Killzone 3 je ve své podstatě dějově přímočará střílečka z první osoby (FPS), ale s komplikovaným příběhovým pozadím. Od začátku byla série propagovaná jako "Halo killer" určený na konkurenční platformu Playstation 3. Je to s podivem, protože Killzone je úplně jiný než série Halo na X-Box. Je více zaměřený na boj, temnější, násilnější, je to jako srovnávat bitvy v Pánovi prstenů s těmi ze Statečného srdce nebo Zachraňte vojína Ryana. Studio Guerrilla Games, stojící za vývojem Killzone série, šlo úplně jiným směrem a přineslo opravdu hutnou atmosféru z bojiště. Přestřelky jsou dynamické, zpětný ráz zbraně pomalu cítíte, vše je totálně depresivní, přesně jak od války očekáváme. A tohle je nejspíš jeden z důvodů, proč se Killzone nikdy nedokázal víc prosadit v prodejích. Lidem více sedí komiksově pastelkové podání z Halo, nebo blockbusterový, patosem nafouknutý, Call of Duty než přenos z bojiště, kde tvůrci nemají problémy usmrtit hlavní postavy.
Tvůrci hodně čerpali z naší vlastní historie, kdy Helgháni připomínají hodně nacistické Německo, včetně symboliky. Je ale poměrně těžké určit, kdo je tu ten špatný, i když se to na první pohled může jevit jasně. Helgháné jsou lidé vyhnáni ze Země na jinou planetu. Neustálé konflikty s ISA na jejich nové planetě Vekta je donutily odejít na těžební planetu, kde byly podmínky pro život opravdu náročný. Hodně jich zemřelo než se na planetární podmínky přizpůsobili. Stejně se ale nevyhnuli válce s jednotkami ISA a právě závěr války sledujeme ve třetím díle. Na Playstation 4 přijde Killzone: Shadow Fall, který ale sleduje děj několik let po této válce, kdy ISA i Helgháni žijí rozděleni, ale přiom vedle sebe. Je otázkou, jak dlouho ten křehký mír vydrží. Celé pozadí si můžete přečíst ve vyčerpávajícím souhrnu na konzolistovi.
Hudbu složil talentovaný holandský skladatel Joris de Man, který za druhý díl získal prestižní ocenění Ivor Novello Award za nejlepší videoherní soundtrack roku. Dokázal tedy nějak překvapit v Killzone 3? To si pište. Už úvodní, smutná, "Main Menu - And Ever We Fight On" dokáže emocemi slušně zacloumat díky sólovým houslím. Ve střední části se přelije do hrdinského motivu za pomoci velkolepého sboru a orchestru. Vynikající. Za to v "Birth of War - Dies Irae" už se můžeme připravit na klasický bojový režim Killzone, který nám přesto překvapivě nenabídne hlavní motiv z této série. Dojde jen na náznaky v instrumentaci v závěru s tradičními kovovými údery. Fanoušci Johna Williamse nebo Alana Silvestriho zde budou jako doma. Joris předvádí na videoherním poli dost složitou práci s orchestrem. Jde hned o několik linií, které se navzájem proplétají. Skladby mají filmové pojetí, přesto se dokáží postavit na vlastní nohy. De Man přelévá tempo i emoce neustále ze strany na stranu a nedovolí nikomu se ani na okamžik nudit.
De Man zvládá skloubit epičnost sboru s emocionální částí s až jednoduchým způsobem jako v "No Exit Strategy". Na několika úrovních dokáže skvěle fungovat i "Unfair Fight & Captured" připomínající trochu práci Michaela Giacchina s válečným rytmem v závěru vystřiženým jako z Williamsovy Epizody 3. Vlastně první CD, určené pro filmečky ve hře, dost připomíná práci Johna Williamse na Hvězdných válkách, především právě na Epizodě 3. Využití nástrojů, stejně jako smutně-tragické pojetí, oba tyto světy v tomhle značně propojuje. Jenže ani na chvíli de Man Williamse nevykrádá. Hudba je složitě mnohovrstevná a některé tím může spíše odradit. Především ty, kteří jsou zvyklí na jednoduché pojetí Hanse Zimmera a spol.
