14. 7. 2013

Letopisy Narnie : Lev, čarodějnice a skříň ( The Chronicles of Narnia : The Lion, The Witch and The Wardrobe ) - Harry Gregson Williams

Po úspěchu Pána prstenů chtělo každé studio vlastní fantasy ságu. Warneři měli v zásobě Pottera, Fox to zkoušel s Eragonem nebo Percy Jacksonem a takový Disney si vzal ságu Letopisy Narnie od Tolkienova přítele C.S. Lewise. Svět Narnie existuje paralelně vedle toho našeho a jak je u fantasy zvykem, ani zde se neobejdeme bez všemožných mluvících stvoření.Vše začíná evakuací mladých sourozenců z bombardovaného Londýna během druhé světové války na venkov. Tam  Lucinka objeví tajemnou skříň skrze níž se dostane do podivné říše jménem Narnie, kde potká fauna Tumnuse. Tak se rozjede dobrodružství za záchranu obyvatel tohoto světa od zlé čarodějnice a my můžeme obdivovat nádherný svět a nebo ho nenávidět. To už záleží na tom, jaký vztah máte k žánru fantasy, nemluvě o tom, že C.S. Lewis nám to okořenil o křesťanské odkazy. Tvůrci se s tím taky příliš nepárali a stejně jako u Pána prstenů i zde využili jako lokaci Nový Zéland. Mám takový pocit, že některé scény se natáčely i u nás (Česká republika), ale nejsem si momentálně jistý.


Andrew Adamsonovi se ale povedlo celkem slušným způsobem převést k životu Letopisy Narnie a je otázkou, proč měl film tak velké tržby. Zda to bylo kvalitou a nebo se lidi prostě jen vezli na fantasy vlně započatou Potterem a Lotrem. Nemá smysl se v tom nyní pitvat, i když ty myšlenky v člověku jsou, hlavně po velkém finančním propadu u dalších dvou dílů, které nám nejspíš zabrání vidět další dobrodružsví z Narnie. No, pro nás je důležitější, že Adamson dal nabídku Harry Gregson-Williamsovi, aby se postaral o hudbu a my to můžeme jen kvitovat. Určitá inspirace Pánem prstenů je totiž i zde.

Gregson-Williams složil naprosto kouzelný a pohlcující hlavní motiv, kterého si ihned všimnete už ve druhé skladbě "Evacuating London" za pomoci nádherného hlasu zpěvačky Lisbeth Scott. První větší odkrytí tohoto motivu ale přichází ve "The Wardrobe" a jeho velkolepé pojetí zase ve vynikajícím tracku "To Aslan's Camp". Motiv je okamžitě zapamatovatelný a perfektně přiléhající. Soundtrack se celkově přelévá z jedné nálady do druhé, ale přitom si ponechává fantasy melodičnost a velkolepost s četnými hudebními nápady. Je jedno, zda sledujeme scény s Tumnusem a Lucinkou nebo velkolepou bitvu na planině, vždy je hudba barvitá se skvělou orchestrací a prací se sborem. Dobrým příkladem jsou elektrické housle v "Lucy Meets Mr. Tumnus" nebo pomalu se rozjíždějící skladba "The Battle" jejíž název napovídá, co nás čeká. Podobnost s "The Battle of Kerak" z Království nebeského od stejného autora je čistě náhodná. :)


Kromě hlavního motivu Narnie, tu máme ještě dvě velké témata pro film, pokud nepočítám ještě nějaké menší. První se vyskytuje především v první polovině alba a dá se považovat za dětské téma. Druhé téma je heroické a využívá se, když je na plátně Peter a Aslan. Začíná v "To Aslan's Camp" odkud postupně přebírá roli, jak se blížíme k finálnímu střetu s čarodějnicí v "Battle". Možná by bylo příhodnější napsat, že je triumfální. Až z ní jde mráz po zádech. Doporučuji poslech na sluchátkách nebo pořádné soustavě. Bicí a dřevěné údery dodávají rytmus, orchestr je velkolepý a do toho překrásné sbory střídající mužské a ženské vokály. Pokud jsem byl nadšen u Království nebeského z Bitvy u Keraku, tak tady tuplem.

Soundtrack zakončuje "Only the Beginning of the Adventure", kde se shrnují potřebné motivy a o zbytek se starají písničky z nichž dvě má na svědomí přímo Harry. Jedná se o "Can't Take It In" od Imogen Heap a "Where" od Lisbeth Scott obsahující kousek dětského motivu. Za zmínku určitě stojí i celkem povedená píseň "Wunderkind" od Alanis Morissette složená přímo pro film. 


Je taková škoda, že album není delší. Ten poslech hrozně rychle utekl. Harry Gregson-Williams ukázal, že talent má a s Královstvím nebeským se jedná o to nejlepší, co vyprodukoval. Nemám rád Media Ventures se svou šablonou ve vytváření hudby, ale občas se ukáží soundtracky (Stroj času, Království nebeské a nyní Letopisy Narnie), které narušují jejich stereotyp. Není to sice Pán prstenů, postrádá jeho práci s motivy a využívá jemnou elektroniku, ale přesto jde o kouzelné dílo, které si zaslouží být na poličce. Chci víc takových.

1.  The Blitz, 1940 2:32
2.  Evacuating London 3:38
3.  The Wardrobe 2:54
4.  Lucy Meets Mr. Tumnus 4:10
5.  A Narnia Lullaby 1:12
6.  The White Witch 5:30
7.  From Western Woods to Beaversdam 3:34
8.  Father Christmas 3:20
9.  To Aslan's Camp 3:12
10.  Knighting Peter 3:48
11.  The Stone Table 8:06
12.  The Battle 7:08
13.  Only the Beginning of the Adventure 5:32
14.  "Can't Take It In" - Imogen Heap 4:42
15.  "Wunderkind" - Alanis Morissette 5:19
16.  "Winter Light" - Tim Finn 4:13
17.  "Where" - Lisbeth Scott 1:54

Celkový čas : 70:44

10/10


Hodnocení článku:

0 komentářů:

Okomentovat

Žádný spam a trolování. Děkuji jinak za hodnotné komentáře. ;)

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Affiliate Network Reviews