11. 8. 2013

Barbar Conan (Conan The Barbarian 1982) - Basil Poledouris

Kdo by byl řekl, že fantasy proudu "meč a magie" bude mít takový úspěch. Barbar Conan je volně postaven na povídkách spisovatele Roberta E. Howarda, který se s Tolkienem řadí k otcům fantasy žánrů. Po vyvraždění své vesnice je Conan jako dítě odveden do otroctví Thulsy Soudce. Sledujeme jeho růst v muže dostávajícího se skrze souboje v aréně z otroctví až nakonec získá potřebnou svobodu pro svou pomstu. Film odstartoval kariéru Arnolda Schwarzeneggera na jehož bedrech ležel celý snímek a díky němuž získal kultovní status. Těch věcí, co stály za úspěchem bylo víc, ať už Milliusova režie, scénář (na kterém dělal s Oliverem Stonem) a především neuvěřitelná hudba Basila Poledourise.

V době vzniku Barbara Conana trend určoval John Williams. Tvůrci ale zjistili, že takový koncept nefunguje pro jejich zamýšlený výsledek, i když producent Dino De Laurentis si myslel opak a takový styl si přál. Millius s Poledourisem byli přátele a domluvili se, že se nechají inspirovat středověkou výstavbou v monstrózním provedení. Tenhle těžce orchestrální a sborový postup zapříčinil nesmrtelnost tomuto soundtracku a přední místa v žebříčcích oblíbenosti, kde za ty roky nabral na kultu. Opět se ukazuje, jak je Akademie přezíravá a ani nominaci si tento klenot neodnesl.

Poledouris zaměstnal dva různé orchestry a navzájem je kombinoval se sborem nahrávaným v Římě. Získali jsme tak monumentální nahrávku podobající se klasice Carmina Burana od Carla Orffa. Středověká atmosféra byla na světě za obrovského znění žesťů nebo perkusí v čele několika nezapomenutelných motivů, na kterých film stojí. Zde vyčnívá hned úvodní "Anvil of Crom" nesprávně považovaná za hlavní motiv. Její strhující přednes dokáže zvednou ze židle i dnes. Tato skladba spíše reprezentuje časy dávno minulé a určitý primivitismus lidí té doby, aspoň pokud jde o začátek. Prostor tu dostávají tympány a francouzské rohy. Pravým motivem je až "Riddle of Steel", který bude Conana provázet na cestě za pomstou. Třetím motivem je hned následující "Riders of Doom" s obrovským sborem zpívajícím v latině představujícím Thulsu jako zlo plenící vesnici.

Nádherná je například "Gift of Fury"! Naprosto odzbrojující sbor s úžasným procítěním. "Column Of Sadness / Wheel Of Pain" je skrze perkuse spojen s "Wolf Witch". Bicí přesně zaznamenává pohanský (středověký, čarodějnický) směr. "Wheel Of Pain" s ostře řezanou ocelí se z otrocké skladby postupně přerodí v hrdinskou. Hravá "Theology / Civilization" nás zase doprovází s mongolským přítelem a dostane prostor i v "Tree Of Woe / Recovery". "Recovery" je sama o sobě překrásně dojemná. A díky fantastické kvalitě nahrávky si můžeme vychutnat každý hlas i nástroj. Jedna z nejlepších skladeb na albu! Harmonická nádhera.

Soundtrack je bohatý na exotické bicí, sbory, práci se smyčci i dechovými nástroji s fascinující  instrumentací. Co skladba to perla. Schválně si pusťte "The Kitchen", "Orgy Fight", "Funeral Pyre" nebo "Battle Of The Mounds". Práce s orchestrem je jedna z nejlepších, co jsem kdy slyšel. Je neuvěřitelný jakou práci Basil odvedl na rozloze dvou hodin. Jen je škoda zvukové kvality nahrávek předchozích alb, se kterou nebyl spokojen ani samotný Poledouris. Vyšlo hned několik verzí, ale až ta z roku 2010, nahrávající se v Praze Pražským filharmonickým orchestrem, získává potřebnou kvalitu. A právě tuhle verzi recenzuji. Zvuk je opravdu precizní a za taktovkou stál Nic Raine. Některé tracky jsou i mírně upravené od originálu, ale neškodí mu, spíše naopak.

Verze z roku 2010 (Prometheus) nabízí přes dvě hodiny hudby včetně pěti bonus skladeb, jedna z Conana Ničitele. Pokud vám ani tohle nestačí, tak v roce 2012 vyšla edice na třech CD se třemi hodinami hudby obsahující jak extra kousky, tak původní album z roku 1982. Bohatě ale stačí zde recenzovaná verze, budete nadmíru spokojeni jak s obsahem, tak s formou. Soundtrack, který nezestárl ani o píď. V Conanovi se zrodila legenda a kdyby to šlo, tak tohle album by si zasloužilo jedenáct z deseti. Jde o základní kámen filmové hudby posouvající ji do úplně jiné sféry. Hrdinštější OST těžko seženete. Bohatost melodií, nástrojů i nápadů bere dech. Povinnost!

P.S. : Na youtube je k dispozici poslech celé nahrávky s novým zvukem.

CD 1

1. Prologue – Film Version / Anvil of Crom (3:38)