5. 6. 2013

Pán prstenů : Společenstvo Prstenu - Howard Shore

Říkal jsem si, že bych mohl udělat nějaký ten speciál věnovaný soundtracku, a jaký by mohl být lepší než ten k trilogii Pán Prstenů. Peter Jackson adaptoval knihy J.R.R.Tolkiena způsobem, který mu může kdekdo závidět. Předtím ani potom nebyla ve filmovém světě tak famózní fantasy jako právě zmiňovaný LotR (Lord of the Rings). Dokázal nemožné; uspokojit fanoušky předlohy a zároveň oslovit veřejnost netknutou Tolkienovým dílem. Kultovní román, rozdělený na tři části, si ve světě získal srdce milionů fanoušků a vyhrál nejednu anketu o knihu století. Byl považován za nezfilmovatelný a dá se říct, že to pořád platí, ale Peter Jackson na to šel lišácky a poupravil si to tak, aby každý aspekt byl vyvážený. Filmová trilogie získala bezpočet cen po celém světě, včetně 17 Oscarů. Dodnes je považovaná za nejlepší trilogii co kdy byla natočená a velkou měrou se o to zasadil i skladatel Howard Shore, jenž za svou spolupráci získal tři Oscary a musím podotknout, že zaslouženě. Podařilo se mu vytvořit dílo, které nemá obdoby a těžko hledá konkurenci. Pojďme se tedy podívat na první část.

Už v první skladbě nazvané The Prophecy (Proroctví) člověk zjišťuje, že tohle není obyčejný soundtrack, a postupná gradace sborů, houslí a dalších nástrojů nám nažene nejednou husinu. Ono Proroctví se vztahuje k Prologu, kdy bojuje Poslední spojenectví proti sauronovým vojskům, kdy následuje ztracení Prstenu. V této skladbě Shore použil jeden z jazyků Středozemě a to elfštinu, kdy nám sbory zpívají text přímo z knih. Zde je textová ukázka druhé části skladby :

The Prophecy II
Hlasta!
Quetis Ilfirimain:
Corma turien te
Corma tuvien
Corma tultien te
Huines se nutien.
Tercano Nuruva.
Tuvien Corma tultien te
Huinesse nutien
Corma turien te Corma.
‘Listen!
It speaks to those who were not born to die:
[One] Ring to rule them [all]
[One] Ring to find [them]
[One] Ring to bring them [all]
[And] in the Darkness bind it
[The] Herald of Death
to find [One] Ring, to bring them [all]
[And] in the Darkness bind it
[One] Ring to rule them [all], [One] Ring’

Do druhé skladby, pod názvem „Concerning Hobbits“, nás uvede kouzelná flétna následovaná hravými houslemi. Celá skladba působí vesele a bezstarostně. První známky příchodu zla slyšíme až v „The Shadow of the Past“, kdy se poprvé dočkáme motivu Mordoru a příjezdu Gandalfa do Minas Tirith, kde zjistí, že prsten, který u sebe po desetiletí schovával Bilbo byl oním Jedním skrz něj Sauron ovládal ostatní. Tady mohl poprvé Shore uplatnit své zkušenosti s hororovou tvorbou.

Ano, čtvrtá skladba na albu je přesně ta, kvůli které milujeme Shorovy soundtracky. Ze začátku se k nám dostane jemný hlas dětského sboru, kdy se dočkáme náznaku motivu Prstenu a jeho vábení nositele. Tady nám skladatel dá prvně koštnout i motivu pro Společenstvo Prstenu. Postupně se dostaneme do polohy, kdy by měl člověk ubrat hlasitost jinak hrozí příchod sousedů. Mohutný sbor, zpívající tentokrát v černé řeči Mordoru, s tympány a dechovými nástroji nás pohltí a zjistíme, že souboj Gandalfa a Sarumana byl skutečně velkolepý. Už samotný název je výmluvný „The Treason of Isengard“ (Zrada Železného pasu).

Jeden by si myslel, že to nejlepší už má sebou, ale to teprve přijde. „The Black Rider“ je motiv nazgulů, Černých jezdců, jak už napovídá název. Sice na nás zpočátku čeká hravost Kraje, ale skladba postupně potemní a ke slovu se proderou ostře řezané smyčce, které tempo vyšponují na maximum, a až (v dobrém) nepříjemné sbory, které nás opět doprovází černou řečí. V podobném duchu se nese i „At the Sign of the Prancig Pony“ (Znamení u Skákavého poníka) nebo „A Knife in the Dark“ z Větrova. Můžeme slyšet hrát v pozadí i motiv Mordoru následovaný údery do ocelových plátů vydávající specifický zvuk pro motiv Železného pasu, kde je Gandalf uvězněný na Orthanku Sarumanem.

Ve „Flight to the Ford“ (Útěk k Brodu) se poprvé dočkáme Arwen a hned je to poznat. Jemný ženský vokál doprovázený zbytkem upozaděného sboru k nám přivádí tolik potřebné emoce k prožívání osudu dvou  milenců, Aragorna a Arwen. Skladba je dojemná, ale nikoli smutná. Znova nás tu dostihnou „Černí jezdci“, ale než dojde na jejich klasický sborový motiv, tak nás čeká skvělá minutová předehra s houslemi a mohutnými žešťovými nástroji. Vytváří se tím dojem, že přichází něco zlého a skvěle to kontrastuje se začátkem skladby.

