John McTiernan, tvůrce Predátora nebo
Smrtonosné pasti, si vzal pro svůj další film jako předlohu
"Eaters of the Dead" od Michaela Crichtona. Není lepší
ukázky než jsou právě Vikingové, kdy snímek zničil rozdílný
pohled režiséra a spisovatele předlohy. Sto milionů dolarů se
nalilo do projektu, který nakonec skončil fiaskem. Chrichton nebyl
po projekci spokojený s McTiernenovou verzí a film silně
přestříhal do podoby, jak ho známe. Zbývající rozpočet
nevyužil jen na dotočení a úpravu scén, ale i na kompletně nový
soundtrack.
Mluvilo se o tom, že McTiernan chtěl
pro složení hudby najmout Basila Poledourise (ach jo), ale ten prý
odmítl kvůli práci na Bídnících (1998), tak se rozhodl pro
Graemea Revella (Vrána). To byl jeden z těch případů, kdy to
mezi Crichtonem a McTiernanem jiskřilo. Co vzal do ruky režisérský
post Chrichton, tak najal Jerryho Goldsmitha. Chrichton byl znám,
že se hodně pletl do převádění svých děl do filmové podoby, akorát Spielberg
byl dost mocný, aby ho mohl ignorovat při natáčení Jurského
parku.
Je ale pravda, že angažování
Goldsmitha se dá brát jako plus a jeho hudba je lepší než ta od
Revella. Ač Chrichtonovu aroganci každý znal a snad všem
dokázala lézt na nervy, tak tenhle přesun na postu skladatelé
byla trefou do černého. Revellova hudba k filmu nebyla špatná a
dost možná se dá někde na webu dohledat, ale Goldsmithova je
přeci jen o něco lepší. Přesto nejde o nějaké zásadní dílo,
které by dokázalo prodat film jako tomu bylo například u
pozdějšího Gladiátora.
Příběh se točí kolem Vikingů mezi
něž se dostane mladý Arab, tudíž můžeme čekat rozdílné
etnické pojetí některých skladeb (arabská část nás čeká
především na začátku - „Old Bagdad“ nebo „Exilded“).
Vikingské motivy jsou na poslech mnohem údernější než klidnější
části v Bagdádu. Crichton se nechal slyšet, že Goldsmithuv
soundtrack je přesně takový, jaký si představoval : střídavé
strhující, hrdinský, lyrický a triumfální. Je pravda, že
Goldsmith napsal mnohem hollywoodsky přístupnější hudbu než
Revell.
Album je kompletně melodické, přesto si lze snadno povšimnout, že trpí zásadním problém v bohatosti melodií. Jsou tu snad jen tři a přitom hlavní motiv v „The Warriors“ prostupuje celým soundtrackem. Celou dobu jsem si říkal odkud ten motiv znám a pak mě trklo. Tuhle část snad okopíroval Harry Gregson-Williams v Království nebeském („Valhalla -Viking Victory“ je toho důkazem). Slyším to v každé notě. Ridley Scott si ji prostě musel „vypůjčit“ pro svůj historický velkofilm. Občas jsem v nahrávce slyšel i Legendu o Mulan.
Soundtrack
rozhodně není špatný, za poslech
stojí, ale těžko se zařadí do úzké sbírky. Přesto si myslím, že
Goldsmith se nemusí stydět a složil ve spěchu povedenou hudbu,
kterou by mohli jiní závidět. Aspoň po hudební stránce je
„Třináctý bojovník“ minimálně nadprůměrný k čemuž mu pomáhá mohutné
bicí, hřmění dechových nástrojů a v některých případech vypomůže i sbor.
1. Old Bagdad
2. Exiled
3. Semantics
4. The Great Hall
5. Eaters of the Dead
6. Viking Heads
7. The Sword Maker
8. The Horns of Hell
9. The Fire Dragon
10. Honey
11. The Cave of Death
12. Swing Across
13. Mother Wendol's Cave
14. Underwater Escape
15. Valhalla/Viking Victory
16. A Useful Servant
Celkový čas : 54:58
8/10
2. Exiled
3. Semantics
4. The Great Hall
5. Eaters of the Dead
6. Viking Heads
7. The Sword Maker
8. The Horns of Hell
9. The Fire Dragon
10. Honey
11. The Cave of Death
12. Swing Across
13. Mother Wendol's Cave
14. Underwater Escape
15. Valhalla/Viking Victory
16. A Useful Servant
Celkový čas : 54:58
8/10
0 komentářů:
Okomentovat
Žádný spam a trolování. Děkuji jinak za hodnotné komentáře. ;)