Dnes se podívám na dalšího režiséra a opět se jedná o klasika. Ridley
Scott (30.11. 1937) má už leccos za sebou. Je to starší bratr dnes už
zesnulého Tonyho Scotta, který šel v Ridleyho režisérských stopách. Sice
nedosáhl na jeho úspěch, ale několik hitů se mu natočit povedlo. Za
to Ridley to vzal hned na začátku kariéry od ruky. Narodil se v
severovýchodním pobřežním městě Tyneside South Shields v Anglii. Po
druhé světové válce se jeho rodina usadila v Teesside (průmyslová
krajina se stala inspirací pro Blade Runnera), kde studoval na gymnáziu
Grangefield a West Hartlepool College of Art od roku 1954-1958. Zde
získal diplom z designu. Scott pokračoval ve studiu na Royal College of
Art.
V roce 1977 natočil svůj historický debut The
Duellists oceněný na filmovém festivalu v Cannes a získal cenu za
nejlepší film. Zlom přišel v roce 1979 vynikajícím Vetřelcem se
Sigourney Weaver v hlavní roli. Celý koncept několik členů posádky
versus jeden naštvaný mimozemšťan naprosto změnil sci-fi žánr. V té době se
razil především kladný obraz mimozemšťanů viz například Star Wars nebo
Blízká setkání třetího druhu a později E.T. - Mimozemšťan. Mezi ně se
pak k Vetřelci vtěsnala parádní Věc Johna Carpentera. Od 90. let se už setkáváme
vyloženě s negativním vyobrazením návštěvníků z vesmíru a to dokonce i u Stevena
Spielberga - Válka světů. Vetřelec sice nebyl první, ale rozhodně měl
zásadní vliv na přerod tohoto žánru spíše do negativních vod, čímž nemyslím kvalitu. Díky izolovanosti posádky od okolí měl Vetřelec nesmírnou sílu v atmosféře a pocitu
strachu. Hodně napomohla i originalita monstra ve stylu biomechanického
surrealismu za nímž stál známý umělec Hans R. Giger. Kultovnost tím byla
dokonána. Film se stal trhákem a Ridley měl možnost výběru.
Dalším
slavným projektem byl Blade Runner. Ten si svůj status musel vybojovat
až ubíhajícími lety. Ani Harrison Ford snímku v pokladnách kin moc
nepomohl. V 80. letech tedy přišel mírný úpadek, kdy u kritiky neuspěla
jak fantasy Legenda s Tomem Cruisem, tak krimi Black Rain s Michael Douglasem a
Andy Garciou. Menší návrat do první ligy znamenala Thelma a Louisa, ale
Ridley opět skončil na okraji zájmu s historickým filmem 1492 : Dobytí
ráje nebo s tragicky přijatým akčním dramatem s Demi Moore G.I. Jane.
Návrat na vrchol přišel až s novým tisíciletím a Scott divákům přinesl
svůj nejúspěšnější film, Gladiátor. Snímek bodoval jak u kritiky, tak
především u fanoušků. Cesta za pomstou asi nikdy nebyla tak skvělá jako v
podání Russella Crowea, se kterým si padli do oka podle počtu spoluprací na filmech (Gladiátor, Dobrý ročník, Americký gangster, Labyrint lží, Robin Hood).
Ridley s Michaelem Fassbenderem v Prometheovi. |
Ridley Scott sice nedosahoval takových úspěchů jako Steven Spielberg nebo James Cameron,
ale jeho díla se spíše docenila až časem. Jeho cit pro vizuál je
obdivuhodný a známý. Problémy má s výběrem scénářů, na tom by měl ještě
zapracovat. Poslední Prometheus je toho důkazem. Nádherné obrazy, ale
ten stupidní děj je do nebe volající. Často jsem jen kroutil hlavou. Pro
někoho to může být spoiler, takže by následující větu číst asi neměl.
