5. 6. 2013

Upíří deníky - různí (písničkový)

Po úspěchu Stmívání se televizní společnost CW (Warner Bros.) rozhodla natočit seriál na motivy románu The Vampire Diaries (Upíří deníky) autorky Lisy Jane Smithové. Kniha sama o sobě vyšla před Stmíváním, takže ji těžko označit za plagiátorství. Schéma je vesměs podobné Stmívání, respektive si Stmívání bere z Deníku. Dostaneme se mezi střet dvou bratrů – upírů – o srdce jedné dívky, Eleny (Nina Dobrev). Její podoba je až příliš veliká jejich první lásce, kterou potkali ještě před svou proměnou v roce 1864 pokud si správně pamatuji. Postupně se nám odkrývá svět upírů, vlkodlaků a čarodějnic, a zjistíme jak je to s propojením všech charakterů.




V současnosti nám na televizních obrazovkách (USA) běží třetí řada oblíbeného seriálu a je pravda, že i já si ho oblíbil pro zajímavý děj a sympatické postavy, kterým dominuje Stefan (Paul Wesley) a především jeho bratr Damon (Ian Somerhalder). Na Ianovi je vidět, že si postavu Damona užívá, a jeho sarkastické poznámky dodávají seriálu i potřebné odlehčení. Nina Dobrev v roli Eleny se postupně stane čím dál otravnější postavou – nevím, zda je to herečkou nebo tím, co má ve scénáři. Ač se seriál tváří jako boj dobra se zlem, tak tomu tak není. Žádná z postav není vyloženě zlá nebo dobrá, což dokazuje takový Damon nebo Elena, nemluvě o Stefanovi nebo Clausovi. Damon se sice ze začátku tváří jako záporák, ale postupně zjišťujeme jeho důvody k tomu, aby nenáviděl svého bratra. Elena je naopak z počátku vykreslována jako ta kladná hrdinka, takřka andělská, ale ukáže nám i svou pokryteckou stránku. Ani lži jí nejsou cizí, když to světí prostředky. Tady bych viděl negativum v tom, že tu právě není vyloženě kladná postava, a tak dostává mládež ne zrovna dobrý příklad.


Teď už se tedy vrhnu na samotný soundtrack, o který mi jde především, protože CW s ním trefila do černého, což hlavně platí o první sezóně seriálu. Začínáme „Stefanovým motivem“, který je založen takřka na elektronice a jemném brnkání. Vše je zabaleno v poklidné, nádherné a chytlavé melodii. Tady je opravdu škoda, že v seriálu vlastně příliš instrumentální hudby není, a tak skladatel Michael Suby neměl příliš práce. V dalších sezónách je úbytek instrumentální hudby ještě znatelnější.



První píseň „Running Up That Hill“ je předělávka od britských Placebo, kterou má v originále na svědomí Kate Bush. Za sebe mohu říci, že mám většinou radši originály, ale tady dávám přednost právě verzi od Placeba, jenž částečně upustily od rušivých synťáků v základní melodii a servírují nám pop-rockový ploužák, kdy Brian Molko drží svůj hlas na uzdě. Prostor dostávají především klávesy, klavír a rytmické bubny Stevea Forresta. Kytary jsou silně upozaděné. Parádní předělávka.


Placebo na zimním turné v roce 2009 doprovázela i další alternativní rocková kapela a tou je Silversun Pickups z Los Angeles, kterou můžeme slyšet i zde s písní „Currency of Love“. Tahle píseň byla jako bonus pro Itunes z jejich druhého alba Swoon. Silverun jso přirovnáváni k The Smashing Pumpkins (i těch se tu dočkáme se skladbou „The Fellowship“) a vokál Briana Aubertse ke skupině Coheed and Cambria.



Co mají všechny písně společného je to, že mají chytlavé refrény, takže jsou snadno zapamatovatelné. Dobrou ukázkou může být skladba „We Radiate“ od dalších britů Goldfrapp, „Obsession“ od Sky Ferreira nebo ploužák na piano „Down“ od Jasona Walkera za doprovodu zpěvačky Molly Reed.


Další skvělý kousek v klavírním provedení si pro nás přichystali Plumb, nebo bych spíše měl říct Tiffany Arbuckle. Její hlas jsme mohli zaslechnou v takových seriálech jako byl Dawsonův svět, One Tree Hill nebo Roswell. Její hlas chytře nesklouzává do výšek, drží se při zemi, kde i přesto dokáže zapůsobit.



Tak, jak se začalo, tak se i skončí, takže tu máme opět Michaela Subyho se skladbou „1864“. Jde o výrazně dramatičtější doprovod než bylo „Stefan’s Theme“, ale neméně zajímavé. Jak už jsem dříve napsal, je škoda, že nedostal větší prostor a to nejen v Upířích denících, ale celkově. Při pohledu na jeho filmografii, je zřejmé, že se příliš soustředí na televizní tvorbu. Otázkou je, zda by si na něco většího troufl.


Po chvále celého alba si nemohu odpustit kritiku, která album žene v hodnocení zbytečně dolů. Tady kritiku budu mířit na nepochopitelnou absenci některých skladeb, které by táhly soundtrack k vrcholu. Ať už jde o One Republic nebo o pecku „All I Need“ od Within Temptation, kterou lze bez problému označit za nejlepší skladbu v seriálu. Nevím, co stojí za tím, že jsme se jich tu nedočkali, ale zbytečně to kazí dojem, kdy člověk mohl dostat ještě něco lepšího. I tak si ale myslím, že album za poslech rozhodně stojí, i když je určeno spíše mladším posluchačům pop-rock scény. V dnešní době internetu se dá sehnat kompletní výběr všech skladeb z každého dílu, třeba zde.

1. Stefan\’s Theme – Michael Suby
2. Running Up that Hill – Placebo
3. Currency of Love – Silversun Pickups
4. Hammock – Howls
5. Sleep Alone (909s in the DarkTimes Mix) – Bat for Lashes
6. Bloodstream (Vampire Diaries Remix) – Stateless
7. We Radiate – Goldfrapp
8. Obsession – Sky Ferreira
9. Head Over Heels – Digital Daggers
10. Down – Jason Walker
11. Beauty of the Dark – Mads Langer
12. Cut – Plumb
13. All You Wanted – Sounds Under Radio featuring Alison Sudol of A Fine Frenzy
14. The Fellowship – Smashing Pumpkins
15. On Melancholy Hill (Feed Me Remix) – Gorillaz
16. 1864 – Mike Suby

8,5/10

Hodnocení článku:

0 komentářů:

Okomentovat

Žádný spam a trolování. Děkuji jinak za hodnotné komentáře. ;)

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Affiliate Network Reviews