11. 6. 2013

Střihoruký Edward - Danny Elfman

Období kolem roku 1990 patří k Burtonově nejlepším a dost možná nejlepší je. Nejenže komerčně zaválel s Batmanem a jeho temnějším pokračování, ale dokázal natočit "pohádku" o podivínovi s nůžkami místo prstů, co se ukrývá na zámku před světem. Tim Burton v tom zpočátku viděl odraz svých vlastních problémů, ale časem se film stal referečním materiálem pro každou vyloučenou osobu ze společnosti a tím publikum tlačí až k slzám.

Režisér samozřejmě nic neponechal náhodě a přizval ke spolupráci svého dvorního skladatele Dannyho Elfmana. Tomu se povedlo vytvořit životaschopný soundtrack i bez filmového obrazu, jenž nás s naprostou přesností provede tímto kouzelným a dojemným světem odkazujícím na rok 1950. Využívá častého ženského chorálu, což už slyšíme v úvodu při "Introduction". Je to kouzelné, opojné, pohádkově podmanivé a dojemné v jednom.

Většina alba se nese v poklidném tempu jaké nastaví úvod, i tak se ale dočkáme temněji laděných kousků jako například "The Tide Turns" především v bicím provedení nebo "The Final Confrontation", které mi připomenulo Beetlejuice, což byla dřívější spolupráce Burton/Elfman. Zešťové nástroje v "The Cookie Factory" vedou k několika hravým vystoupením, což je zase předzvěst "The Nightmare Before Christmas".

Je neuvěřitelné, že Akademie tento soundtrack ignorovala. Doslova by se dalo říct, že je to urážka. Podle většiny znalců je Střihoruký Edward nejlepším Elfmanovým dílem a těžko bych jim mohl oponovat. Přes neuvěřitelně produktivní kariéru už nikdy Elfman nezachytil takové kouzlo. Ať dělají co dělají, jde o vyvrcholení kariéry obou tvůrců. A ještě jeden vliv měl Sřihoruký Edward na Burtona : nasměroval ho ke spolupráci s Johnny Deppem.

1. Introduction (Titles)
2. Storytime
3. Castle on the Hill