6. 6. 2013

Austrálie - David Hirschfelder

Baz Luhrmann zrovna nepatří mezi tvůrce, co každý dva roky přichází s novým filmem do kin. Po všeobecně dobře přijatém muzikálu Moulin Rouge v roce 2001 přišel až roku 2008 s novým snímkem pod názvem Austrálie, který si natočil ve své domovině společně s ostatními rodáky z klokaní země (H. Jackman, Nicol Kidman, D. Wenham atd.). Luhrmann se nespíš snažil vytvořit takový mix Pána prstenů a Severu proti Jihu, což se mu povedlo tak z poloviny, ať už jde o kvality nebo přísun dolárku z kin a cestovního ruchu. Snímek se odehrává mezi roky 1939 až 1942, kdy státy zabředávaly do světového konfliktu a právě na jeho pozadí se odehrává tohle epické dílo s nádhernou kamerou a podmanivou australskou přírodou.

Hudbu dostal na starost další Australan, David Hirschfelder, pro kterého to byl největší snímek, na kterém pracoval (rozpočet 130 milionů dolarů). On sám ale zrovna nepatří mezi veterány filmové hudby, i přesto ho lze pochválit za vcelku dobře odvedené dílo s několika nádhernými motivy. Sice tu není ani zdaleka taková pestrost jako tomu bylo u Stroje času, ale i tak dokáže být hudba líbivá. Přesto u mě po poslechu zavládlo mírné zklamání, protože jsem přeci jen čekal víc.

Vedle etnicky znějících skladeb s pár nádechy westernu nám Hirschfelder předvedl i velkolepější část za použití sboru v „Bombing of Darwin“. Takhle měl ale vypadat celý soundtrack, nebo aspoň polovina, nikoli jen jedna skladba. Je pravda, že mi toho dost na albu přijde jako zbytečná výplň, ale pak přijde zajímavý zrychlení a smyčcový zařezy jako v „Daisy Drowns“ nebo v „Stampede“ a najednou nezájem opadne a člověk opět našponuje uši k poslechu. Za vytknutí stojí, že tohle je chvilková záležitost, což ukazuje na nesmírně promrhaný materiál. Nemluvě o nádherné melodii v „Return to Faraway Downs“, která trvá přibližně 15 vteřin z šestiminutové skladby a přesně vystihuje, co tu píšu. Pořád ale patří k těm nejlepším „trackům“ na albu.

Čím hudba trpí nejvíce je nedostatek emocí, skutečných emocí, což je u romantického filmu takového rozsahu docela velký problém. Těch jsem se dočkal snad jen ve zmiňované „Return to Faraway Downs“. Na soundtracku jsou ale emoce ve většině takové umělé, vynucené. Hudba je sice harmonická a ve většině uklidňující, jenže trpí stagnací a dokonce jednotvárností, až na několik povedených melodií, které jsem už zmínil. Jde o jeden z těch soundtracku, kterému by prospěla kratší délka, minimálně o dvacet minut. Aspoň, že jde o čistě orchestrální záležitost bez synťáků.

Tak jako samotný film i hudba slibovala něco, co nedostála – epický poslech. Nejde o špatný soundtrack a už vůbec ne o špatný film, ale jak se říká, tvůrci to prokaučovali kde se dalo a člověk snižuje známky spíše ze zklamání než z celkového díla. Koukněte na povedený trailer pokud chcete vědět, cože nám to snímek sliboval. Nepochybuji, že si na soundtracku každý najde oblíbenou melodii, ale na ně by vám stačily tři čtyři prsty jedné ruky. Kdyby tak Hirschfelder své motivy více rozpracoval a dal jim skutečný prostor ve filmu i na soundtracku, tak mohlo jít o parádu. Takhle to hodnocení bude s chlupem.

1. Nullah Rides to Faraway Downs
2. Nullah Enchant’s Sarah
3. Fletcher Questions Nullah