6. 6. 2013

Šestý smysl - James Newton Howard

O hudbu se postaral James Newton Howard a byla to jeho první spolupráce s Shyamalanem. Asi nebude vadit, když na úvod řeknu, že se jedná o nejméně zajímavé dílo během jejich společné tvorby, i když je ve filmu naprosto funkční a podporuje jak rodinnou stránku, tak i tu duchařskou, kdy se máme bát. Ve zpětném ohledu je Šestý smysl po hudební stránce nejméně zajímavý právě svou konzervovaností. Napomáhá tomu i samotná délka alba, která je smutná, protože činí nějakou půlhodinu. Je ale těžké vyčítat délku soundtracku konverzačnímu thrilleru. Je pravdou, že na takhle málem prostoru přišel Howard s melodickou hudbou, kde se stávají harmonickým i strašidelné momenty se stupňujícími se houslemi.

„Vidím mrtvé lidi.“

Velký prostor dostává piano, které drží hlavní linku a elektronika je použita jen výjímečně při lekacích úderech, ale člověk si toho pomalu nevšimne. Krásný hlavní motiv na nás čeká už v první skladbě „Run to the Church“. Už v ní si můžete udělat obrázek o celém soundtracku. Je v ní nádech romantična, tajemna a to vše na ploše jedné minuty. Bohužel jde nejspíš o nejvýraznější skladbu na albu.

Šestý smysl je vynikající film, ale s jeho hudebním doprovodem už je to horší, i přesto, že v samotném snímku funguje přesně jak má. Ta půlhodina hudby mi přišla jako jednohubka, kde to nejlepší dostaneme na začátku a na konci ve skladbě „Malcolm is Dead“, která je minimalistická, ale umí dojmout. Z tvorby Shyamalan/Howard bych spíše doporučoval Vyvoleného nebo Posledního vládce větru.

1. Run To the Church (1:20)
2. De Profundis (2:24)
3. Mind Reading (2:43)