13. 8. 2013

Na odstřel (State of play) - Alex Heffes

Jelikož si dal český distributor opět práci s překladem, tak nejspíš budu používat originální název filmu. State of play byl po dlouhé době opravdu kvalitním politickým thrillerem se skvělým hereckým obsazením. Vedle standardně skvělého Russella Crowea tu máme například Rachel McAdams, Helen Mirren, Jeffa Danielse a překvapivě dobrého Bena Afflecka. Samotná škatulka dává vědět o čem přibližně snímek je. Investigativní novinařina dnes takřka neexistuje, ale zde nám ji předvede novinář ze staré školy Cal McAffrey (Crowe) při odhalování dvou profesionálních vražd, kde vše nabere slušné a až nečekané obrátky. Kvalitám snímku pomohla i skvělá hudba pro většinu neznámého Alexe Heffese.

Alex tu parádně buduje emoce. Tenhle britský skladatel tu s málem rozehrává slušnou nadílku, které podráží nohy jen dvě věci - délka soundtracku a málo motivů. Využívá sice elektroniku, ale ve většině jen okrajově a nerušeně. Zbytek je orchestr a překvapivě elektrická kytara dodávající celému OST specifický zvuk, především ústřednímu motivu v "Opening Title - The Ballad of Son". Kombinace kytar a smyčců je víc než povedená. Mixování různých nástrojů, od piána, přes kovový zvuk perkusí až po zmiňované kytary, je největším plusem celého alba.

To nejlepší si ale nechal až do tří skladeb a těžko si představit, že by někoho nestrhli. V "Conspiracy at the Highest Level", "The Cab Ride Home" a v závěru "Steven and Cal" nám předhodí takový motiv, který se člověku doslova vryje pod kůži a nepřestane si ho pobrukovat. A k tomu mu stačily postupně gradující smyčce s vybrnkáváním na kytaru, která ale bude ustupovat před dominancí houslí. Tohle je přesně ten důvod, proč miluji zvuk smyčcových nástrojů. Takových skladeb se mi bohužel příliš nedostává. Na politický thriller celkem netradiční hudba, ale každopádně sakra emocionálně nařachaná.

Škoda té délky. Emoce i akčnost tu je, o originalitě nemluvě. Být to delší s bohatší náplní, tak bych neváhal s hodnocením nejvyšším. Takhle si musí State of Play vystačit "jen" s osmičkou. Povedený film s povedeným a přesným hudebním doprovodem budujícím fantastickou atmosféru. Tyhle soundtracky na okraji zájmu nejsou vůbec špatný a spíše škoda, že nedostávají větší prostor. Není lehké je sehnat, hlavně v našich končinách. Na amazonu ta možnost ale je. Do diskuze pak můžete dát vědět, jak se vám líbilo tohle oestéčko. Třeba budete sdílet můj názor.

1. Opening Title - The Ballads of Son (2:24)
2. The Apartment (2:59)
3. Cal Connects The Evidence (4:35)