2. 8. 2013

Den nezávislosti (Independence Day) - David Arnold

Emzáků není nikdy dost a to ví i několikanásobný ničitel planety Roland Emmerich, který už připravuje pokračování svého nejslavnějšího a nejúspěšnějšího filmu Den nezávislosti z roku 1996. Snímek nebyl zrovna objevný z hlediska scénáře, ale dokázal spojit sympatické herce s revolučními triky nad kterými lze žasnout i dnes. Nikdy jsem nepatřil mezi fanoušky tohoto filmu a to ani v den jeho premiéry. Některé scény jsem prostě nepobíral už v té době a to vypnout mozek dokážu, ale takový průlet stíhačky kaňonem mě straší i dnes. Den nezávislosti považuji za čistě průměrný snímek s vynikajícími triky, jehož úspěch se dá vysvětlit megalomanskou kampaní během premiéry, kdy létaly i letadla s nápisy lákajícími na tento film a to přímo 4. července, což je pro Spojené státy svátek viz samotný název snímku.

Emmerich si pro spolupráci opět vybral Davida Arnolda, což je po vynikající Hvězdné bráně skvělá zpráva. A zde jen potvrdil, že výběr to byl více než povedený. Jak je u tohohle režiséra zvykem, tak US patos jede na plno a divím se, že Emmericha ještě nekontaktoval McDonald, aby pro ně natočil reklamu. A ve stejném duchu je i samotný soundtrack stavící na patosu a velkoleposti. Militaristické části s perkusemi dostávají velký prostor a přes ten zával hudby na CD nedokážu říci, zda byla nějaká skladba tohoto ušetřena. Předem vám říkám, že si na poslech musíte vybrat minimálně dvě hodiny. Do ruky se mi totiž dostala kompletní nahrávka z roku 2010 od La-La Land, kde je 129 minut hudby! To je slušná nálož a co je nejdůležitější, tak absolutně nenudí a dokáže v člověku vyvolat všechny možné emoce, ať už je to v úvodu plíživé atmosférické napětí a očekávání nad tím, co bude (motiv připomíná vzorec z Hvězdné brány) nebo bombastickou akci. Ušetřeny nezůstaly ani emoce jako v nádherné skladbě "The Death of Marilyn/Dad's a Genius". Samotný název prozrazuje o co jde.

Ani nemá smysl vyjmenovávat tu všechny ty parádní skladby. Vše je maximálně melodické, komplexní s několika vrstvami, takže to člověka nutí k častému poslechu. Dokonce se tu ve skladbě "International Code" dočkáme ruského chorálu. Tahle bohatost jednoho neustále udivuje a jen to utvrzuje v tom, že Grammy je v dobrých rukou. Nádherně orchestrální soundtrack bez elektronických vlivů s chytlavým primárním motivem obklopeným zbytkem, který není vatou, ale součástí ohromného celku. Takových CD by to chtělo víc, tím by si jich ale asi pak člověk nevážil. Nejspíše nejlepší soundtrack Davida Arnolda. Doufám, že se pro plánované pokračování vrátí na skladatelskou židli pro zachování kontinuity, když už nám bude chybět Will Smith. Aspoň podle posledních zpráv. Destrukce Země opět dostane zelenou a snad u toho nebude chybět David Arnold. Tady nelze dát nic jiného než desítku a věřím, že při poslechu kompletní nahrávky to budete vidět podobně.

CD 1: (65:31)

• 1. 1969: We Came in Peace (2:01)
• 2. S.E.T.I. - Radio Signal (1:53)