23. 8. 2013

Seznamte se, Joe Black (Meet Joe Black) - Thomas Newman

Dá se natočit tříhodinové romantické drama, aniž byste museli potopit výletní loď nebo nechat vybuchnout polovinu Pearl Harboru a přitom lidi neunudili k smrti? Seznamte se, Joe Black je důkazem toho, že to jde. Jedinečné drama o příchodu Smrti mezi lidi hledající odpovědi na otázky kolem života a nakonec i lásky. Zdá se to stupidní? Není, věřte mi. Tenhle film zraje jako víno. Ze začátku jsem na něj pohlížel s nedůvěrou, ale více a více shlédnutí mě utvrdilo v určité nadčasovosti tohoto příběhu. Jinak si neumím vysvětlit ten obrat v názoru na tento snímek. A to v něm Smrt představuje blonďák Brad Pitt. Tohle kdyby mi někdo vyprávěl, tak si myslím, že viděl parodii ve stylu Scary Movie (rozuměj blbost). Přesto jsem si film postupně zamiloval pro jeho citlivost a nádherné plynutí děje s famózními herci, kde vedle Pitta můžeme vidět například Anthonyho Hopkinse či nádhernou Claire Forlani. Nemalému kouzlu přispívá i povedená hudba Thomase Newmana.

Při poslechu soundtracku jsem měl takový magický pocit díky jemným smyčcům, a jak je u Newmana zvykem, i silnému zastoupení klavíru. Hudba přesně naplňuje étericky-romantickou i tmavou polohu. Tohle vyplňuje překrásná "Whisper Of A Thrill" s až mýtickým nádechem. Tohoto motivu se dočkáme i ve skladbě "Served It Purpose". Přichází ale problém v tom, že i přes krásu spočívající v nádherném motivu a instrumentaci, se ukazuje vlastně i tématická prázdnota. Na to, že má film tři hodiny, je na album poměrně dost málo hudby, nemluvě o zastoupení motivů. Je to celkem velký problém, který sice trochu odpadá s tím, jak je hudba podmanivá, plyne pomalu a stejně jako film, je i ona vlastně bez akčního vrcholu. Je to lidské drama založené jen hercích. A stejným způsobem je zpracován i soundtrack. Jde o klasického Thomase Newmana, tudíž čekat skutečný orchestr s dominantním piánem.

Stejně jako film ani soundtrack není pro každého. Musíte tento žánr ctít, umět se do něho ponořit a nechat se unášet. Hlavní motiv hrající třeba ve "Walkaway" je opravdu skvělý. Z romantické linky dokáže vytrhnout rychlejší a hravější "Everywhere Fresia" nebo "Peanut Butter Man". Výsledný kladný dojem z alba má na svědomí i skvělá píseň "Somewhere Over The Rainbow" od havajského hudebníka Israela Kamakawiwoʻole. Tento zpěvák měl nesmírný talent. V téhle písni je snad vše, od smutku po hravost, která dokáže člověku spravit náladu. Jde o pozitivní tečku na závěr jako ve filmu, tak na samotném albu. Jeden ze soundtracků, ke kterému se rád vracím už roky. Dojemný film s dojemnou hudbou. Často jsem se nechal unášet jako u Tance s vlky. Skvělý výběr Thomase Newmana. A není k tomuhle ani potřeba dvacet výbuchů na metr čtvereční s dunivou elektronikou za zadkem.

1.  Yes 2:07
2.  Everywhere Fresia 1:46
3.  Walkaway 1:54