10. 9. 2013

Killzone 3 - Joris de Man

Killzone 3 je ve své podstatě dějově přímočará střílečka z první osoby (FPS), ale s komplikovaným příběhovým pozadím. Od začátku byla série propagovaná jako "Halo killer" určený na konkurenční platformu Playstation 3. Je to s podivem, protože Killzone je úplně jiný než série Halo na X-Box. Je více zaměřený na boj, temnější, násilnější, je to jako srovnávat bitvy v Pánovi prstenů s těmi ze Statečného srdce nebo Zachraňte vojína Ryana. Studio Guerrilla Games, stojící za vývojem Killzone série, šlo úplně jiným směrem a přineslo opravdu hutnou atmosféru z bojiště. Přestřelky jsou dynamické, zpětný ráz zbraně pomalu cítíte, vše je totálně depresivní, přesně jak od války očekáváme. A tohle je nejspíš jeden z důvodů, proč se Killzone nikdy nedokázal víc prosadit v prodejích. Lidem více sedí komiksově pastelkové podání z Halo, nebo blockbusterový, patosem nafouknutý, Call of Duty než přenos z bojiště, kde tvůrci nemají problémy usmrtit hlavní postavy.


Tvůrci hodně čerpali z naší vlastní historie, kdy Helgháni připomínají hodně nacistické Německo, včetně symboliky. Je ale poměrně těžké určit, kdo je tu ten špatný, i když se to na první pohled může jevit jasně. Helgháné jsou lidé vyhnáni ze Země na jinou planetu. Neustálé konflikty s ISA na jejich nové planetě Vekta je donutily odejít na těžební planetu, kde byly podmínky pro život opravdu náročný. Hodně jich zemřelo než se na planetární podmínky přizpůsobili. Stejně se ale nevyhnuli válce s jednotkami ISA a právě závěr války sledujeme ve třetím díle. Na Playstation 4 přijde Killzone: Shadow Fall, který ale sleduje děj několik let po této válce, kdy ISA i Helgháni žijí rozděleni, ale přiom vedle sebe. Je otázkou, jak dlouho ten křehký mír vydrží. Celé pozadí si můžete přečíst ve vyčerpávajícím souhrnu na konzolistovi.


Hudbu složil talentovaný holandský skladatel Joris de Man, který za druhý díl získal prestižní ocenění Ivor Novello Award za nejlepší videoherní soundtrack roku. Dokázal tedy nějak překvapit v Killzone 3? To si pište. Už úvodní, smutná, "Main Menu - And Ever We Fight On" dokáže emocemi slušně zacloumat díky sólovým houslím. Ve střední části se přelije do hrdinského motivu za pomoci velkolepého sboru a orchestru. Vynikající. Za to v "Birth of War - Dies Irae" už se můžeme připravit na klasický bojový režim Killzone, který nám přesto překvapivě nenabídne hlavní motiv z této série. Dojde jen na náznaky v instrumentaci v závěru s tradičními kovovými údery. Fanoušci Johna Williamse nebo Alana Silvestriho zde budou jako doma. Joris předvádí na videoherním poli dost složitou práci s orchestrem. Jde hned o několik linií, které se navzájem proplétají. Skladby mají filmové pojetí, přesto se dokáží postavit na vlastní nohy. De Man přelévá tempo i emoce neustále ze strany na stranu a nedovolí nikomu se ani na okamžik nudit.


De Man zvládá skloubit epičnost sboru s emocionální částí s až jednoduchým způsobem jako v "No Exit Strategy". Na několika úrovních dokáže skvěle fungovat i "Unfair Fight & Captured" připomínající trochu práci Michaela Giacchina s válečným rytmem v závěru vystřiženým jako z Williamsovy Epizody 3. Vlastně první CD, určené pro filmečky ve hře, dost připomíná práci Johna Williamse na Hvězdných válkách, především právě na Epizodě 3. Využití nástrojů, stejně jako smutně-tragické pojetí, oba tyto světy v tomhle značně propojuje. Jenže ani na chvíli de Man Williamse nevykrádá. Hudba je složitě mnohovrstevná a některé tím může spíše odradit. Především ty, kteří jsou zvyklí na jednoduché pojetí Hanse Zimmera a spol.


