29. 6. 2013

Slzy slunce (Tears of the Sun) - Hans Zimmer

Opět tu mám film od Antoine Fuqua a to Slzy slunce. Svůj názor na tohoto režiséra jsem jedním slovem vyjádřil už u své recenze na OST ke Králi Artušovi. Tady je ten výsledek sice lepší, ale u mě ho zabil konec. Na tyhle patosy moc stavěný nejsem, ale nebudu ani brouzdat do politiky. Vysněný snímek Bruce Willise (aspoň to tedy tak tvrdil) kolem občanské války v Nigérii získal zelenou a to je podstatné pro nás z hlediska hudby. Tu dostal na starost...no, kdo asi? No, Hans Zimmer.

Často je Zimmer kritizován za to, že využívá jiné hudebníky při skládání soundtracků a zde to není jiné. Ale je důležité neplést si to s kvalitou. Díky tomu složil jedny z nejlepších alb nejen své kariéry. Na tomhle se například podíleli Lebo M (Lví král), elektrický violoncellista Martin Tillman (Černý jestřáb sestřelen), Heitor Pereira (Mission : Impossible 2) a harfenistka Andreas Vollenweider. Kapitolou samo o sobě je jméno Lisa Gerrard, se kterou Zimmer spolupracoval už na Gladiátorovi, Černém jestřábu nebo na M:I2. Kromě nich vidím i jména jako Steve Jablonsky ( udělal si jméno hlavně filmem Transformers) nebo James Dooley.

I přes tolik rozdílných jmen nepůsobí nahrávka jako mix všech žánrů, které se o sebe mlátí, ale každý je využit tak, aby pasoval do celku. V tomhle směru je album chytře provedeno a promyšleno. V průběhu, přes etnické vokály, se dostaneme až ke strhujícímu závěru. Základní skladby jsou "Yekeleni a Kopano", kde dostávají přednost africké zpěvy (texty jsou na albu). Do toho zasahuje i Lisa Gerrard. Celkově jsou skladby silně depresivní a smutné a tím i celé album. Na nějakou hravost zapomeňte. "Yekeleni Part II / Carnage" je toho důkazem i přes podobnost s Tenkou červenou linií.

Jablonsky nám ukáže asi nejlepší skladbu z celého soundtracku  a to "The Jablonsky Variations on a Theme By HZ / Cameroon Border Post". Zde můžeme slyšet jak silně zastoupené perkuse, tak naléhavě gradující hlas Lebo M a Lisy Gerrard. Track nám do uší hraje při snaze přejít hranici a kdo viděl film, tak ví, že jde o silnou scénu a hudba na tom mám velký podíl.

Celkově jsou Slzy slunce zajímavým soundtrackem a spojuje talent hned několika lidí v hudební branži. Krom silné podobnosti s Černým jestřábem (elektrické violoncello), Gladiátorem (Lisa) nebo Tenkou červenou linií nemám nějaké větší výtky. Samozřejmě, délka by mohl být větší. Zajímavé propojení synťáku, orchestru a vokálů, které nás přenáší do Afriky.

1.  Yekeleni Part I / Mia's Lullabye
2.  Heart of Darkness
3.  Small Piece for Doumbek and Strings / Kopano Part I