13. 8. 2013

Vrána (The Crow) - Graeme Revell

Tak jednoduchý děj a tak slavný a oblíbený film. Vedle úžasně ponuré gotické atmosféry za to může Brandon Lee, jehož smrt dala film punc kultovnosti, kterou napodobil později i Ledger v Temném rytíři. Nechci tím shazovat kvalitu obou filmů, ale tak to prostě je. Vrána se motá kolem vraždy rockové hvězdy Erica Dravena, který je po násilné smrti přiveden zpět k "životu", aby pomstil sebe i svou mrtvou přítelkyni. Přímočarost příběhu je zřejmá už z tohoto popisu a někdy je právě tahle přímočarost jedním z důvodů úspěchu. Mně se Vrána dost líbila a dost možná jde o nejlepší film Alexe Proyase. Ne, že by byl Smrtihlav (Dark City) nebo Já, robot horší, jen to na mě nemělo takový emocionální dopad jako právě Vrána. Lee v hlavní roli opravdu překvapil a naznačil svůj talent, kdy to mohl dotáhnout skutečně daleko nebýt té osudné střelby při natáčení.
Uhrančivá temnota s gotickou příchutí roky nabírala na síle a našla si nespočet fanoušků.

Památná scéna s kytarou na střeše měla být původně dominantní na soundtracku. Od kytarového motivu ale Revell nakonec ustoupil, aby šel více nekonvenční cestou s hromadou exotických tónů pro vytvoření nadpřirozené atmosféry. Pro vytvoření násilné stránky používá soubor kovových a průmyslových zvuků, zatímco pro harmonii využívá orchestr (smyčce, decentní piáno) a andělsky krásné sbory. Hlavní motiv se stává vlastně i tím milostným a vedle "Rain Forever" dostane prostor i v "Believe in Angels". Jde o neskutečně nádherný a dojemný motiv jehož využili i tvůrci Pearl Harboru pro svůj trailer. Tvůrci Společenstva Prstenu si zase vypůjčili pro trailer skladbu "The Tides of Sin". A aby tomu nebyl konec, tak i filmaři Matrixu použili některé záběry, především běhání po střeše bych srovnal se začátkem prvního Matrixu, kde Trinity utíká před agenty.

Vedle průmyslových zvuků využívá například dost netradiční nástroje jako arménský duduk nebo flétnu šakuhači. Další takovou kouzelnou skladbou je třeba truchlící "Pain and Retribution", opět za doprovodu jemně ženského vokálu. Kolik emocí a citů dokáže vytáhnout z člověka tón lidského hlasu. Vedle ní, takřka v protisměru jedoucí, je kytarové "Inferno". Revell sice v celkovém pojetí od kytar upustil, ale ne úplně a v této skladbě se dočkáme chytlavého, nabroušeného riffu s příměsí etnických perkusí. Slušný nářez, který nejde proti celkovému duchu nahrávky, což je plus.

Pokud máte rádi temnou, melancholickou gotiku, tak je tohle album přesně pro vás. Doporučuji si sehnat i kompletní nahrávku obsahující nikdy nevydanou hudbu. Naleznete v ní zajímavé kousky s větším kostelním zastoupení. Kolem těch internetových edicí je ale celkem zmatek, takže sem hodím odkaz na jednu z nich.

Vrána je první památné album Graema Revella a dost možná i nejlepší. Smutné, depresivní, hravé, melancholické a nestravitelné pro každého. Škoda, že některé motivy Revell více nerozvinul, ale to bych chtěl asi už moc. I tak doporučuji pokud popis alba na vás sedí. Nutností je poslech celku pro lepší zážitek z atmosféry.
Doufám, že Hollywood nebude prznit tuhle legendu a nakonec plány na restart nevyjdou.

Ke stažení.

CD1