4. 7. 2013

Po zániku Země (After Earth) - James Newton Howard

Rok 2013 je dalším fiaskem dříve uznávaného a sledovaného režiséra Šestého smyslu, Vyvoleného nebo Znamení, M. Night Shyamalana . Tentokrát své síly spojil s populárním hercem Willem Smithem, který nejspíš chtěl opět pomoci v kariéře svého syna, jinak si neumím vysvětlit jejich několikátou spolupráci, do toho počítám i Smithovo produkování nové verze Karate Kid. Bohužel ani tohle nepomohlo kvalitám snímku, jenž staví na vztahu mezi otcem a synem. Oba ztroskotají na Zemi, která se po zničení přetransformovala do podoby pro člověka nebezpečné. Vše na planetě se vyvinulo, aby zabilo lidskou bytost. Dále asi nemá smysl prozrazovat něco z děje, jen doplním silné scientologické odkazy, což není novinkou pro ty, co tohle sledují. Will Smith, stejně jako John Travolta nebo Tom Cruise, jsou předními scientology v Hollywoodu. Aspoň takhle veřejně. I Cruisuv Oblivion má scientologické kořeny.

Pokud jde o soundtrack, tak ho dostal opět na starost James Newton Howard. Když Shyamalan klopýtá, tak je spoleh aspoň na něj, ale tentokrát se zázrak nekoná. Sice jsou určitě části a nástroje podobné Poslednímu vládci větru, ale chybí mu sborovost, grandióznost předchůdce. Převážná část nahrávky se točí kolem budování napětí, což pro samostatný poslech není příliš atraktivní materiál. Howard se snaží vybudovat určitou exotičnost budoucí Země, čehož dosahuje různým pískáním a kvílením za pomocí, smyčců, bicích nebo dechových nástrojů. Ukázkovým trackem je v tomhle směru "Chase Through The Cave".

Nejvíce se mi asi líbila hned úvodní skladba "The History of Man". S piánem to Howard vždy uměl a do toho povedené militaristické bubny se silným violoncellem. Bohužel takových skladeb je pomálu viz akčně emocionální "Ghosting" na níž navazuje "I Wanna Work With Mom", a většina OST je složena z materiálu určeného přímo pro film. Další problém vidím v délce jednotlivých nahrávek, kde většina má kolem minuty, tudíž se témata nedala pořádně rozpracovat. Myslím, že už sami si dokážete spočítat průměr podle počtu tracků a celkové délky. Howard složil už mnohem lepší hudbu, takže se asi poohlídněte po něčem jiném. Za poslech to stojí, profesionálně odvedená práce to taky je, ale nic víc. Jdu si radši pustit Vyvoleného.

1.  The History of Man
2.  I'm Not Advancing You
3.  Pack Your Bags