3. 7. 2013

Velký Gatsby (The Great Gatsby - Delux Edition) - písničkový (různí interpreti)

Proč recenzovat soundtrack k filmu, který jsem neviděla a zřejmě ani neuvidím? Na to je jednoduchá odpověď, soundtrack je písničkový a vesměs se v něm objevují interpreti dnešní moderní doby. Proto není ani tak složité o téhle „hudbě“ něco říct. A proč nám Pan Režisér, zrovna k tomuto filmu, opatřil tak nesmyslně moderní písničky? To se ho budete muset zeptat sami. Osobně bych film obohatila o písničky ve stylu 20. let 20. století, kde se převážně vyskytovaly saxofony, trubky, klarinety a jiné jazzové nástroje - ovšem bez zmodernizovaní. K snímku z této doby by se hodily mnohem lépe, než tyto komerční tracky. Chtěla bych vás alespoň ubezpečit, že zlepšit chuť si můžeme na instrumentálním soundtracku, ale nemůžu. Jelikož vyšla pouze jedna skladba, proto si říkám, jak tento film na hudební čáře opravdu zklamal. A těch pár swingových melodií v malém počtu písniček to opravdu nezachrání.

Jak může někdo tvrdit, že jazzová energická hudba je zachycena v hip hopové „stojaté“ hudbě? Režisér filmu Baz Luhrmann, je o tomto asi přesvědčen, proto nechal hip hopového zpěváka Jay-Z, aby album doplnil i svou tvorbou a to písni „100$ Bill“, kterou sama za sebe považuji za nejhorší z celého soundtracku. Ovšem song „Back to Black“, jenž se vyskytl hlavně v traileru je, i přes podobnost s výše zmíněno písničkou, o hodně povedenější. Zásluhu na tom má správná kombinace hlasů zpěvačky Beyoncé a zpěváka Andreho 3000 a celková barevnost melodie.

Neodsoudila bych všechny songy, jsou i takové, které v albu nijak neškodí a pro povedenost bych odpustila i chybějící jazz. Na prvním místě by s určitostí skončila Florenc And The Machine, která mě svou skladbou „Over The Love“ dostala i dojala a jako vždy nezklamala. Není to můj styl, ale zpěvaččin hlas mám ráda. Určitě bych neměla zapomenout na song „Young and Beautiful“ od Lany Del Rey, která zpívá stejně líbezně jako vypadá. Působení Gotye na tomto soundtracku mě docela překvapilo, ale jeho melodická píseň „Heart's A Mess“ se více méně hodí k nějaké dojemné scéně ve filmu a celkově to není špatné okořenění.

Hned poté, co jsem přeskočila na skladbu „Love Is The Drug“ od Bryan Ferry Orchestra, jásala jsem. Tato skladba je docela povedeně upravená (dřív se objevila ve filmu Sucker Punch) do jazzového stylu. Celkově se v soundtracku objevuje asi pět skladeb obohacených o jazzové prvky, ale většinou se jedná o pouhé doplnění saxofonových melodií, do už dříve známých písniček (viz. Fergie, Will.i.Am aj.).

Někomu má celkem kritická recenze nemusí sednout, myslím hlavně lidi, kteří moderní hudbu považují za nejpovedenější. Každý by si na ni měl vytvořit svůj názor. Můj je jeden z mnoha. A závěrem bych řekla jen to, co jsem zmiňovala v úvodu. Celý soundtrack by byl mnohem kvalitnější a lepší, pokud by v něm bylo více jazzových, bluesových a swingových písniček.

01. JAY Z - 100 $ Bill
02. Beyonce & Andre 3000 - Back to Black
04. Jack White - Love Is Blindness