4. 6. 2013

Zachraňte vojína Ryana - John Williams

Film, který změnil válečný žánr a přinesl Stevenu Spielbergovi druhého Oscara. Bohužel ale svou nominaci neproměnil John Williams, přestože se Zachraňte vojína Ryana řadí k tomu nejlepšímu, co kdy složil. Komu by se tahle hudba nelíbila, jako by snad nežil. Williams spolupracoval s Bostonským symfonickým orchestrem a Tanglwoodským sborem, jenž je využit především v geniální skladbě "Hymn To The Fallen".

saving_private_ryan_04

Spielberg s Williamsem chěli vzdát hold všem, kteří obětovali svůj život v boji ve druhé světové válce proti nacistům, což se povedlo na jedničku. Všude je cítit smutek a deprese, která je umocňována trumpetama, klarinetama a bubínkama v pozadí. To se dá říct i o smyčcích, které nás jednou rozplakají a hned vzápětí temnějšími tóny připravují na věci příští...

savingprivateryan1

Ve filmu člověk hudbu moc nezaznamená, spíše je potlačená, upozaděná, a dává se na odiv jen při podpoře nějaké důležité scény na podbarvení emocí. Dobrým příkladem je hned úvodní scéna na hřbitově, kde slyšíme tklivou melodii, přitom se hned přeneseme na Omaha Beach v Normandii, kde probíhá vylodění. Při tomto útoku slyšíme jen výbuchy a výkřiky. Po celých dvacet minut nezazní jediný tón. Hudba nás opět čeká až po útoku, kdy kamera zabírá krvavé pobřeží a na něm těla padlých vojáků.

tom-hanks3

Akční skladby nečekejte, vše se nese v melancholickém duchu. Náznak akčnosti je možná ve skladbě "Defense Preparations", která zazní při přípravě na vynikající poslední bitvu.

Album nejde nedoporučit. Jedná se o jeden z vrcholu Williamsovy tvorby a filmové hudby jako takové. Zpětně je vidět, že právě hudba k Ryanovi měla získat jak Zlatý Globus, tak Oscara. To ale platí i o samotném filmu, kterému soška za nejlepší film unikla o fous.
  1. Hymn To The Fallen
  2. Revisiting Normandy
  3. Omaha Beach