19. 8. 2013

Lincoln - John Williams

Jméno Steven Spielberg je synonymem pro slovo úspěch. Asi žádný režisér historie se nemůže pochlubit takovou filmografií jako právě Steven. Za nejplodnější období se dá považovat druhá polovina 70. let, 80. léta a první polovina let devadesátých. Poté už si mohl točit co chtěl s pozdější ignorací  diváka, což jeho poslední počin jen potvrzuje. Lincolna napsal historik Doris Kearns Goodwin s tím, že jak se o tom Spielberg v roce 1999 dozvěděl, ihned musel koupit práva na natáčení. Poslední čtyři měsíce života tohoto politika, v dobách války za zrušení otroctví, jsou vyobrazeny kontroverzním způsobem, který je silně zaměřený na diváka Spojených států. Jiným národům, včetně našeho, to řekne asi tolik, jako Amíkům zasedání Tomáše G. Masaryka v roce 1918. Celá látka je pojatá pro nás dost nezáživně, nebo aspoň pro většinu, ale precizní technická a herecká stránka se opět zapřít nedá. O hudbu se znova postaral John Williams, takže kvalita zůstává i zde.

John Williams je jeden z posledních mohykánů dnešního hudebního světa, který pořád píše hudbu ručně na papír a odmítá používat moderní technologii a to i v hudbě. Nevím, co budu dělat, až tento génius odejde do důchodu. Z další Bitevní lodi by mě už asi jeblo. Se Spielbergem je pojí 40. let přátelství a 26 filmů. Kdo se může pochlubit něčím takovým? A to i dnes dokáže tenhle veterán zachytit emocionální hloubku filmu jako málokdo. Skladatel studoval hudební podkresy z 19. století a promítl to i do celkové nálady soundtracku. Ten je překvapivě temný a smutný s náznaky Zachraňte vojína Ryana, Patriota nebo snímku Amistad. Fanoušci budou nádherně melodickými tóny nadšeni. Ušlechtilost odkapává z každé noty. Album se odvíjí v pomalém duchu, tudíž má stejné tempo jako film samotný. Pokud bych to měl k něčemu přirovnat, tak k hymnové části Zachraňte vojína Ryana viz taková "Elegy". A tentokrát Williams vynechal orchestr v Londýně a zaměstnal Chicago Symphony Orchestr.

Soundtrack je na poměry skladatele netradičně krátký, aspoň tedy ve své klasické podobě. Stejně jako film, je i hudba minimalistická a jemná s dominantním piánem, například dlouhá "The Peterson House and Final". Harmonický zvuk zaručují i střídající se hoboj a klarinet s trubkou. Jediná sborová skladba je "Appomattox, April 9, 1865" opět s dozvuky Ryana. Album není klasickým produktem pro běžného posluchače. Ten tuhle hudbu těžko ocení, o což se postará pomalé tempo bez nějaké výraznější melodie, kterou by si člověk po cestě domů broukal. Kdo slyšel Ryana a odmyslí si "Hymnu padlým", tak ví, co ho čeká. Právě tohle tempo, nestravitelné pro každého, a podobnost se staršími díly Johna Williamse, snižuje výslednou známku jinak dojemného díla.

Pro fanoušky Johna Williamse povinnost, ale nic nového je nečeká. I tak se jedná o soundtrack, který byl v roce 2012 daleko před většinou konkurence. Tenhle cit pro dotváření obrazu je největší předností skladatele. Lincoln se povedl, o tom žádná. A soundtrack má mnohem lehčí pozici zaujmout než film. Přesto doufám, že Steven opět natočí nějakou pecku, která nebude určená pro základní školy ve Spojených státech. Chápu, že už nemusí nikomu nic dokazovat, ale kdo by ho nechtěl zpět ve staré formě. OST k Lincolnovi si rozhodně nechám, ideální hudba k večernímu poslechu, kdy se člověk může nechat unášet příběhem ve vlastní hlavě bez akční polohy, pokud za ní tedy neberete klasický vojenský bubínek, flétnu a následně sborový zpěv v "Call to Muster and Battle Cry of Freedom" nebo irskou podobu "The Race to the House".

01. The People's House (3:42)
02. The Purpose of the Amendment (3:07)
03. Getting Out the Vote (2:49)