6. 6. 2013

Stroj času - Klaus Badelt

Stroj času z roku 2002, podle slavné stejnojmenné předlohy H.G. Wellse, velkou díru do filmového světa neudělal. Šlo o celkem rozpačité zpracování s uspěchaným dějem a krom Guy Pearce i s nepříliš záživnými hereckými výkony, kde chemie mezi postavami nedostne prostor. Přitom je námět naprosto úžasný k velkolepějšímu převedení do kin. Za zmínku stojí i to, že režie se ujmul vnuk H.G.Wellse, Simon Wells. Děda by z téhle verze asi moc radost neměl. Ale abych jen nehanil, tak masky (nominace na Oscara) a triky jsou na vysoké úrovni. Ze největší výhru lze ale považovat hudbu Klause Badelta, pro kterého to byl první velký Hollywoodský film.

Badeltův nejznámějším a nejslavnějším soundtrackem jsou bezpochyby první Piráti z Karibiku, ale nikoli tím nejlepším. Troufám si tvrdit, že tím je právě recenzovaný Stroj času, který je tolik odlišný od toho, co normálně produkuje Media Ventures (Remote Control Productions) Hanse Zimmera. Album je velice melodické s minimem elektroniky a především rozmanité co do počtu a využití nástrojů. Až by se chtělo říct, že si Stroj času ani takový soundtrack nezaslouží. K recenzi jsem měl kompletní nahrávku, takže zážitek byl ještě umocněn.


Můžeme sledovat postupný růst skladeb, kde se dočkáme etnických sborů, které nás doprovázejí u lidí Eloi. Je zajímavé pozorovat na začátku motiv profesora Alexandera Hartdegena v klasické orchestrální podobě a na konci v etnickém provedení. Výsledek je naprosto skvělý. Už samotný sólový klavír, ztvárňující hlavní téma, je proveden v nádherné podobě. Tak, jak hlavní hrdina cestuje časem, tak hudba odráží momentální dobu, ve které se pohybuje. Je zajímavý, že pestrost chybí filmu a ne hudbě.

Badeltovi se v silných dechových sekcích se sborem a kmenovými rytmy podaří zachytit nevinnost a krásu kultury Eloi prostřednictvím šťastného motivu s nádechem smutku. V akčnější poloze se nachází skladba „Morlock’s Attack“ nebo „The Escape“, jinak jde o klidný a melodický poslech za použití smyčců, flétny, perkusí nebo piana. V Poslední skladbě „Freedom – Godspeed“ už Badelt spojuje všechny témata do jednoho celku a ukazuje postupný vývoj nejen jich, ale i samotného hrdiny.



Soundtrack ke Stroji času patří k hudebním klenotům roku 2002 a každý fanoušek by si ho neměl nechat ujít, protože album se dostává na úroveň Království nebeského, kdy je schopno žít plně bez přítomnosti filmů. Od plného počtu mě jen odrazuje nedostatek akčnějších skladeb, nebo spíše zajímavějších v rámci akce. Předloha k tomu skutečně vybízí. Na druhou stranu mu k tomu film moc šancí nedal. Badelt by měl dostávat zajímavější nabídky, aby se dostal ze stínu Zimmera a dalších z Remote Control. Délka alba taky mluví za vše.
  1. Main Titles (3:24)
  2. Wish Me Luck (1:20)
  3. Marry Me (1:10)
  4. Emma Dies 1 (1:31)
  5. In A Week (3:09)
  6. Bleeker Street (2:26)
  7. Emma Dies #2 (0:56)
  8. Moon Sign (1:06)
  9. I Don’t Belong Here (3:56)
  10. In The Year 2030 (1:02)
  11. Time Travel – Asteroid (2:11)
  12. Where Am I (0:38)
  13. Are The Friendly (3:33)
  14. Goodnight (4:37)
  15. Stones & River – Village (4:52)
  16. Morlocks Attack (7:04)
  17. Where The Ghosts Are (1:43)
  18. Morlock World (6:27)
  19. The Master (5:42)
  20. Time Machine Returns – Fight (4:08)
  21. Alex Reconsiders (1:29)
  22. The Escape (3:24)
  23. Freedom – Godspeed (5:17)
Celkový čas : 71:01

Stroj času – ukázka z kompletní nahrávky

9,5/10

Hodnocení článku:

0 komentářů:

Okomentovat

Žádný spam a trolování. Děkuji jinak za hodnotné komentáře. ;)

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Affiliate Network Reviews