6. 6. 2013

Legenda o Mulan - Jerry Goldsmith

Píše se rok 1998 a do kin zavítala jedna z nejlepších disneyovek v podobě Mulan, ženské hrdinky čínské historie. Dodne mám Mulan ze všech filmů od Disneyho nejraději, i přesto, že se jede po neustále stejné šabloně – rodinné problémy, postupný vývoj hrdiny, objevivší se láska a nesmím zapomenout na nějaké to milé zvířátko pro odlehčení, v tomhle případě Mushu, který je svým projevem až příliš nápadný Timonovi ze Lvího krále. Důvod, proč ale považuji Mulan ze jednu z nejlepších disneyovek, je ten, že i přes známý humor má dospělé pojetí a záporák dokáže být skutečně démonický. Člověk má pocit, že to není jen nějaký ten tajtrlík. Další věcí jsou kvalitní dialogy a nádherná animace, především ta při sněžném nájezdů Hunů z kopce, kterou nejspíš nastudoval i Peter Jackson pro použití do Dvou věží.

O hudbu se postaral veterán Jerry Goldsmith, který získal za Mulan nominaci na Oscara. Přinesl nám etnicky hrdinský motiv s čínským vlivem. Soundtrack je poměrně melodicky bohatý s vlatními tématy za kreativního použití perkusí a synťáků. Neobsahuje odlehčující části, jak by se mohlo při pohledu na animák jevit. Celé album, až na klasické písně, se bere celkem vážně, což je bod k plusu. Tady bych hlavně vytáhnul na povrch skladby „Save the Cannons“ a „The Huns Attack“, jenž zaujmou svou velkolepostí. Dominuje v nich především huntský motiv. Odvážím se tvrdit, že i přes absenci sboru, se skladby co do velkoleposti vyrovnají například Prvnímu rytíři. Možná je to i tím, že mu jsou využitím nástrojů dost podobné.

Co zvlášť zaujme, tak je rozdílnost písní a orchestrální hudby. U Disneho si člověk zvyknul na provázanost těchto dvou složek, ale tady si písně, i přes čínský nádech, zachovávají svou linku, která je odtrhuje od celku. Nevím zda to bylo moudré rozhodnutí, minimálně pokud jde o samostatný poslech soundtracku. Ve filmu písně fungují bez problému. Tou nejlepší písní je určitě „Man Out of You“ od Matthew Willdera a Davida Zippela díky chytlavému refrénu a jeho sborovému pojetí. Méně už zaujme Christina Aguilera se svou popovou verzí skladby „Reflections“.

K hodnocení se mi dostala jedna z nejlepších verzí a to vydání z roku 1999. Komerční album z roku 1998 bylo pro fanoušky spíše zklamáním. Sice obsahovalo na dvanáct skladeb a jejich selková délka činila přibližně 51 minut, ale když odečtu písně, tak nám vychází na půl hodiny čisté Goldsmithovi hudby. Mám pocit, že vyšlo hned několik verzí, ale spíše bych doporučil vydání z roku 2001, kde dostanete na hodinu a čtvrt hudby! Mulan má vynikající soundtrack a rozhodně stojí za poslech už díky krásným motivům. Originální pojetí s čínským nádechem, kde se neztrácí velkolepost a ani emoce, se dnes rozhodně cení.

1. Honor to Us All – song (3:03)
2. Reflection – song (2:11)
3. Man Out of You – song (3:21)