1. 7. 2013

Tanec s vlky (Dances with Wolves - Expanded Edition) - John Barry

Tanec s vlky, majstrštyk Kevina Costnera, oceněný sedmi Oscary a hromadou dalších cen, je dodnes vrcholem nejen jeho kariéry, ale i westernu jako takového. Z počátku jsem byl skeptický a vzpomínám si, že mě odrazovala především délka filmu. Jaké překvapivé zjištění, že mi tento poetický snímek utekl rychleji než většina dvouhodinových fláků. Tenhle motiv, hledání smrti a nalezení smyslu života, je asi nesmrtelný a mohli jsme se s ním setkat v mnoha jiných filmech, hlavně v pozdějších letech. U mě vítězí jeho provedení v Posledním samuraji s Tomem Cruisem a v Království nebeském. Škoda, že Costner upadl v nemilost po propadácích jako Vodní svět nebo Posel budoucnosti. Talent určitě má a snad se k režiséřině vrátí.

Stejně jako pro Costnera je Tanec s vlky jedním z vrcholů i pro Johna Barryho. Tento veterán, který už bohužel zemřel v roce 2011, měl na kontě hned pět Oscarů a tím se řadí k nejúspěšnějším skladatelům vůbec. Jeho znamením je pomalá, poetická a elegantní hudba, čímž přesně zapadá do konceptu Tance s vlky. Zde je to klasický Barry se všemi svými atributy, kterými si získal srdce mnoha posluchačů. Ano, tento soundtrack je náročnější na poslech a vyžaduje trpělivost a soustředění, ale odměnou je úžasný duchovní pocit.

Romanticko-epické pojetí Divokého západu, pod jeho taktovkou, je nezapomenutelné. Ten pocit osamělosti je doma přímo cítit při spuštění alba. "Main Title / Looks Like A Suicide" nám už na začátek předkládá hlavní téma pro Johna Dunbara. Po celé album se s ním budeme setkávat v upravených verzích a tady vzniká snad jediné mínus, které je Barrymu poměrně často vyčítáno - nedostatek motivů. Vždy složí dva tři motivy a ty nám poté předkládá ve spoustě verzích. To je asi tak jediný zápor. Jinak zde najdeme nádherný orchestr, kde se často dostává do popředí flétna... Celkově jde o nesmírně melancholickou nahrávku, která si s posluchačem hraje. Občas je temnější, občas, díky perkusím, navodí vojenskou tématiku, ale nikdy neztrácí své kouzlo.

Legendární film s legendárním soundtrackem nejde nedoporučit. Neumím si představit, že by mohl být nějaký fanoušek klasické hudby zklamán. Pokud se ptáte, za co je stržený půl bod, tak je to díky zmiňovanému ohrávání tří témat, i když nejde o přílišnou vadu na kráse. Oscar byl ve své době zasloužený a i dnes patří OST k tomu nejlepšímu, co Hollywood přinesl. Snad to jako doporučení k poslechu stačí a budete z této poetiky unešeni jako já.

1.  Main Title / Looks Like A Suicide
 2.  Ride to Fort Hayes
 3.  Journey to Fort Sedgewick / Shooting Star / John Dunbar Theme / Arrival At Fort Sedgewick