12. 7. 2013

Hvězdná brána (StarGate 1994 - Deluxe Edition 2006) - David Arnold

Ještě než se Roland Emmerich rozhodl ničit svět, tak ukázal, že má i slušné vypravěčské schopnosti. Kultovní, přesto nedoceněná Hvězdná brána, je toho zářným příkladem. Už samotný nápad kolem pyramid, mimozemšťanů, cestování skrze kruh napříč vesmírem, je vynikající s puncem originality. Postavy jsou ploché, ale do jedné sympatické. Mezi nimi vévodí Kurt Russell nebo James Spader jako Daniel Jackson. Film na sebe v kinech vydělal, jenže místo pokračování jsme se dočkali mnohem úspěšnějšího televizního seriálu, jenž měl s filmem společná jen jména a cestování skrze portál. Tím se mytologie kolem Hvězdné brány začala prohlubovat a vytvářet tak obdobný vesmír jakým byl například Star Trek. Začalo se neprávem zapomínat na počátek tohoto kultu a původní film tak zůstal ve stínu.

Emmerich si k sobě přizval skladatele Davida Arnolda pro nějž to byl druhý Hollywoodský film a první spolupráce s Němcem. Pro oba to byl start do první ligy, který upevnili megaúspěšným Dnem nezávislosti. Arnoldovi Hvězdná brána otevřela například cestu k Bondovkám, kde se podílel na pěti z nich. Jeho ústřední motiv z Hvězdné brány je přesto stále nejslavnější a přenesl se i do zmiňovaného seriálu. Romantickou ušlechtilost ve "Stargate Overture" zná asi většina filmových fandů. Nádherné smyčce v okouzlujícím provedení nám předkládají romantizované období a následně nás zase za doprovodu mohutného sboru přenáší do mimozemského nebezpečí. Nálada se během jedné skladby dokázala rapidně změnit.

Celý soundtrack je kompletně orchestrální a nese se v duchu první skladby. Ne tím, že by neustále recykloval ona dvě témata. Album má spousty nápadu, jen asi v prostřední části ztrácí pomalu energii. Dá se říci, že jsou zde tři tématické polohy - romanticko-dobrodružná, mimozemská a vojenská za doprovodu perkusí viz "Battle at the Pyramid" spojující poslední dvě zmiňované polohy.

Jeden by po poslechu mohl říci, že celé album je jakási pocta Johnu Williamsovi. Má některé podobné prvky, ale Arnold nikdy nejde tak daleko, aby někoho vykrádal. Hvězdná brána má svou tvář. Pokud je to něčemu pocta, tak starým příběhům a romantickému stylu 30. - 40. let, historicko-biblickým eposům z 50.- 60. a sci-fi filmům ze 70. - 80. let 20.století. Celkově se tedy jedná o bohaté dílo a pro fanoušky povinnost. Další kousek do mé sbírky k častějšímu poslechu. Tady se dá ještě doplnit, že hudba je pojatá k celkovému poslechu a nikoliv k vybrání jedné nebo dvou skladeb. Vše je komplexní, provázané a má své místo. Co víc by si film mohl přát než originální a dokonale padnoucí hudbu?

P.S. : Deluxe Edition z roku 2006 obsahuje o deset minut hudby navíc než původní vydání. Zde jsou přidané skladby označeny hvězdičkou. "Translation and Orion" je rozšířená.

• 1. Stargate Overture (3:03)
• 2. Wild Abduction* (1:19)