Po úspěchu Stmívání se televizní společnost CW (Warner Bros.) rozhodla natočit seriál na motivy románu The Vampire Diaries (Upíří deníky) autorky Lisy Jane Smithové.
Kniha sama o sobě vyšla před Stmíváním, takže ji těžko označit za
plagiátorství. Schéma je vesměs podobné Stmívání, respektive si Stmívání
bere z Deníku. Dostaneme se mezi střet dvou bratrů – upírů – o srdce
jedné dívky, Eleny (Nina Dobrev). Její podoba je až příliš
veliká jejich první lásce, kterou potkali ještě před svou proměnou v
roce 1864 pokud si správně pamatuji. Postupně se nám odkrývá svět upírů,
vlkodlaků a čarodějnic, a zjistíme jak je to s propojením všech
charakterů.
V
současnosti nám na televizních obrazovkách (USA) běží třetí řada
oblíbeného seriálu a je pravda, že i já si ho oblíbil pro zajímavý děj a
sympatické postavy, kterým dominuje Stefan (Paul Wesley) a především jeho bratr Damon (Ian Somerhalder). Na Ianovi je vidět, že si postavu Damona užívá, a jeho sarkastické poznámky dodávají seriálu i potřebné odlehčení. Nina Dobrev
v roli Eleny se postupně stane čím dál otravnější postavou – nevím, zda
je to herečkou nebo tím, co má ve scénáři. Ač se seriál tváří jako boj
dobra se zlem, tak tomu tak není. Žádná z postav není vyloženě zlá nebo
dobrá, což dokazuje takový Damon nebo Elena, nemluvě o Stefanovi nebo
Clausovi. Damon se sice ze začátku tváří jako záporák, ale postupně
zjišťujeme jeho důvody k tomu, aby nenáviděl svého bratra. Elena je
naopak z počátku vykreslována jako ta kladná hrdinka, takřka andělská,
ale ukáže nám i svou pokryteckou stránku. Ani lži jí nejsou cizí, když
to světí prostředky. Tady bych viděl negativum v tom, že tu právě není
vyloženě kladná postava, a tak dostává mládež ne zrovna dobrý příklad.
Teď
už se tedy vrhnu na samotný soundtrack, o který mi jde především,
protože CW s ním trefila do černého, což hlavně platí o první sezóně
seriálu. Začínáme „Stefanovým motivem“, který je založen takřka
na elektronice a jemném brnkání. Vše je zabaleno v poklidné, nádherné a
chytlavé melodii. Tady je opravdu škoda, že v seriálu vlastně příliš
instrumentální hudby není, a tak skladatel Michael Suby neměl příliš práce. V dalších sezónách je úbytek instrumentální hudby ještě znatelnější.
První píseň „Running Up That Hill“ je předělávka od britských Placebo, kterou má v originále na svědomí Kate Bush.
Za sebe mohu říci, že mám většinou radši originály, ale tady dávám
přednost právě verzi od Placeba, jenž částečně upustily od rušivých
synťáků v základní melodii a servírují nám pop-rockový ploužák, kdy Brian Molko drží svůj hlas na uzdě. Prostor dostávají především klávesy, klavír a rytmické bubny Stevea Forresta. Kytary jsou silně upozaděné. Parádní předělávka.
Placebo na zimním turné v roce 2009 doprovázela i další alternativní rocková kapela a tou je Silversun Pickups z Los Angeles, kterou můžeme slyšet i zde s písní „Currency of Love“. Tahle píseň byla jako bonus pro Itunes z jejich druhého alba Swoon. Silverun jso přirovnáváni k The Smashing Pumpkins (i těch se tu dočkáme se skladbou „The Fellowship“) a vokál Briana Aubertse ke skupině Coheed and Cambria.
Co
mají všechny písně společného je to, že mají chytlavé refrény, takže
jsou snadno zapamatovatelné. Dobrou ukázkou může být skladba „We Radiate“ od dalších britů Goldfrapp, „Obsession“ od Sky Ferreira nebo ploužák na piano „Down“ od Jasona Walkera za doprovodu zpěvačky Molly Reed.
Další skvělý kousek v klavírním provedení si pro nás přichystali Plumb, nebo bych spíše měl říct Tiffany Arbuckle. Její hlas jsme mohli zaslechnou v takových seriálech jako byl Dawsonův svět, One Tree Hill nebo Roswell. Její hlas chytře nesklouzává do výšek, drží se při zemi, kde i přesto dokáže zapůsobit.
Tak, jak se začalo, tak se i skončí, takže tu máme opět Michaela Subyho se skladbou „1864“. Jde o výrazně dramatičtější doprovod než bylo „Stefan’s Theme“, ale neméně zajímavé. Jak už jsem dříve napsal, je škoda, že nedostal větší prostor a to nejen v Upířích denících,
ale celkově. Při pohledu na jeho filmografii, je zřejmé, že se příliš
soustředí na televizní tvorbu. Otázkou je, zda by si na něco většího
troufl.
Po
chvále celého alba si nemohu odpustit kritiku, která album žene v
hodnocení zbytečně dolů. Tady kritiku budu mířit na nepochopitelnou
absenci některých skladeb, které by táhly soundtrack k vrcholu. Ať už
jde o One Republic nebo o pecku „All I Need“ od Within Temptation,
kterou lze bez problému označit za nejlepší skladbu v seriálu. Nevím,
co stojí za tím, že jsme se jich tu nedočkali, ale zbytečně to kazí
dojem, kdy člověk mohl dostat ještě něco lepšího. I tak si ale myslím,
že album za poslech rozhodně stojí, i když je určeno spíše mladším
posluchačům pop-rock scény. V dnešní době internetu se dá sehnat
kompletní výběr všech skladeb z každého dílu, třeba zde.
1. Stefan\’s Theme – Michael Suby
2. Running Up that Hill – Placebo
3. Currency of Love – Silversun Pickups
4. Hammock – Howls
5. Sleep Alone (909s in the DarkTimes Mix) – Bat for Lashes
6. Bloodstream (Vampire Diaries Remix) – Stateless
7. We Radiate – Goldfrapp
8. Obsession – Sky Ferreira
9. Head Over Heels – Digital Daggers
10. Down – Jason Walker
11. Beauty of the Dark – Mads Langer
12. Cut – Plumb
13. All You Wanted – Sounds Under Radio featuring Alison Sudol of A Fine Frenzy
14. The Fellowship – Smashing Pumpkins
15. On Melancholy Hill (Feed Me Remix) – Gorillaz
16. 1864 – Mike Suby
2. Running Up that Hill – Placebo
3. Currency of Love – Silversun Pickups
4. Hammock – Howls
5. Sleep Alone (909s in the DarkTimes Mix) – Bat for Lashes
6. Bloodstream (Vampire Diaries Remix) – Stateless
7. We Radiate – Goldfrapp
8. Obsession – Sky Ferreira
9. Head Over Heels – Digital Daggers
10. Down – Jason Walker
11. Beauty of the Dark – Mads Langer
12. Cut – Plumb
13. All You Wanted – Sounds Under Radio featuring Alison Sudol of A Fine Frenzy
14. The Fellowship – Smashing Pumpkins
15. On Melancholy Hill (Feed Me Remix) – Gorillaz
16. 1864 – Mike Suby
8,5/10
0 komentářů:
Okomentovat
Žádný spam a trolování. Děkuji jinak za hodnotné komentáře. ;)