Nevím jak u vás, ale u mě vede scéna slaňování z mimozemské lodi po
císařáku a následný souboj se "stvořitelem". Doufám tedy, že nám Ridley ještě
natočí dalšího Vetřelce nebo Gladiátora. Určitě by se nikdo nezlobil.
Takže nyní ta moje TOP 5 Ridleyho Scotta.
1. Království nebeské (Kingdom of Heaven - 2005)
Ridley se pokoušel o dalšího Gladiátora,
jenže to nevyšlo. Film kiny prolétl bez reklamy a zájmu většiny.
Kritika ho taky ignorovala. Jeho propad v kinech bych celkem ještě
chápal, ale nepobírám ignorování ze strany Akademie, kde film nebyl
nominován ani na jednu cenu, včetně kostýmů nebo výpravy. Těžko si to
nějak vysvětlit. Když jsem byl v kině na filmu, tak jsme tam seděli dva a
to šlo o premiérový víkend. Přitom už v té době jsem si říkal, že jde o bombu a
rozšířená verze to jen podtrhla. Myšlenkově nesmírně nabušené dílo s
velkolepým vizuálem. Má domněnka za neúspěch v kinech je v pro někoho
nevýrazném Orlandovi v hlavní roli a dost možná i v silné inspiraci v
Pánovi prstenů pokud jde o závěrečnou bitvu o Jeruzálem. Orlando ale
svou roli zvládl dobře a je obklopen opravdu silnou hereckou sestavou.
Však posuďte sami - Liam Neeson, Jeremy Irons, Edward Norton, Marton Csokas, Brendan Gleeson, Eva Green nebo vynikající Ghassan Massoud v roli Saladina.
Křížové výpravy nikdy nebyly velkolepější než zde. Rozhodně můj
nejoblíbenější film Ridleyho Scotta, jehož rozšířenou verzi považuji za
geniální. I Harry Gregson-Williams se vyšvihl ke svému nejlepšímu soundtracku. 10/10
Tržby v USA : 47 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace : ---
Tržby za víkend : 20 milionů dolarů
Tržby celosvětově : 212 milionů dolarů
Rozpočet :130 milionů dolarů
Oscar :---
Premiéra : 6.5. 2005
Distributor : Fox
Délka :145 minut (režisérská verze 192 minut)
2. Gladiátor (2000)
Takhle
si člověk představuje moderní pojetí sandálového filmu. Strhující jízda
Maxima za pomstou. Děj filmu by se dal shrnout do sloganu, který ho
provázel : Generál, který se stal otrokem. Z otroka se stal gladiátorem.
A gladiátor, který se vzepřel císaři. Úspěch u novinářů i u diváků byl
fantastický. Ridley natočil nejspíš svůj nejúspěšnější film, i když i
zde mu unikla soška za režii, kterou mu ukradl
Steven Soderbergh za Traffic. Myslím si o tom své. Kdyby to byl Ang Lee
za vynikajícího Tygra a draka, tak bych neřekl popel. Těžko říct, zda
bude mít Ridley někdy příležitost dostat se tak blízko k ocenění a to
platí i pro skladatele Hanse Zimmera. Ten tu podal svůj nejlepší výkon a
od té doby to jde s ním z kopce. Hudba ke Gladiátorovi je správně
velkolepá, bohatá na melodie, vrstevnatá, čehož dosahuje Hans právě díky
orchestru. Elektroniku využívá jen při dolaďování a uhlazování. I jemu
ten Oscar unikl o fous. A jak je zvykem, Ridley umí skvěle pracovat s
herci. Vždyť donutil hrát i Orlanda v Království nebeském. Tady dostal
skvělou sestavu v čele s Russellem. Crowe se do toho tak opřel, že
vytvořil ikonického hrdinu pro nové tisíciletí a oprávněně získal Oscara.
