3. 7. 2013

Oblivion (Deluxe Edition) - M83, Joseph Trapanese

Joseph Kosinski se po filmu Tron : Legacy opět vrhl do vod sci-fi žánru a v roce 2013 nám do kin zavítal Oblivion s Tomem Cruisem. Jde o jeden z těch lepších sci-fi snímků, takže mohu doporučit. Někomu asi nebude svědčit filozofičtější první polovina, dalším Tom Cruis samotný, ale pokud se přes to člověk přenese, tak zjistí, že Oblivion je vlastně fajn. Těžko se ale zapíše hlouběji do filmové historie. Kosinski není špatný režisér, jeho problém leží v emocích. Tolik se soustředí na technologii, že zapomíná prodat i příběh s postavami. To byl hlavně problém Trona, který stavěl na vizuálu a hudbě od Daft Punk. Dá se říct, že šlo o technický fetiš.

Jedním z velkých kladů Trona byla hudba, o tom žádná. Myslím, že i dnes si velký počet fanoušků ohrává soundtrack od Daft Punk. Podařila se stejná trefa i u Oblivionu s elektro/shoegaze kapelou M83? Odpověď není tak snadná. Narozdíl od Trona zde není žádná strhující hitovka jako například "The Game Has Changed" nebo "C.L.U.". Nic tu nevyčnívá, jen zapadá do celku. Pro film ideální a především pro jeho první polovinu. To, co album spojuje s Tronem, je určité odcitlivění. Díky elektronice jsou emoce upozaděné, tak jako u filmu, který staví na technologii. Těch pár náznaků jako je například "I'm Sending You Away" na tom nic nezmění. Sice je tu využit orchestr, o což se stará Joseph Trapanese, ale synťáky přeci jen mají přednost. Ukázková je taková "Earth 2077", kde vyplouvá podstata alba, plus pop rockové bicí.

Je tu několik skladeb, u kterých jsem si liboval jak v kině, tak doma, ale je jich pomálu. Dobrým příkladem je vynikající "Supercell", jenž zněl v jině naprosto úchvatně. Skvělá dynamika a skloubení orchestru s elektronikou. I na sluchátkách to má hodně co do sebe. Akčnější je pak už snad jen "Canyon Battle". Ve zbytku už si člověk jen těžko něco vybere. Album je určené k celkovému poslechu a pokud nemáte trpělivost, tak tu asi pohoříte. Za zmínku ale rozhodně stojí povedená píseň "Oblivion" od Susanne Sundfør, která díky M83 přesně zapadá do celkového konceptu soundtracku. Paradoxně je to asi jediná skladba, co dokáže vykouzlit hlubší emoce a procítěnost. Závěrečné využití piána to jen podtrhuje.

Kdo miluje hudbu k Tronovi, tak těžko bude mít obdobný zážitek s Oblivionem. Opět se jedná o Francouze, opět je použitá směs orchestru a elektroniky, jde o stejného režiséra, ale využití je jiné. Soundtrack Tron : Legacy dokázal fungovat i mimo filmové políčko, být samostatný, ale u Oblivionu to nejde. Hudba je přímo svázaná s filmem, což ji těžko vyčítat. Asi bych prvně doporučoval kouknout na film než se bezhlavě vrhnout do poslechu CD. Snad se Kosinski u svého dalšího projektu posune dál, k něčemu lidštějšímu.

1.  Jack's Dream
2.  Waking Up
3.  Supercell