6. 6. 2013

Star Trek - Michael Giacchino

Každý asi známe posádku vesmírné lodi Enterprise, i když jsme ji přehlíželi a dávali přednost „konzumnějším“ (a akčnějším) Hvězdným válkám. Star Trek se roky krčil ve stínu svého úspěšnějšího konkurenta, ale Paramount se na nás rozhodl roku 2009 vypustit novou verzi, která přinesla svěží vítr do žánru akčních sci-fi, a dokonce se jí povedlo vyrovnat svému rivalovi. V očích nejednoho fanouška dokonce novou trilogii George Lucase překonala. Největší zásluhu na tom má režisér J.J Abrams (seriály Lost, Alias), který dokázal skloubit chytlavý námět, skvělé neokoukané herce, perfektní triky a povedenou hudbu, o kterou nám jde především. Soundtrack dostal na starost jeho „dvorní skladatel“, Michale Giacchino, jehož jméno můžeme najít třeba pod Lost, Alias, Mission:Impossible 3 nebo u Vzhůru do oblak, za který získal svého jediného Oscara.

U seriálu se o hudbu postaral Jerry Goldsmith a James Horner a Abrams s Giacchinem se rozhodli původní motivy ignorovat. Tím nám přinésli vesměs originální hudbu, což nemusí být pro někoho přílišný klad vezmu-li v potaz kultovnost původních motivů. Osobně jsem spíše rád, že se nám do ruky nedostává to samé, co před roky. Pro fanoušky je hudební náznak původního seriálu až v závěru („To Boldly Go“„End Credits“). Částečně je nám tím vlastně oznámen začátek dobrodružství posádky Enterprise napříč vesmírem.

Giacchino využil stočlenný orchestr a 40-ti členný sbor jak to jen šlo. Prostor získávají mohutné fanfáry v až nabubřelém podání za doprovodu smyčcu. Hlavní motiv je skvělý a doprovází nás po celou délku albu, samozřejmě se zástupem dalších melodií. Ve filmu soundtrack působí perfektně a těžko si představit něco lepšího. Zatímco motiv pro Enterprise je velkolepý, tak Romulany poznáme podle hlubokých tónů s občasnými bubny. Tady mám právě nejraději skladbu „Nero Death Experience“ za doprovodu skvělých sborů.

Pokud bych měl něco vyčíst, tak je to určitě délka alba, která nemá ani třičtvrtě hodiny. Pokud film dosahuje velkoleposti jako Star Trek, tak by si zasloužil bohatší náplň. Sice je k dostání 2 CD (98 minut), ale nepřináší tolik nového včetně motivu pro Vulcan v podání erhu. Giacchino talent určitě má, ale ještě musí o svých kvalitách přesvědčit. Pořád je tu dost skladatelů, kteří jsou někde jinde. Přesto považuji soundtrack ke Star Treku za nejlepší, co kdy Giacchino složil, nehledě na Vzhůru do oblak.

1. Star Trek
2. Nailin’ the Kelvin
3. Labor of Love