Neméně zdatně mu sekunduje parádní záporák s obličejem Joaquina
Phoenixa. Veškeré složky vyvážené. Jen škoda, že ten scénář občas hapruje v dialozích. 9,5/10
Tržby v USA : 188 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace : 284 milionů dolarů
Tržby za víkend : 35 milionů dolarů
Tržby celosvětově : 458 milionů dolarů
Rozpočet :103 milionů dolarů
Oscar :12 nominací, vítězství v 5 kategoriích (film, hlavní herec, efekty, zvuk, kostýmy)
Premiéra :5.5. 2000
Distributor : DreamWorks
Délka : 155 minut
3. Vetřelec (Alien - 1979)
Tržby v USA : 81 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace : 257 milionů dolarů
Tržby za víkend : limitované vydání - 3,5 milionů dolarů
Tržby celosvětově :105 milionů dolarů
Rozpočet :11 milionů dolarů
Oscar :2 nominace, vítězství v 1 kategorii (efekty)
Premiéra : 25.5. 1979
Distributor : Fox
Délka :117 minut
4. Blade Runner (1982)
Ve výběru nesmí chybět ani kultovní Blade Runner podle předlohy Philipa K. Dicka s Harrisonem Fordem v hlavní roli. Snímek pojednávající o strojích vypadajících jako lidé a jejich lovu měl dost bídné tržby za což mohlo hlavně neuvěřitelně slabé nasazení v kinech. Dost dobře nechápu tuhle politiku Warnerů. Během let ale jeho popularita narůstala díky myšlenkově silnému příběhu a skvělému technickému zpracování. Jo, to je ten Ridleyho vizuál. V roce 1993 byl snímek uložen do trezoru pro zachování dalším generacím, tudíž ho potkala stejná pocta jako Cameronova Terminátora. Už tohle by mělo u vás vyvolat zvědavost pokud jste film neviděli. Tahle neo-noirová atmosféra budoucnosti nikdy nebyla lépe zpracovaná než v Blade Runnerovi. Opět ale poznamenám, že jde o můj názor. Chápu, že každý má jiný vkus a pomalejší tempo snímku mu sedět nemusí. 9,5/10
To byli mladíci. :) Ridley a Harrison Ford. |
Tržby v USA : 33 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace :---
Tržby za víkend : 6,1 milionů dolarů
Tržby celosvětově :---
Rozpočet : 28 milionů dolarů
Oscar : 2 nominace
Premiéra :25.6. 1982
Distributor : Warner Bros.
Délka : 117 minut
5. Černý jestřáb sestřelen (Black Hawk Down - 2001)
Jeden z nejlepších válečných filmů. Znova vizuálně vytříbené dílo s nekompromisním zobrazením válečné vřavy. Co tvořila úvodní bitva v Zachraňte vojína Ryana je zde protažené takřka do celého filmu. V závěru už to sice ztrácí na účinnosti, ale i tak se jedná doslova o nářez. Hodně tomu pomohla vynikající kamera a zvuk. Záznam jedné vojenské operace v Somálsku dokázal jednu věc. Že Ridley by dokázal natočit vizuálně poutavou i návštěvu WC. Tentokrát se mu vyhnul i problém se scénářem (aby ne, když sledujeme 120 minut války), takže nic nebrání tomu zažít skvělou naturalistickou podívanou bez příkras. Možná by to jen chtělo ubrat na propagandě U.S. armády. I ten Zimmer předvedl slušnou práci a originalitu. Škoda, že na něco takového neměl Michael Bay koule u Pearl Harboru. To mohlo být teprve žrádlo s takovým rozpočtem. 9/10
Tržby v USA : 109 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace :
Tržby za víkend :180 tisíc dolarů (limitovaná premiéra), 29 milionů dolarů při plném nasazení
Tržby celosvětově : 173 milionů dolarů
Rozpočet : 92 milionů dolarů
Oscar :4 nominace, vítězství ve 2 kategoriích (střih, zvuk)
Premiéra :28.12. 2001
Distributor : Sony
Délka : 144minutNedostalo se na : Thelma a Louise, Americký gangster, Robin Hood (ano), (pohodový) Dobrý ročník.
0 komentářů:
Okomentovat
Žádný spam a trolování. Děkuji jinak za hodnotné komentáře. ;)