18. 8. 2013

Batman (1989) - Danny Elfman

Batman Tima Burtona předčil všechna očekávání. Dokázal na filmové plátno přenést komiksového hrdinu, který nebyl k smíchu, dal mu jednoho z nejlepších a nejikoničtějších záporáků (nejen) komiksového světa, čímž vytvořil podhoubí pro následovatele. Obrovské výdělky především z USA dokázaly přesvědčit hlavouny ve studiích, že možná nadešel čas pro pány a dámy se škraboškami v dlouhých pláštích. Kdo by neviděl takovou zlatou žílu, že? Sice až Spiderman a především X-meni nakopli komiksovou vlnu, ale osobně považuji právě Burtonova Batmana za toho, kdo tuhle cestu razil ostatním. Drtivá většina fanoušků předlohy má spíše radši právě tuhle vizi před tou Nolanovou. Právě tahle je komiksu mnohem blíže, dokáže navodit správně temnou gotickou atmosféru. I když se Burton nechal slyšet, že ze všech svých filmů má právě Batmana nejméně rád, čímž vlastně potvrdil, že do druhého, podstatně depresivnějšího dílu, šel spíše kvůli penězům. A to by nebyl Burton, aby tam chyběl Elfman.

Elfman se přiznal, že hlavní téma v "The Batman Theme" vymýšlel jak v letadle, tak i na záchodě. Dokonce čerpal z Cesty do středu Země Bernarda Herrmanna. Přesto se mu povedlo vytvořit nejspíš nejlepší superhrdinský motiv široko daleko. Dokázal v něm najít obě tváře této postavy, jak Bruce Wayna, tak jeho alter ego Batmana. Takhle z hlavy mě napadne snad jen Williamsův Superman, který se s ním může směle měřit. Tam, kde Zimmer tápal a jel si v jednoduchosti, tam si je Elfman jistý se silnou dávkou originality. Dávkuje nám ho postupně v několik variacích jako ve "First Confrontation" a v závěrečných skladbách. V jeho velkolepém protikladu leží Jokerův motiv jako komický valčík vrcholící ve "Waltz to the Death" na vrcholu katedrály. Předtím jsme ho mohli zaslechnout například například v závěru skladby "Kitchen, Surgery, Face-Off".

Soundtrack je založen na komplexním propletení dechových nástrojů, smyčců a divokých perkusních rytmů. Škoda, že menší prostor dostává milostné téma na klavír se smyčci. Ve filmu svým minimálním zastoupením ukazuje svou prchavou povahu. Variaci lásky taky představuje "Flowers" a to zrovna lásky ke svým rodičům. Někteří kritici namítají, že Batman příliš připomíná díla Holsta, Orffa, Strausse nebo Wagnera, nemluvě o Herrmannovi samozřejmě, ale Elfman to dává dohromady takovým způsobem, že to neztratilo nic na originalitě a účinnosti. Třeba Zimmer se o soundtracku vyjádřil takovým způsobem, že se prý jedná o "šťastný" a "veselý", což jasně ukazuje, že absolutně nepochopil celé album ve své temné aplikaci motivů. Nástrojová bohatost tu jasně ční nad elektronickou průměrností Zimmerovi verze. Sice se i Elfman občas uchýlil k syntetickému zvuku, ale s jasným opodstatněním a jen v některých skladbách jako v "Clown Attack". Celé to působí mnohem celistvěji.

V roce 2010 La-La Land vydal kompletní nahrávku kdy na prvním CD najdete filmovou verzi soundtracku a na druhém albovou. Celkově se jedná přibližně o 145 minut hudby. Bylo vylisováno jen 5000 kousků, takže těžko říct, zda se k nějakému ještě dostanete. Bohatě ale stačí klasické vydání se vším podstatným. Nádherně barvitá hudba střídající nálady, bohatou instrumentací a občas i správnou ujetostí. Má to své kouzlo, kterému se žádná elektronika nemůže rovnat. Třeba příště se někomu u další verze Batmana podaří překonat Elfmana. Zimmerovi se to nepodařilo a to ani v Man of Steel Johna Williamse. Když slyším pravé sbory v "Descent Into Mystery" s následným hlavním motivem, tak nemá smysl vracet se k Zimmerově Temnému rytíři. Chcete kvalitu? Tady ji máte. Sice mám od Elfmana nejraději Ospalou díru nebo Střihorukého Edwarda, ale nic to nemění na kvalitách Batmana.

01. The Batman Theme (02:37)
02. Roof Fight (01:22)
03. First Confrontation (04:43)