5. 6. 2013

Forrest Gump - Alan Silvestri

O hudbu se postaral Zemeckisův dvorní skladatel Alan Silvestri, který se za svou práci dočkal nominace na Oscara. Jedna se o jeho nejznámější soundtrack, ale postupně se dozvíte, proč není jeho nejlepší. Sošku mu nakonec sebral Lví král Hanse Zimmera. Nemá ale moc smysl obě díla porovnávat. Každé má svá specifika a je určena jiným posluchačům. Pokud si ale mohu vybrat já, tak dávám přednost právě Forrestovi.
Tak jako film, je i hudba založena silně na citech a emocích. V tom jí pomáhají jemné tóny piana, které je na soundtracku dominantní a to hlavně pokud se dostaví hlavní motiv. Hudba má v tomhle až snové parametry. Silvestri dokáže vystihnou celý film v několika tónech a dostane vás, kam potřebuje. Hudba je veselá, ale má v pozadí kus smutku, kdy se díky ní můžeme vcítit do charakterů postav. Na svědomí to mají především nádherné smyčce. Dočkáme se i sborů, ale nečekejte nic bourajícího stěny. Jde spíše o upozaděné kostelní hlasy, které podtrhují andělsky znějící hudbu.

Je překvapením, že Silvestri, známý svou tvorbou pro akční filmy, se tady zdržel a přinesl nám soundtrack kompletně bez akčních částí, i když třeba ve scénách ve Vietnamu k tomu možnost měl. Čeká nás jen tzv. „hrdinský  motiv“ hraný smyčcy s občasnými dechovými nástroji. Přesto jde o kouzelné téma, které dokáže strhnout. Výtku bych měl jen k tomu, že se až příliš opakuje a v tomhle je problém celého alba, na který jsem narážel na začátku – soundtrack obsahuje přibližně tři témata, jenž se neustále opakují. V tomhle byl asi hlavní problém, kvůli kterému Silvestri neproměnil svou nominaci na Oscara.

Není těžké film milovat a to platí i o hudbě samotné. Jde o nádhernou práci, ale až příliš se opakující. Zdá se mi, že se Silvestri držel až příliš při zemi. Tomu odpovídá i délka nahrávky, která je zklamáním, stejně jako tomu bylo v případě Hvězdné pěchoty.  I přesto ale musím chválit, a stejně jako film, je i soundtrack hluboce lidský a dojemný.

1. I’m Forrest… Forrest Gump 2:39
2. You’re No Different 0:57
3. You Can’t Sit Here 2:23