9. 6. 2013

G.I. Joe : The Rise of Cobra - Alan Silvestri

Přiznám se, že jsem neměl možnost vidět tuhle "inteligentní" hitovku Stephena Sommerse, takže těžko budu posuzovat hudbu v propojení s filmem. Možná časem budu chtít natolik vypnout, že si G.I. Joe : The Rise of Cobra dám i s popcornem. U Sommerse už je samo sebou, že se s postavama a scénářem moc nezabývá. Je přesně tím typem režiséra, u kterého převládá touha stavět formu nad obsah. Výjimkou je snad první Mumie, kde se držel při zemi a hned vše šlapalo. To, co mě ale vždy zajímá u jeho filmu, je jméno hudebního skladatele. Spojení s Alanem Silvestrim vytváří fanouškům soundtrackového světa vlhké sny už pěknou řádku let. Ne nadarmo je Mumie se vrací nebo Van Helsing řazenna na vrchol Silvestriho tvorby. Dokázal tyto očekávání naplnit i Joe?

Upřímně? Ne, nedokázal. Neřekl bych, že jde vyloženě o zklamání. Jde opět o profesionální kompozici, ale jaksi jednotvárnou. Celé to na mě působilo sterilně, chladně, prvoplánovitě a nevím co ještě. Už na začátku mě zarazila míra elektroniky. Naštěstí se postupně použití synťáků vytrácí, i když ne úplně. Silvestri tu nemá tak uhlazené synťákové podání jak předvádí například Brian Tyler (Světová invaze), proto elektronika působí rušivě. Příliš vystupuje vedle orchestru, navzájem se mlátí, čemuž napomáhá i přílišná zběsilost. Nahrávka je energická, šlape kupředu, takřka bez zastávky a tím se skladby slévají dohromady. Někomu to může vyhovovat, mně ale bohužel ne.

Chválit bych chtěl, ale momentálně mě nic moc nenapadá. Snažím se pořád vstřebat, co jsem slyšel a najít nějaké hlavní téma. Ne, že by tu jedno nebylo, ale v tom rachotu dost zanikne. Nejvíce a nejlépe slyšitelné/rozeznatelné je v "End Credits". Vzhledem k tomu, o čem G.I. Joe je (on o něčem je?), tak nepřekvapí ladění do hávu "jú es military". Asi chápu, proč byl Silvestri vybrán ke Kapitánovi Amerika nebo Avengers. Aspoň ten 90-ti členný orchestr zní využitě.

Soundtrack není špatný, ale pokud chcete od Silvestriho skutečnou kvalitku, tak radši šáhněte po Návratu do budoucnosti, Mumii se vrací nebo Van Helsingovi. Už se nemohu dočkat filmu... :)

1. Clan McCullen (3:06)
2. Mars Industries (1:43)