14. 7. 2013

Lovci lvů (The Ghost and the Darkness) - Jerry Goldsmith

Film Lovci lvů spojuje hned několik, na první pohled, protichůdných žánrů - od toho dobrodružného, přes historickou fresku, až po takřka hororové scény. Režisér Stephen Hopkins nás nechává okouzlovat nádhernou africkou krajinou, aby nás vzápětí hodil do spárů lidožravých lvů. Celý příběh se točí kolem výstavby železničního mostu v největším přírodním parku v Keni jménem Tsavo roku 1898. Dělníci jsou napadáni dvojicí lvů, kteří díky své inteligenci a choutkám dostali přezdívku Ghost (Duch) a Darkness (Temnota). Morálka klesá a z Londýna je vyslán stavební inženýr, plukovník Patterson (Val Kilmer), aby zjistil, co se děje a dohlédl na plnění plánu při stavbě a k ruce si přizve zkušeného lovce Charlese Remingtona (Michael Douglas). Tady se začne rozehrávat zajímavý thriller o souboji mezi dvojící lovců a kořisti. Otázkou je kdo je kdo.

Přiznávám, že film se mi dost líbil a má své kouzlo. Nebudu se zaobírat tím do jaké míry je věrný své předloze, to snad ani nejde. Neznám totiž film, který by byl. Přesto střídá napětí a akci s nádhernými záběry krajiny. Do jisté míry mi tímhle stylem připomíná snímky Edwarda Zwicka. Samozřejmě, připomínky mám, ale neviděl jsem ještě dokonalý film a neříkám, že tento je nebo k němu má blízko. Aby Hopkins diváky vtáhl ještě více, tak byla nutnost sáhnout po kvalitním skladateli, který všechny aspekty naplní a tím nebyl nikdo menší než Jerry Goldsmith.

Goldsmithe nejspíš přitahovala etnická rovina celého filmu a to se podepsalo pod celým soundtrackem, kde máme velké zastoupení afrického rytmu za pomoci perkusí a sboru v místním jazyce. Tady skladatel použil i svůj talent na perfektní okrajové propojení orchestru a elektroniky. Ta je opravdu jen okrajová, jinak je nahrávka orchestrální se silnými žesťovými nástroji. Film využívá tři témata a několik sekundárních motivů, které se prolévají mezi sebou. Hlavní motiv v "Theme from The Ghost and the Darkness" je opravdu povedený a za doprovodu fanfár nebo dětských vokálů se využívá při stavbě mostu. Prostupuje celým soundtrackem, takže se ho dočkáme v několika skladbách.

Lvi získávají hned dva motivy a to jeden pro svou tajuplnost a druhý pro zuřivost. Fragmenty jsou zastoupeny například v "Lions Attack", "Lions Reign" nebo ve "Final Attack". Útočné části působí silně agresivně, ale neztrácí na melodičnosti. Vedle toho tu jsou i okrajové irské kousky ve "Welcome To Tsavo" naznačující Pattersonuv původ. Zbytek alba obstarávají celkem fajn africké písně přibližujíc nás jejich kultuře.

Soundtrak k Lovcům lvů se skutečně povedl a v 90. letech se může považovat za to nejlepší s čím Jerry Goldsmith přišel. Otázkou je jen to do jaké míry dokážete poslouchat etnickou hudbu. Škoda, že čistě instrumentální část zabírá jen přibližně čtyřicet minut. Jinak není vesměs co vyčítat. Jsou lepší soundtracky, stejně jako filmy, ale to neznamená, že by si Duch a Temnota nezasloužili pozornost. Právě naopak.

Nevím proč se mi u hlavního motivu vždy vybaví Stroj času se skladbou "Stones and River/Village". Při paralelním poslechu se mi nezdají tak stejné, ale přesto se mi u každé z nich vybaví jejich "dvojče". ;)

1.  Theme From " The Ghost And The Darkness"
2.  The Bridge
3.  Catch A Train