2. 8. 2013

The Avengers - Alan Silvestri

Marvel už pár let přivádí na plátna kin své (anti)hrdiny jako je Thor, Iron Man, Hulk nebo Kapitán Amerika. Kapitána Ameriku zmiňuji úmyslně na závěr, jelikož za jeho soundtrackem stojí právě Alan Silvestri, který je podepsán i pod Avengers. Ti jsou vyvrcholením Marvelácké snahy o komplexní zfilmovaný vesmír svých komiksů a vždy budou zakončovat určitou fázi. Fáze 2 započala letošním rokem Iron Manem 3 a bude následovat filmem Thor : Dark World nebo dalším Kapitánem. Fázi 2 zakončí, jak jinak, druzí Avengers. Dokud to sype, tak nás Marvel/Disney bude vykrmovat svými postavami. A co si budeme namlouvat, sype to sakra slušně. Na to, že byl Marvel na dně ještě v roce 2006 a vzal si půl miliardový úvěr od bankovního gigantu Merrill Lynch, tak se mu daří skvěle, což potvrzují nejen tržby Avengers dosahující 1,5 miliardy dolarů, ale i Iron Man 3 s 1,2 miliardy dolarů. To jsou neuvěřitelná čísla. Ale uvidíme kam to samotný Marvel posune, protože může snadno hrozit, že se diváci těch jejich šablonovitých hrdinů přejí a recyklačka se zadrhne.

Je překvapením, že takový film jako Avengers nedostal náležitý hudební doprovod. Silvestri získal šanci na svého Pána prstenů, kde nám mohl předložit nálož motivů, ale jaksi se zastavil jeho tvůrčí talent či co. Nechal se slyšet, že nechtěl pro každou postavu vlastní téma, protože by se mlátily mezi sebou, což považuji za nesmysl. Ve Hvězdných válkách nebo už ve zmiňovaném Pánovi prstenů to fungovalo skvěle, tak nevím, proč ne tady. Spíše nám tu někdo zachrápal. Opravdu to byla jedinečná příležitost. Takhle jsme dostali znova jen lehce nadprůměrný soundtrack jako v případě Kapitána Ameriky s nímž jediným jsou Avengers zvukově propojený. Plusem sice je orchestrálnost s jemným elektronickým zahlazením, stejně to nezmění nic na faktu, že se po poslechu cítí člověk zklamaný.

Hlavní motiv je skvělý a většina fanoušků si ho ihned vybaví. Je náležitě hrdinsky úderný s militaristickým tónem za pomocí perkusí, žesťových nástrojů a smyčců. Svou roli plní i upozaděné zvonky. Největší prostor získává samozřejmě v závěru ve stejnojmenné skladbě "The Avengers". Přesto mám raději verzi v "Helicarrier" za pomoci postupně vzestupných smyčců, u kterých jsem si vzpomněl na perfektní hlavní motiv v X-Men : První třída. Co říci o zbytku? Často jde o ukázkovou výplň akčních scén aniž by se to zarylo pod kůži. Rád bych, aby se Silvestri vrátil do času Návratu do budoucnosti, Mumie se vrací nebo Van Helsinga. To bych asi chtěl moc. Je i otázkou, zda dostal Silvestri vůbec šanci. Kolují informace, že Whedon si přál, aby ústřední téma prostupovalo celým filmem a tudíž i samotným soundtrackem. S viníkem to tedy není tak úplně jasné.

Sice se může zdát, že je to jedna velká kritika, opak je pravdou. Pořád jde o solidní práci, jen v člověku vězí myšlenka, že to mohlo dopadnout mnohem mnohem lépe. Tady prostě cítím Silvestriho jedoucího na autopilota. Pořád jde ale o vysoký standart a maximálně profesionální dílo. I tak doufám, že fáze 2 dopadne ještě lépe. Otázkou zůstává, zda to záleží na Silvestrim nebo Whedonovi. Neškodilo by povolit Silvestrimu uzdu. Kdyby se mě tedy někdo ptal na doporučení, tak ani nevím, co odpověď. Samozřejmě beru v úvahu koupi OST. To bych se sakra rozmýšlel. Fanouškům to stejně nezabrání. ;)

1.  Arrival 2:59
2.  Doors Open from Both Sides 3:29
3.  Tunnel Chase 4:47