V „Many Meetings“ (Mnohá setkání) už nastane na nějakou dobu zklidnění. Dočkáme se jemného provedení motivu Společenstva a provázání s motivem Roklinky, kdy náš sluch obklopí  krásná elfština. Nemluvě o „Elrondově poradě“, kde slyšíme hlas známé zpěvačky Enyi zpívající nám hlavní motiv „Aníron“ pro Aragorna a Arwen, samozřejmě v elfštině. Až překvapí jak onen jazyk zvládla s bravurou. Na konci se konečně dočkáme pořádné „verze“ Společenstva Prstenu, která graduje ale až v „The Ring Goes South“ při průchodu přes průsmyk Caradhras.

(Theme for Aragorn and Arwen)
Composed and performed by Enya
Lyrics by Roma Ryan
O môr henion i dhu:
Ely siriar, el síla
Ai! Aníron Undómiel
Tiro! El eria e mor.
I ‘lir en el luitha ‘uren.
Ai! Aniron…
From darkness I understand the night:
dreams flow, a star shines
Ah! I desire Evenstar
Look! A star rises out of the darkness
The song of the star enchants my heart
Ah! I desire…

„A Journey in the Dark“ prostě miluju. Z počátku to nevypadá, ale až po nějakých dvou minutách Morie odhalí svá tajemství neskutečně smutnou a velkolepou částí, kdy člověk pocítí majestát zničené trpasličí říše. Člověka až mrzí, že tahle část netrvá déle, protože jenom ten kousek donutí nejednoho uronit slzu. Poté dojde na první souboj se skřety a dojem trošku upadá. Tady to možná chtělo jiné zakončení, ale budiž.
Pro mnoho lidí je asi nejlepší skladbou „The Bridge of Khazad Dum“. Musím říci, že souhlasím. Tohle je prostě akční inferno, které jsem snad v životě neslyšel. Mohu jen tiše závidět těm, jenž měli možnost pocítit sílu téhle skladby naživo. Hned první vteřiny nás dostanou do tranzu a vyplivnou až po šesti minutách. Takovouhle verzi motivu Společenstva si nechám líbit. Tady slova nestačí a musí se slyšet. Nebyla by to ale Morie, aby tu nebyla použita khuzdulština (trpasličí řeč). V mých očích tahle skladba nemá konkurenci. A úžasně dojemný konec, při Gandalfově pádu, tomu dává korunu.

Esotericky laděný Lothlorien jen podtrhuje výjímečnost tohoto díla. Žalozpěv za Gandalfa nemá chybu a ještě k tomu v podání elfského jazyka, který tomu dodává zvláštní příchuť. Mám ale radši smutnou „The Great River“, kde Frodo dostává od Galadriel dary. Tady je nejvíc vidět, jak moc chybí skladba z rozšířené verze, kdy je Společenstvo obdarováno a Gimli si šmakuje nad třema vlasama a láskou k Bílé paní. Jak nádherně skladba začne, tak rychle končí a přesune se k Andiuně a Argonathu, dvoum sochám dávných králů.

V „Amon Hen“ se konečně dočkáme kompletního motivu Jednoho prstenu. Celou skladbu bych dal hned za „Bridge of Khazad Dum“ pokud jde o oblíbenost. Když nepočítám dětský hlas u „vábení“, tak se jedná čistě o orchestrální věc. Do nějaké poloviny je akční a postupně se zní stane takový Boromirův památník, kdy nás dětský sbor doprovází za jeho obětí a rozbitím Společenstva. To se dostávám k „Breaking of the Fellowship“, kde jde o překrásnou a dojemnou polopíseň dalo by se i říci. Prostor tu dostávají housle a flétna hrající motiv Společenstva v mírnější verzi, ale neméně skvělé. Zakončuje ji dětským hlasem Edward Ross a myslím si, že název „In Dreams“ sedí i na tento soundtrack.

When the cold of winter comes
Starless night will cover day
In the veiling of the sun
We will walk in bitter rain
But in dreams
I can hear your name
And in dreams
We will meet again
When the seas and mountains fall
And we come, to end of days
In the dark I hear a call
Calling me there,
I will go there
And back again

Celý soundtrack zakončuje povedená Enya a její, na Oscara nominovaná píseň, May it be. Kdo zná zpěvačku, tak si píseň dokáže představit. Osobně mi její styl nesedí, je to příliš utahané, ale tady je to o něčem jiném. Nevím zda je to díky Pánovi prstenů a nebo proto, že skladba trošku vybočuje z její dosavadní tvorby. Nicméně s ní problémy nemám  a hlavně, že je zakončená stylově motivem Společenstva.

Pokud bych měl dát jinou známku než desítku, tak bych musel být blázen. Tenhle soundtrack musí každý fanoušek mít, to bez debat!

1. The Prophecy (03:54)
2. Concerning Hobbits (02:55)