19. 6. 2013

Star Trek : Do temnoty - recenze filmu

První Star Trek z roku 2009 byl v kinech zjevením a představil nám posádku Enterprise v dosud neviděném světle, kde nebyla určená jen pro "pár" geeků. Šlo o našlapanou podívanou více podobnou novým Star Wars, jen bez Lucasovi režie. Akce byla strhující, triky vynikající, postavy do jedné sympatické, děj na blockbuster kvalitní, jen se záporákem se snad nesla určitá kritika v jeho nevyužití. Celkově ale šlo o jeden z nejlepších filmů roku 2009. Jak na něj dokázala navázat dvojka?

Ještě před premiérou na net prosáklo jméno hlavního záporáka, takže nebudu spoilerovat, když napíšu, že jde o Kirkovu/Spockovu nemesis, Khana. Nefanouškům původního Star Treku to stejně nic moc neřekne. Už z traileru se daly vypozorovat některé detaily příběhu jako například Khanova pomsta, likvidace Rady nebo Kirkovo pronásledování "hlavního" záporáka napříč galaxií. Bohužel, trailer je jinak lživý až to hezké není, takže by byla chyba se dle něj řídit. Tohle už by Abramsovi projít nemělo. Jde vlastně o podvodné lákaní na produkt, který je úplně jiný než slibovala reklama.

Za prvé na temnotu zapomeňte, za druhé samotný záporák Khan. Tady to už Abrams s hraním s diváky přehnal a silně se to odrazilo i na tržbách. Evidentně nejsem sám, kdo byl zklamaný a rozčarovaný.

Postavy, které Abrams tak skvěle piplal v prvním díle, tu naprosto upozadil a prostor z nich dostává jen dvojice Kirk/Spock a mezi ně je napasovaná Uhura, jejíž konfliktní linie se Spockem se ukázala jen jako prázdná rádoby vtipná výplň děje. Ostatní postavy jen tajtrlíkují a to ještě na tak malém prostoru - Čechov se snaží být vtipný přízvukem, Sulu zase drsný v kapitánském křesle, Kostra (Karl Urban) snad ve filmu nepoužije jiný výraz než zamračený a Scotty je tím nejotravnějším panďulákem na palubě, s výjímkou nové blondýny. Tam, kde se jednička pohybovala s grácií a elegancí, tak tady nás čeká křeč, čemuž napomáhá i nesmírně pomalé tempo a neustále dialogy takřka o ničem. Od sci-fi čekám prostě něco víc, ne jen kopírku Star Wars stylu.

Z herců stojí za zmínku snad jen Benedict Cumberbatch, jenž dokáže vedle démoničnosti projevit emoce kdy je třeba. Ale i u něj budete mí po skončení filmu pocit, že jeho postava nebyla scénáristicky absolutně vytěžená. Díky konci vlastně člověk zjistí, že sledoval film absolutně o ničem. Pokud nebude třetí díl naplněn válkou s Klingony, tak je vlastně dvojka zbytečná. Smutné, ale je to tak.

Trojice scénáristů, kde už Lindelof (Prometheus) vzbuzoval několik otazníků za sebou, si moc práce s dějem nedala a sledujeme opět stejnou šablonu Kirk kapitánem, vezmou mu loď, stane se událost, kde se náhodou (???) opět stane kapitánem... Prostě jsem nestačil koukat jaké oslí můstky si tvůrci staví, aby se aspoň nějak snažili zdramatizovat příběh.

Stejnou bídu předvedl i skladatel Michael Giacchino, jehož soundtrack je naplněn nápady ještě méně než film. Dočkáme se jen ústředního motivu z jedničky, odkazu na starý Star trek a skladby v klingonštině ("The Kronos Wartet"), zbytek je jen vata na zaplnění místa v soundtracku. Opět jde o cestu vzad oproti jedničce. Sice je nahrávka s orchestrem, což je dnes plus samo o sobě, ale nezajímavá a prázdná.

Abych jen nehanil a obhájil číslovku, tak trikově je film opravdu vymazlený a ani jednou jsem nepostřehl nějaký slabší efekt. Akce je správně dynamická, to platí i o zvuku. Tady asi můj výčet kladů ale končí. Určitě nejsem sám, kdo byl filmem Star Trek : "Do temnoty" zklamán. Opět se potvrdilo, že trailery jsou často lepší než snímky, ke kterým jsou určeny. V tomto případě je to i díky lživému obsahu a slibování něčeho čeho se prostě nedočkáte. Nemluvě o tom, že mi pointa (nemyslím Khana) byla jasná snad po půl hodině, o závěrečném happy endu s krví nemluvě. Takhle to opravdu nepůjde, džej džeji.

+
- Benedict Cumberbatch
- triky, zvuk