22. 7. 2013

Dobyvatelé ztracené archy (Raiders of the Lost Ark - Expanded Edition 1995) - John Williams

Indiana Jones je ikonou dobrodružného žánru a dodnes nenašel sobě rovného a  to od jeho premiéry uplynulo už úctyhodných 32 let. Za jeho stvořením stála tehdejší slavná dvojice Spielberg/Lucas, kteří si v té době už mohli dělat vesměs co chtějí. Jeden díky úspěchu Čelistí nebo Blízkých setkání třetího druhu a druhý vesmírnou ságou Hvězdné války. Chtěli svého Jamese Bonda a nakonec vše nabralo úplně jiný směr a dostali jsme dobrodruha, co má panickou hrůzu z hadů a z Němců má srandu. Dobyvatelé ztracené archy vzdávají čest klasickým dobrodružným snímkům první poloviny 20. století. Přinášejí sympatickou postavu, skvělé vedlejší herce, povedenou romanci a nějaké to mystické tajemno (na tehdejší dobu) se skvělou trikovou stránkou. Všechny ingredience jsou luxusním způsobem namíchané divákům, kteří film povznesli na jeden z nejvýdělečnějších snímků historie, což mu zařídilo i devět nominací na Oscara, včetně nominace za nejlepší film roku 1981.

Jak už je u Spielberga nebo Lucase zvykem, tak o hudbu se postaral jejich dvorní skladatel John Williams, který zrovna v letech 1977-1983 zažíval vrchol své kariéry. I jedna z těch Oscarových nominací patřila jemu. Dočkal se až o rok později s E.T. Mimozemšťanem, ale to už je jiná písnička. A to by nebyl Williams, aby nepřinesl posluchačům nějaké to silně návykové hlavní téma, které se stane kultem samo o sobě. Svým pojetím fanfár je ihned rozpoznatelné. Celé album je melodické, naladěné na dobrodružnou notu. Sice tu občas zaslechnu podobnou instrumentaci jako v původních Hvězdných válkách, ale ihned se zase s melodií najede jinam.

Melodie nejsou vrstevnaté jako se to u tohoto skladatele objevilo později a tím je poslech mnohem příjemnější. Na soundtracku jsou tři hlavní témata a několik menších, se kterými Williams průběžně pracuje, ať už jde o "Marion's Theme" nebo "Ark Trek", kde můžeme slyšet motiv Archy. V "Journey to Nepal" spojuje hned dva hlavní motivy - Jonese a Archu. Je škoda, že díky vrcholu hned na začátku v titulní skladbě "The Raiders March", fanoušci ignorují zbytek alba. V "End Credits" se titulního motivu dočkáme ve stejné podobě. Tak, jak jsme začali i končíme.

Celkově se dá shrnout, že soundtrack k prvnímu Indimu byl nedoceněný už ve své době. Oscara Williamsovi vyfoukl Vangelis se svou hudbou k filmu Chariots of Fire a dnes tu synťákovou hrůzu nemohu ani poslouchat. Sice je jeho motiv známý, ale to provedení nesmírně zestárlo. Zlatý doktor Jones se svým orchestrálním doprovodem. Pokud se po té chvále ptáte, proč jsem nedal plný počet, tak nejsem schopný odpovědět. Něco mi tu chybí, abych tomu naložil desítku. Je to klasika, která se i po takové době krásně poslouchá, ale Williams má na svém triku o fous lepší práce, přesto si Jones zaslouží své místo mezi filmovými legendami a nebo na poličce ve vašem pokoji.

1.  The Raiders March 2:50
2.  Main Title : South America, 1936 4:10
3.  In The Idol's Temple 5:26