Na druhém CD už je hudba určena pro herní část a rozdíl je znát díky použití těžkého syntetického zvuku, ale pořád s orchestrem. Díky tomu soundtrack ani v jedné skladbě nepůsobí lacině. "Pyrrhus
Outskirts -
Hammer" má úžasnou elektronickou paletu hned v několika momentech s nízkým hučením basů. Tady už bude do konce hrát prim moderní elektronika křížená s orchestrem a někdy doplněná o elektrickou kytaru jako v případě "Pyrrhus
Outskirts
-
Grab
That
Minigun!". Hudba na druhém CD je určená pro herní část a je tím pádem jasný, že jejím účelem je nelézt do popředí, ale spíše dotvářet atmosféru během pohybu, což plní na jedničku. V některých momentech bylo zpracování této složky na takové úrovni jako ve třetím Matrixu. Killzone 3 je úžasný hybrid starého a nového. Jen škoda, že právě herní část s elektronikou nedosahuje kvalit prvního CD, to by pak bylo za plný počet.
CD 1:
1. | Main Menu - And Ever We Fight On | 02:51 | |
2. | Birth of War - Dies Irae | 02:13 | |
3. | Just a Moment Ago | 03:57 | |
4. | Stahl and Orlock Square Off | 02:21 | |
5. | No Exit Strategy | 01:29 | |
6. | 'I'll Get You Home' | 02:02 | |
7. | Unfair Fight & Captured | 01:55 | |
8. | Frozen Shores Rescue | 02:55 | |
9. | An Unwelcome Discovery | 01:37 | |
10. | Moving Will Kill You | 01:47 | |
11. | 'You've Developed Energy Shielding?' | 04:01 | |
12. | 'What If I Just Killed Everyone?' | 02:39 | |
13. | Stahl Almost Gets Away | 02:35 |
Čas: 30 minut
CD2:
1. | Pyrrhus Outskirts - Fortification | 01:41 | |
2. | Pyrrhus Outskirts - Hammer | 02:30 | |
3. | Pyrrhus Outskirts - Sniper Crossfire | 02:28 | |
4. | Pyrrhus Outskirts - The Boys Are Back In Action | 03:28 | |
5. | Pyrrhus Outskirts - Grab That Minigun! | 03:00 | |
6. | Helghan Jungle - the Horror, the Horror! | 01:36 | |
7. | Helghan Jungle - Darkness | 01:58 | |
8. | Helghan Jungle - I Am the Hunted | 02:01 | |
9. | Helghan Jungle - Helghast Spotted! | 01:43 | |
10. | Frozen Shores - the Bomb Is Set | 02:04 | |
11. | Frozen Shores - Flight of the Intruder | 02:50 | |
12. | Frozen Shores - Escape On the Tram | 01:10 | |
13. | Frozen Shores - Jetpack Flight | 00:42 | |
14. | Frozen Shores - Enter the Wasp | 01:32 | |
15. | Stahl Arms - Exploring Stahl Arms | 02:20 | |
16. | Stahl Arms - Battle My Own | 02:59 | |
17. | Stahl Arms - The Icesaw Chase | 04:30 | |
18. | The Scrapyard - Fight On a Crane | 04:04 | |
19. | The Scrapyard - The Mobile Factory | 02:50 | |
20. | The Scrapyard - The Heavy Returns | 00:24 | |
21. | The Scrapyard - Don't Mess With the MAWLR | 04:13 |
Čas: 50 minut
Celkový čas: 82:25
9/10
2 komentářů:
Další jeden z mých oblíbených herních soundtracku a samotné herní trilogie.Jedna z mála oblíbených čistě koridorových FPS,protože hra má vynikající atmosféru jakou jsem ani u CoD serie nenašel a to hlavně díky výborné epické hudbě.Hudba Jorise De Mana mě překvapila už od jedničky a musím uznat lidi od Guerrilla Games udělali hod do černého s tímto skladatelem,protože takovou epickou orchestrální hudbu v FPS žánru se povedlo málo komu.
Opravdu se těším na další díl. Jen si říkám, že se nejspíš pojede v elektronice, což naznačila už první ukázka z Killzone: Shadow Fall v tom baráku. Ale zní to stejně perfektně. Uvidíme, jak tomu bude při samostatným poslechu. http://www.youtube.com/watch?v=lUjQ4DJXLzw
Okomentovat
Žádný spam a trolování. Děkuji jinak za hodnotné komentáře. ;)