12. 8. 2013

Jak vycvičit draka (How to train your dragon) - John Powell

Vysoce ceněný animák Jak vycvičit draka přilétl v roce 2010 s vervou do kin a svým humorem absentujícím hloupost, kouzlem, velkolepostí a v rámci animovaného filmu i skvělou akční stránkou si získal srdce mnoha diváků. Pro Dreamworks šlo o skvělý jak finanční tak kritický výsledek navazující na prvního Shreka. Snad tedy připravovaný druhý díl nedopadne jako zelený zlobr, jehož třetí díl jsem neměl ani sílu dokoukat. Doufám v další epickou fantasy bez přehrávání nebo rádoby popkulturního humoru, kde se ten jeho ztrácí. Osobně neznám nikoho komu by se příběh o mladém vikingovi nalézajíc nejlepšího přítele v nenáviděné rase draků, nelíbil. Velkou zásluhu na tom má (i pro tenhle žánr) velkolepá hudba Johna Powella.

Ten se s tím příliš nepáral a vedle umírněné hravosti a jasně rozpoznatelného ústředního motivu v "This is Berk" přinesl i nadstavbu podobající se spíše hraným fantasy filmům co do rozsahu. Samozřejmě se nabízí otázka nakolik zásluha patří samotnému Powellovi, když se podívám na tu hromadu asistentů, aranžérů apod. I tak nechci brát Powellovi zásluhy, protože jsou jasný jeho kvality i v Media Ventures, kde se řadí k těm nejlepším. Ve svém orchestrálním provedení je hudba nesmírné působivá, že odsouvá stranou i Powellova mentora Zimmera. Pro Powella tenhle žánr není ale žádnou novinkou. Složil hudbu snad k tuctu animáků.

Album obsahuje přibližně čtyři hlavní témata. Jak jsem psal v předešlém odstavci, snadno rozpoznatelné ústřední téma je už v první skladbě "This is Berk" ztělesňujíc pocit velkého dobrodružství. Dále ho nalezneme například v "New Tail", "This Time For Sure" nebo v "Astrid Goes For a Spin", vždy s jemnou úpravou v podobě takové sólovější flétny. V klavírní verzi ho dostaneme v "Where's Hiccup?". Powell snad po celou dobu neubere nohu z pedálu a neustále nás zásobuje novými nápady.

Další dvě témata jsou opět hned v první skladbě. To první je skvěle shrnuto v "Test Drive" a druhé v "Romantic Flight" za doprovodu kouzelných houslí a jemného sboru. Čtvrté téma se objevuje v "The Dragon Book" a vrcholí v "Dragon's De".Powellova hudba se silně liší od toho, co běžně produkuje Media Ventures. Její orchestrální vybroušenost a velikost se vyrovná soundtracku k Letopisům Narnie od Harryho Gregsona-Williamse. Hodně se zaměřuje na skotské zabarvení díky dudám nebo houslím, instrumentace je skutečně bohatá bez rušivé elektroniky v popředí.

Jak vycvičit draka je nejspíš nejlepším soundtrackem pro animovaný film a k maximu mu chybí jen menší konkurence v žánru fantasy. Přesto Powell dokázal, že na to má a dokáže se minimálně vyrovnat Zimmerovi. Bohužel je pořád, tak jako všichni tam, neustále v jeho stínu. Uvidíme, zda jsem ho nepřechválil a ve druhém díle nás opět překvapí hromadou nádherných melodií, nástrojů s etnickým zabarvením i nápadů. Rozhodně to nebude mít lehké, nasadil si totiž laťku sakra vysoko. Snad to ale nepřežene se skotským nebo irským zvukem, protože by to mohlo leckoho dráždit. Horner totiž tento druh hudby takřka vyčerpal za únosnou mez. A asi nebudu sám, kdo bude považovat píseň "Sticks & Stones" od islandské rockové kapely Jonsi za nepatřičnou. Zdá se mi dost mimo ve srovnání s duchem alba. Tyhle moderní zvuky tu nemají co dělat a vytváří tak kaňku na jinak takřka dokonalém produktu. Ještě, že se to dá přepnout.

1.  This Is Berk 4:12
2.  Dragon Battle 1:55
3.  The Downed Dragon 4:16