6. 6. 2013

Šifra mistra Leonarda - Hans Zimmer

Šifra mistra Leonarda díru do filmového světa příliš neudělala, aspoň ne po kvalitativní stránce. Veleúspěšný román zfilmoval Ron Howard (dříve spolupracoval s Jamesem Hornerem), což určitou kvalitu slibovalo, ale bohužel zůstalo jen u slibu. Film trpěl únavnou délkou a ani herci příliš nazářili, když vezmu v úvahu, o jaké šlo – Tom Hanks, Ian McKellen, Jean Reno, Paul Bettany atd. Tak, jako kniha, se i film snažil šokovat tím, že nám předložil údajného potomka Ježíše Krista. Na jedny to zabralo, druzí tomu nemohou přijít na jméno. Osobně mně film nechal chladným, což se nedá říct o hudbě z dílny Hanse Zimmera, který znova nezklamal a film zachraňuje jak jen může.

Tím, jak se film otírá o církevní problematiku, je hudba poměrně temná a zároveň dokáže být velkolepá. Zimmer často využívá sbory, které obsahuje snad každá skladba. Celý soundtrack se nese v takovém pomalém tempu za doprovodu kostelního chorálu. Perkuse jsou takřka vynechané a vše se točí jen kolem smyčců, kdy byl vybrán masivní orchestr. Z poslechu alba má člověk takový smutný pocit, u kterého jde o takřka hypnotické dílo. Pokud bych to měl přirovnat k nějakému Zimmerovu dílu, tak nejspíš k Tenké červené linii nebo k Hannibalovi.

Přemýšlel jsem jakou skladbu bych měl doporučit, ale těžko vybírat. Skladby jsou si podobné, ale i přesto má každá svůj zvuk. Asi bych vypíchl tu nejznámější „Chevaliers de Sangreal“ v bombastickém provedení. Jeden z hlavních motivů je i v „The Citrine Cross“, jejíž základ se později objevil i v Andělech a Démonech. Sbory jsou tu skutečně úžasné a nutí člověka zvednout hodnocení i přes absenci čistě akčních skladeb. Pomalejší tempo nemusí vyhovovat všem.

Za zmínku určitě stojí i nadstandartní délka alba, což je u Zimmera už zvyk. Soundtrack k Šifře se řadí k tomu nejlepšímu z dílny německého skladatele. Každý posluchač by měl tomuhle dílu věnovat čas, protože rozhodně stojí za poslech. I dnes po letech si k němu najdu cestu a rozhodně mi má pořád co říct. I přes obrovské tržby film neuchvátil, což dokázalo i vlažné přijetí jeho pokračování, ale hudba si tohle odmítnutí nezaslouží.

1. Dies Mercurii I Martius (6:03)
2. L’Esprit des Gabriel (2:48)
3. The Paschal Spiral (2:49)