Na druhém CD už je hudba určena pro herní část a rozdíl je znát díky použití těžkého syntetického zvuku, ale pořád s orchestrem. Díky tomu soundtrack ani v jedné skladbě nepůsobí lacině. "Pyrrhus Outskirts - Hammer" má úžasnou elektronickou paletu hned v několika momentech s nízkým hučením basů. Tady už bude do konce hrát prim moderní elektronika křížená s orchestrem a někdy doplněná o elektrickou kytaru jako v případě "Pyrrhus Outskirts - Grab That Minigun!". Hudba na druhém CD je určená pro herní část a je tím pádem jasný, že jejím účelem je nelézt do popředí, ale spíše dotvářet atmosféru během pohybu, což plní na jedničku. V některých momentech bylo zpracování této složky na takové úrovni jako ve třetím Matrixu. Killzone 3 je úžasný hybrid starého a nového. Jen škoda, že právě herní část s elektronikou nedosahuje kvalit prvního CD, to by pak bylo za plný počet.


CD 1:

1.Main Menu - And Ever We Fight On
02:51
2.Birth of War - Dies Irae
02:13
3.Just a Moment Ago
03:57
4.Stahl and Orlock Square Off
02:21
5.No Exit Strategy
01:29
6.'I'll Get You Home'
02:02
7.Unfair Fight & Captured
01:55
8.Frozen Shores Rescue
02:55
9.An Unwelcome Discovery
01:37
10.Moving Will Kill You
01:47
11.'You've Developed Energy Shielding?'
04:01
12.'What If I Just Killed Everyone?'
02:39
13.Stahl Almost Gets Away
02:35


Čas: 30 minut



CD2:


1.Pyrrhus Outskirts - Fortification
01:41
2.Pyrrhus Outskirts - Hammer
02:30
3.Pyrrhus Outskirts - Sniper Crossfire
02:28
4.Pyrrhus Outskirts - The Boys Are Back In Action
03:28
5.Pyrrhus Outskirts - Grab That Minigun!
03:00
6.Helghan Jungle - the Horror, the Horror!
01:36
7.Helghan Jungle - Darkness
01:58
8.Helghan Jungle - I Am the Hunted
02:01
9.Helghan Jungle - Helghast Spotted!
01:43
10.Frozen Shores - the Bomb Is Set
02:04
11.Frozen Shores - Flight of the Intruder
02:50
12.Frozen Shores - Escape On the Tram
01:10
13.Frozen Shores - Jetpack Flight
00:42
14.Frozen Shores - Enter the Wasp
01:32
15.Stahl Arms - Exploring Stahl Arms
02:20
16.Stahl Arms - Battle My Own
02:59
17.Stahl Arms - The Icesaw Chase
04:30
18.The Scrapyard - Fight On a Crane
04:04
19.The Scrapyard - The Mobile Factory
02:50
20.The Scrapyard - The Heavy Returns
00:24
21.The Scrapyard - Don't Mess With the MAWLR
04:13

Čas: 50 minut

Celkový čas: 82:25

9/10



Hodnocení článku:

2 komentářů:

Aleš Lánsky řekl(a)...

Další jeden z mých oblíbených herních soundtracku a samotné herní trilogie.Jedna z mála oblíbených čistě koridorových FPS,protože hra má vynikající atmosféru jakou jsem ani u CoD serie nenašel a to hlavně díky výborné epické hudbě.Hudba Jorise De Mana mě překvapila už od jedničky a musím uznat lidi od Guerrilla Games udělali hod do černého s tímto skladatelem,protože takovou epickou orchestrální hudbu v FPS žánru se povedlo málo komu.

Avari Firyar řekl(a)...

Opravdu se těším na další díl. Jen si říkám, že se nejspíš pojede v elektronice, což naznačila už první ukázka z Killzone: Shadow Fall v tom baráku. Ale zní to stejně perfektně. Uvidíme, jak tomu bude při samostatným poslechu. http://www.youtube.com/watch?v=lUjQ4DJXLzw

Okomentovat

Žádný spam a trolování. Děkuji jinak za hodnotné komentáře. ;)

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Affiliate Network Reviews