23. 7. 2013

Delta Force - Alan Silvestri

Delta Force byl jeden z prvních (a mála) hitů Chucka Norrise a v roce 1986 vydělal na béčko slušné peníze. Nebylo to nic originálního a z pohledu děje šlo opět o hrozbu islámského terorismu a únosu letadla. Už jsem si zvyknul, že nás tím média krmí, kde se jen dá. Pokud jde o film, tak ten je i dnes vcelku koukatelný a ve své době jsem ho na VHS slušně ohrával. Dodnes si pamatuji i ústřední znělku a závěrečný souboj, kdy pomalu každý kluk chtěl být Chuckem a nakopat teroristy do zádele. Doba se mění a názory taky, takže by bylo nejlepší zůstat u filmu a nejlépe přímo u soundtracku.

Ačkoli za hudbou stojí Alan Silvestri, tak musím konstatovat, že je to skutečně děs a vedle chytlavého hrdinského hlavního tématu tu není absolutně nic. Melodie se nabízejí, ale v tak úděsném elektronickém provedení, že mi to trhá uši. Jde o klasický výtvor osmdesátkových akčňáren se synťákama jako primárním "nástrojem", kde můžete na nějaký orchestr zapomenout. Proto nahrávka taky silně zestárla. Nenašel jsem zde žádnou pestrost a to u tohoto skladatele opravdu bolí.

Ústřední téma je postaveno na jednoduchém rytmickém zvuku perkusí puštěných v lince. Vedle "Main Title" se ji dočkáme například ve skladbě "Delta Force Theme" nebo "Rescue", která může sloužit i jako jednoduchý příklad toho, jak elektronika dokáže stárnout viz první vteřiny skladby. To samé platí pro "Terrorists Board Jet". Trochu chápu Spielberga, že nesouhlasil se Silvestrim pro Návrat do budoucnosti. Hlavně, když si vezmu, co tvořil v 70. a 80. letech Williams a co Silvestri, tak se musel Steven budit z nočních můr jako producent Back to the Future. Ještě, že to dopadlo, jak to dopadlo.

Delta Force je to nejhorší, co jsem od Silvestriho zatím slyšel a doufám, že více se už u něčeho takového trápit nebudu. Tohle poslouchat celý den, tak mi slezou nehty a začnu krvácet z uší. Stačí hlavní motiv a zbytku se v klidu můžete vyhnout. O nic nepřijdete. Říkám si, co místo tohohle doporučit, ale napadá mě snad vše, co jsem tu zatím recenzoval. Snad s výjimkou Lary Croft nebo Green Lanterna. Jsem zvědav, co mě čeká v budoucnu dál. Body dávám za melodii, která naznačuje budoucí sílu a cit pro skladatelovu tvorbu hlavních motivů. Tady to ale hoří provedením.

1.  Main Title 5:20
2.  Terrorists Board Jet 3:22
3.  Three American Marines 4:12