11. 8. 2013

Godzilla - David Arnold

Po úspěchu Hvězdné brány a především Dne nezávislosti se duo Emmerich/Devlin soustředilo na klasiku japonské kinematografie, Godzillu. Se sloganem "na velikosti záleží" doufali minimálně ve stejný finanční úspěch jako s mimozemšťanama, ale všichni, včetně Sony, se spálili. Film trpěl hroznou zápletkou, otravným hereckým obsazením (čest výjimkám jako Jean Reno), takže to vyústilo v silně kritickou odezvu jak u diváků, tak od novinářů. Triková stránka ve většině případů i dnes působí dobře, design godzilly se mi stále dost líbí a hudba Davida Arnolda má pořád co říct. Ale Emmerich to v tomhle případě silně přepálil přesto, díky reklamní masíraci, se film zaplatil. I tak byly šrámy hluboké...

Godzilla je posledním společným filmem Davida Arnolda a Rolanda Ememricha. Jejich přátelství zde utrpělo velkou ránu. Problémy nastaly v postprodukci, kdy Arnold vlastně skládal na slepo bez jakéhokoli materiálu. Ve filmu docházelo i k významným změnám, především při vkládání digitálních efektů. Další problém nastal při zvukovém mixu, kdy Arnoldova hudba šla do pozadí a tím se ztrácely jemné nuance, a to i v klidných scénách. Nakonec se mu povedlo přehlušit některé zvukové efekty, i tak to stálo dost sil. Těch problémů tam bylo nakonec mnohem víc a už nyní si dokážete udělat obrázek, proč film dopadl jak dopadl nebo proč David Arnold už neskládá pro Emmericha, i když to oba bagatelizují.

Arnold může být ale klidný, protože jeho soundtrack je opět skvělý a právě pro něj platí "na velikosti záleží". Tam, kde je Emmerichova godzilla sterilní, tam je Arnoldova hudba velkolepá. Už ústřední téma v "The Beginning" je bombastické. Nastupuje sice pozvolna a tajemně, jen do chvíle než nastoupí sbor a perkuse. Začátek mi tajemností připomíná Ztracený svět Johna Williamse. Sice album nedosahuje robustnosti Hvězdné brány nebo Dne nezávislosti, i tak jde o perfektní zážitek, kdy je album jako jednolitý celek určené pro kompletní poslech, snad až na hlavní motiv, který dokáže žít i bez alba. Je dost výrazný.

Album opět dráždí silně vlasteneckou notu. Je znát, že Arnoldovi tahle pozice sedí. Ve většině je akční nebo silně dramatický s vojenským potenciálem za pomoci perkusí. Občas dokáže zahrát na romantičtější vlnu a to hlavně ve spojení Nicka s Audrey jako u skladby "Nick And Audrey/He's Pregnant/Audrey Takes the Tape/French Breakfast" či závěr "We Fed Him/Audrey Sees Nic". V "The End" Arnold skvěle shrnul nápady pro Godzillu, kde máme vedle pozitivní změny u hlavního motivu a milostné téma.

Neúspěch alba se dá přičíst vedle Emericha s Devlinem i Sony, kteří nesmyslně razili jen písničkový soundtrack a tenhle odstavili na úplně jinou kolej. Dokonce to bylo tak, že se zprávy o orchestrálním soundtracku nedostaly takřka ani na světlo. Je to neuvěřitelná škoda, protože tu máme opět skvěle napsanou a složenou hudbu pro film od Davida Arnolda. Orchestrálně militaristické album, které dokáže nadchnout. Sice ztrácí díky určité podobnosti v instrumentaci se Dnem nezávislosti, ale i tak je vysoko nad průměrem. Pro poslech doporučuji verzi z roku 2007 od La-La Land na dvouch CD se čtyřmi bonusovými skladbami. V roce 2012 vyšla ještě nabušenější verze na třech CD se 170 minutami včetně nikdy nerealizované hudby!

Koupit
Stáhnout

CD1: (55:28)