11. 7. 2013

Interview s upírem (Interview with The Vampire) - Ellion Goldenthal

Anne Rice v roce 1976 jistě netušila, že její román Interview s upírem nabere na takové kultovnosti. O té doby vydala na deset románů z tohoto universa. Až skoro po dvaceti letech se dočkal příběh Lestata převedení na filmové plátno. Osobně považuji tento upírský film za jeden z vůbec nejlepších ve svém žánru a vrací nás to doby, kdy se ještě tato stvoření neleskla na slunci, tesáky dokázali zabořit do každé oběti bez výjimky a dostali ze sebe aspoň trochu hereckého projevu. O dnešku škoda slov. Stmívání z toho udělalo emo frančízu.

Režisér Neil Jordan skvěle uchopil děj a i přes některé problémy v komunikaci mezi autorkou a jím, dokázal filmu vtisknout tajemnost, romantiku, napětí a to vše podloženo skvělými herci v čele s Tomem Cruisem, Bradem Pittem, mladičkou Kirsten Dunst (Spiderman) nebo Antoniem Banderasem. Už jen kvůli tomuhle se nemohu dočkat dalšího jeho upíráku Byzantium, kterého bychom se měli dočkat letošní rok. Pokud se vrátím k Anne, tak není překvapením, že právě Interview s upírem je základním kamenem gothic žánru. 

Tohle pochopil i skladatel Elliot Goldenthal, jenž nahradil George Fentona. Na složení hudby měl tři týdny (!) a nejde říci, že by to bylo znát. Jeho předchozím soundtrackem byl bezútěšný Vetřelec 3, plný úzkosti, melancholie a násilí. Tady je to zoufalství potlačeno, přesto má nahrávka mnoho barev, míchá hudební styly s důrazem na romanci. Soundtrack začíná dvěma hlavními motivy. Nádherně démonická "Libera me" je strašidelná předehra s chlapeckým sborem a "Born To Darkeness Part I" jako romantické Louisovo téma plné melancholie. 


Goldenthal přišel s bohatou instrumentací. Akčnější "Escape To Paris" s Louisovým motivem v závěru, strašidelná a náladová "Armand's Seduction" nebo pomalé budování napětí v "Scent Of Death". Taková "Claudia's Allegro Agitato" působí naopak excentricky za pomoci houslí a klavíru. Goldenthal je znám jako inteligentní skladatel, který využívá originálních postupu a to ho bohužel limituje v širším přijetí obecenstva. Ale u fanoušků a skladatelů jde o uznávaného tvůrce.


Překvapením určitě je, že album je silně poslouchatelné, což je u tohoto žánrů netradiční. Dále zde můžeme slyšet mnoho prvků, které budou využity v další skladatelově kariéře. Často jsem si při poslechu vzpomněl na pozdější Final Fantasy : The Spirits Within, hlavně díky žesťovým nástrojům. Soundtrack je ideální na noční poslech, dokáže se prodrat pod kůži, přináší hromadu originálních postupů, krásné melodie a Goldenthalovi i první nominaci na Oscara. Zaslouženou.

1.  Libera Me
2.  Born To Darkeness Part I
3.  Lestat's Tartanella
4.  Madeleine's Lament
5.  Claudia's Allegro Agitato
6.  Escape To Paris
7.  March Funebre
8.  Lestat's Recitative
9.  Santiago's Waltz
10.  Theatre Des Vampires
11.  Armand's Seduction
12.  Plantation Pyre
13.  Forgotten Lore
14.  Scent Of Death
15.  Abduction & Absolution
16.  Armand Rescues Louis
17.  Louis' Revenge
18.  Born To Darkness Part II
19.  Sympathy For The Devil

Celkový čas : 49:04

9/10


0 komentářů:

Okomentovat

Žádný spam a trolování. Děkuji jinak za hodnotné komentáře. ;)

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Affiliate Network Reviews