23. 8. 2013

Spider-Man - Danny Elfman

Spider-Man je poměrně jednoduchý příběh o klukovi, kterého jednoho dne kousne zmutovaný pavouk v laboratoři a tím získá super schopnosti. Dá se říci, že i na komiks je děj takřka triviální a přímý. To samé platí i o hlavním padouchovi a jeho zrození. Co tedy stálo za jeho obrovským úspěchem, kdy během premiéry v roce 2002 zlámal nejeden rekord a během prvního víkendu se jako první film historie přehoupl přes sto milionů dolarů? Těch faktorů asi bude víc. Nejspíš půjde o kombinaci sympatických herců, zmiňované přímočarosti, poučení a oblíbenosti charakterů mezi fanoušky komiksů. Trilogie o Spider-Manovi je bezpochyby tím komerčně nejúspěšnějším v kariéře režiséra Sama Raimiho, i když jeho fanoušci příliš nadšení nebyli. Stačí se podívat na hororovou kariéru tohoto tvůrce a bude vám jasný, jak moc se od svých začátku odklonil. O to víc fascinuje jeho angažování pro takový projekt.


Sam Raimi před Spider-Manem nejvíce spolupracoval se skladatelem Josephem LoDucou, kterého upíchl do seriálové tvorby (Xena, Herkules). U Rychlejší než smrt zase spolupracoval s Alenem Silvestrim. U pavoučího muže dal přednost Dannymu Elfmanovi, se kterým dělal už na Darkmanovi nebo Jednoduchém plánu (A Simple Plan). Tady dostal Elfman další šanci vytvořit skvělý komiksový soundtrack, jak se mu to povedlo s Batmanem. Už "Main Title", v němž se ukrývají hned dvě hlavní témata, dokáže skvěle nakopnout. Prvním je motiv pro Spider-Mana a druhé pro "zodpovědnost". Tyhle dva motivy se na albu objevují v širokém zastoupení. Například "Costume Montage" přináší Spider-Mana se zábavným zvukem elektrických kytar. Hned na to nám přejede do smutné verze ve skladbě "Revenge". Ta se postupně přesune do divokého zvuku džungle v syntetickém podání perkusí a silných úderů. Tohle Elfman využil už v Burtonově Planetě opic (2001).


Motiv pro Green Goblina o sobě dává vědět v "Something's Different". Účelem skladby je základ pro Goblina s příchodem zla na scénu. Melodie má plíživou povahu a je poměrně výrazná. Tuhle schizofrenost dokázal Elfman skvěle podchytit a prostor ji dává hlavně v poslední třetině alba viz "Specter of the Goblin" nebo ve "Final Confrontation", kde dostávají přednost všechny hlavní motivy. Elfman vypracoval i romantické téma pro Mary Jane s piánem a měkkou flétnou v "Alone". Závěr ve "Farewell" a v "End Credits" slouží jako shrnutí všeho podstatného v emocionálním balení. Rychlejší "End Credits" je skladba s asi největším zastoupením elektroniky na albu.


Spider-Man není nejlepší album Dannyho Elmana a ani není tak hrdinské jako jeho Batman, ale i tak má hudba hloubku, tématickou rozmanitost a srdce. Vždy si rád poslechnu téma Petera Parkera či Mary Jane. Pokud by chtěl někdo srovnávat s Hornerem a jeho The Amazing Spider-Man, tak je to zbytečný. Obě nahrávky jsou naprosto odlišné, i když si zakládají na orchestru a stejném hrdinovi. Horner nebyl horší nebo lepší než Elfman, jen jiný. A tak to má být. Danny byl dobrým výběrem pro první velké dobrodružství pavoučího muže. Uvidíme jakou budoucnost tomuto hrdinovi vykouzlí Hans Zimmer v The Amazing Spider-Man 2.

1.  Main Title
2.  Transformations
3.  Costume Montage
4.  Revenge
5.  First Web
6.  Something's Different
7.  City Montage
8.  Alone
9.  Parade Attack
10.  Specter of the Goblin
11.  Revelation
12.  Getting Through
13.  Final Confrontation
14.  Farewell
15.  End Credits

Celkový  čas : 44:59

8,5/10


Hodnocení článku:

4 komentářů:

Selina Kyle řekl(a)...
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Avari Firyar řekl(a)...

The Amazing Spider-Man není špatný. Je více zaměřený na romantiku a problém není v tom, že by byl lepší nebo horší jak Raimiho verze. Lidi na něj měli negativní názor už předem kvůli tomu, co tu popisuješ - nová verze přišla příliš brzy. Šlo o to, že Spider-Man patří Marvelu a ten, když byl v krizi, tak rozprodával své hrdiny studiím. S nimi měl uzavřenou smlouvu na používání. Mám pocit, že tam bylo pět let. Pokud studio nepřijde do pěti let s nějakou filmovou verzí, tak práva se opět vrací pod mateřský Marvel. Sony pracovala na čtyřce, ale po "odchodu" Raimiho to padlo a jim utíkal čas, který měli do roku 2012. Proto ten brzký remake. Upustili od čtyřky a vzali to od začátku, více podle komiksu. Takže žádná Mary Jane apod. ;) Jinak taky nemusím remaky. Úplně jsem se zhrozil, když se mluvilo o remaku Jurského parku.

Selina Kyle řekl(a)...
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Avari Firyar řekl(a)...

Tak potom dej vědět, jak se ti film líbil a vlastně i hudba. Někde bych tu měl mít recenzi na Hornerovu verzi. ;)

Okomentovat

Žádný spam a trolování. Děkuji jinak za hodnotné komentáře. ;)

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Affiliate Network Reviews