Baz Luhrmann zrovna nepatří mezi tvůrce, co každý dva roky přichází s novým filmem do kin. Po všeobecně dobře přijatém muzikálu Moulin Rouge v roce 2001 přišel až roku 2008 s novým snímkem pod názvem Austrálie, který si natočil ve své domovině společně s ostatními rodáky z klokaní země (H. Jackman, Nicol Kidman, D. Wenham atd.). Luhrmann se nespíš snažil vytvořit takový mix Pána prstenů a Severu proti Jihu,
což se mu povedlo tak z poloviny, ať už jde o kvality nebo přísun
dolárku z kin a cestovního ruchu. Snímek se odehrává mezi roky 1939 až
1942, kdy státy zabředávaly do světového konfliktu a právě na jeho
pozadí se odehrává tohle epické dílo s nádhernou kamerou a podmanivou
australskou přírodou.
Hudbu dostal na starost další Australan, David Hirschfelder,
pro kterého to byl největší snímek, na kterém pracoval (rozpočet 130
milionů dolarů). On sám ale zrovna nepatří mezi veterány filmové hudby, i
přesto ho lze pochválit za vcelku dobře odvedené dílo s několika
nádhernými motivy. Sice tu není ani zdaleka taková pestrost jako tomu
bylo u Stroje času, ale i tak dokáže být hudba líbivá. Přesto u mě po poslechu zavládlo mírné zklamání, protože jsem přeci jen čekal víc.
Vedle etnicky znějících skladeb s pár nádechy westernu nám Hirschfelder předvedl i velkolepější část za použití sboru v „Bombing of Darwin“.
Takhle měl ale vypadat celý soundtrack, nebo aspoň polovina, nikoli jen
jedna skladba. Je pravda, že mi toho dost na albu přijde jako zbytečná
výplň, ale pak přijde zajímavý zrychlení a smyčcový zařezy jako v „Daisy Drowns“ nebo v „Stampede“
a najednou nezájem opadne a člověk opět našponuje uši k poslechu. Za
vytknutí stojí, že tohle je chvilková záležitost, což ukazuje na
nesmírně promrhaný materiál. Nemluvě o nádherné melodii v „Return to Faraway Downs“,
která trvá přibližně 15 vteřin z šestiminutové skladby a přesně
vystihuje, co tu píšu. Pořád ale patří k těm nejlepším „trackům“ na
albu.
Čím
hudba trpí nejvíce je nedostatek emocí, skutečných emocí, což je u
romantického filmu takového rozsahu docela velký problém. Těch jsem se
dočkal snad jen ve zmiňované „Return to Faraway Downs“. Na
soundtracku jsou ale emoce ve většině takové umělé, vynucené. Hudba je
sice harmonická a ve většině uklidňující, jenže trpí stagnací a dokonce
jednotvárností, až na několik povedených melodií, které jsem už zmínil.
Jde o jeden z těch soundtracku, kterému by prospěla kratší délka,
minimálně o dvacet minut. Aspoň, že jde o čistě orchestrální záležitost
bez synťáků.
Tak
jako samotný film i hudba slibovala něco, co nedostála – epický
poslech. Nejde o špatný soundtrack a už vůbec ne o špatný film, ale jak
se říká, tvůrci to prokaučovali kde se dalo a člověk snižuje známky
spíše ze zklamání než z celkového díla. Koukněte na povedený trailer
pokud chcete vědět, cože nám to snímek sliboval. Nepochybuji, že si na
soundtracku každý najde oblíbenou melodii, ale na ně by vám stačily tři
čtyři prsty jedné ruky. Kdyby tak Hirschfelder své motivy více
rozpracoval a dal jim skutečný prostor ve filmu i na soundtracku, tak
mohlo jít o parádu. Takhle to hodnocení bude s chlupem.
1. Nullah Rides to Faraway Downs
2. Nullah Enchant’s Sarah
3. Fletcher Questions Nullah
4. Nullah Runs to Water
5. Daisy Drowns
6. Sarah Sees Nullah (After Daisy Drowned)
7. The Drove Begins
8. Droving The Plain
9. Stampede
10. Nullah is Safe – Death of Flynn
11. Kuruman
12. Return to Faraway Downs
13. Fletcher Visits Sarah
14. Drover Musn’t Know
15. King George Appears
16. Sarah Begs For Nullah
17. Bombing of Darwin
18. Mission Island Rescue
19. Death of Magarri
20. Your Wife is Death
21. Reunion
Celkový čas : 77:03
7/10
0 komentářů:
Okomentovat
Žádný spam a trolování. Děkuji jinak za hodnotné komentáře. ;)