5. 6. 2013

Pán prstenů : Návrat krále - Howard Shore

Návrat krále nás vrací na začátek, kdy jsme mohli poznat Smégola ještě jako hobita. Opět nás uvítá známá skladba, motiv Pána prstenů, a znova je v obměněné podobě, ale tentokrát netrvá tak dlouho a hned nás vrhá do událostí, což se dá vytušit už ze samotného názvu, „A Storm is Coming“. Idylku, kterou zajišťuje flétna, rychle přeruší temné tóny z Mordoru a dává nám na srozuměnou, že Sméagol, jak ho známe, zmizí a postupně ho Prsten ovládne. Tady jsou smyčce opravdu výrazné. Je úžasné, jak se během chvíle úplně změní nálada.

„Hope and Memory“ je postavená na vztahu Smíška a Pipina. Opět se dočkáme nádherné melodie hrané smyčcy. Po sborech zatím nejsou ani památky a svým způsobem je to ku prospěchu, protože se tím vyznění soundtracků liší. Snad jen, že ve „A Storm is Coming“ mi silně chybí motiv „vábení“ Prstenu, který je obsažen jak ve filmu, tak v kompletní hudební nahrávce na třech CD.

Třetí skladbou není nic menšího než „Minas Tirith“, kde prvně uslyšíme majestátní motiv pro Gondor. Sice byl ke slyšení už na Elrondově radě ve Společenstvu, v Lothlórienu u rozhovoru Aragorna s Boromirem, a nebo v rozšířené verzi Dvou věží, ale nikdy nezněl tak úžasně a velkolepě jako zde. Pokud si člověk myslel, že Shore už nemůže překvapit, tak se spletl, protože tohle téma je výjímečné a řadí se k tomu nejlepšímu z celé trilogie. Ze začátku dostaneme skladbu obsaženou v Osgiliathu, ale jak se člověk přenese přes krásně jemný hlas Del Maestra, tak dostane smyčcový nášup s pompézníma trubkama. A v podobném duchu se nese i následující skladba „The White Tree“, která symbolizuje úpadek říše a její vzkříšení. Vlastně je strukůra podobná jako v případě „The King of the Golden Hall“ ze Dvou věží. Jsme svědky smutné nálady, jenž odráží chátrající království, ale po pár tónech opět povstane do své někdejší krásy. A k tomu stačilo jen rozsvítit majáky.

„The Steward of Gondor“ vybočuje z předešlých skladeb svou instrumentací za použití flétny a upozaděných doznívajících sborů, ale hlavně díky hlasu Billyho Boyda (Pipin). Každého překvapilo nadání Billyho pro zpěv a skutečně se člověk podivuje nad tím, že se nevěnuje pěvecké kariéře. Jeho hlas nás doprovází při sebevražedné misi Faramira za získáním respektu svého otce. Jedna ze silných scén snímků za minimálního hudebního doprovodu, jen s Billyho hlasem. Smyčce se objevují až ke konci pro znervóznění scény.

Home is behind
The world ahead.
And there are many paths to tread.
Through shadow,
To the edge of night
Until the stars are all alight
Mist and shadow
Cloud and shade
All shall fade
All shall…fade.

Další skladbou je nepříjemná „Minas Morgul“. Sice se město dříve jmenovalo „Minas Ithil“ a patřilo Gondoru, ale po motivu této říše není ani slechu. Do uší se nám ale vtlouká razantní nástup tématu pro Mordor. Celé to působí disharmonicky a proto jsem napsal na začátku, že jde o nepříjemnou skladbu. Vedle houslí dostávají prostor i silné tlumené fanfáry. Na konci se k nám dostane stará známá skladba, kterou jsme měli možnost slyšet v průsmyku Caradhras ve Společenstvu. Nejspíše tím chtěl skladatel naznačit, že se Frodo, Sam a Glum blíží k dalšímu průsmyku a to „Cirith Ungol“, kde číhá mnohem větší nebezpečí.

Opakem je „The Ride of the Rohirrim“, jenž začíná válečnou verzí rohanského motivu, kde se vedle norských houslí setkáme i s údernými typmánami. Konec skladby už jen ve filmu doprovází slova Théodena a jeho volání do válka.

I tady se dočkáme skladby doprovázející elfku Arwen a to pod názvem „Twillight and Shadow“. Sice se v mých očích nevyrovná „Evenstar“, ale i tak je překrásná a úžasně odzpívaná americkou operní pěvkyní Renée Fleming. Znova se tudíž dočkáme kontrastu, protože po ní následuje tajemná „Cirith Ungol“, která se ale asi v polovině přesune do příjemnější polohy, i když stín Mordoru leží i na ní.

Ve skladbě „Anduril“ slyšíme opět vznosné téma Gondoru, kdy člověk začíná cítit, že král se vrátil. Než se k němu ale dostaneme, tak nás zasáhne nově nahraný motiv Roklinky, kde Elrond nechá znova zkout Narsil pro Aragorna a tím z něj vytvoří zmiňovaný Anduril.

„Shelob’s Lair“je další z takřka hororových skladeb v trilogii a v ní asi nejvíce mohl uplatnit Shore své zkušenosti s tímto žánrem. Z prvu není zřejmé odkud zlo přijde, ale člověk ho cítí a přesně takhle působí i skladba. Po relativně klidné „předehře“ přichází nepříjemný řezavý zvuk houslí. Celá skladba působí nervózním a strašidelným dojmem.

„Ash and Smoke“ stejně jako „The Fields of Pelennor“ nás doprovází během obléhaní Minas Tirith a především druhá zmiňovaná stojí za zmínku. Patrně se jedná o nejakčnější skladbu na albu a dočkáme se tu i povědomých sborů z jedničky, když už se vrátili Černí jezdci. V pozadí ale můžeme zaslechnout motiv, který byl přítomný už v Prologu Společenstva při bitvě Posledního spojenectví  a sauronových vojsk. Skladba je vskutku velkolepá a především její nástup je úchvatný. Už tady je poznat, že bitva na Pelennorských polích byla neskutečná.

„Hope Fails“ je už takovým standartem na albu a nijak nevyčnívá. Pokud byste se ptali, kde je ke slyšení, tak ve Stezkách mrtvých. Opakem je ale skvělý hrdinský nástup v „The Black Gate Opens“. Po takovém začátku nás zasáhne flétna Sira Jamese Galwaye. Provázela Froda a Sama při škrábání se na Horu osudu a nádherně vystihovala jejich přátelský vztah. V této skladbě došlo hladce k prolnutí několika usudu – Aragorn a spol u Černé brány a Froda se Samem na Hoře osudu.

Poslední akční skladba je „The End of All Things“, která začíná nekompromisním sborem a poté dostane znova prostor hlas Renée Fleming. Kruh se pomalu uzavřel a cesty všech postav se začínají spojovat a tím se přehoupneme k „The Return of the King“, která je čistě melodická a hravá. Hlavní úlohu dostaly housle a flétna s částečným doplněním o heroické fanfáry vítající krále. Pryč jsou všechny strachy. Tady můžeme snad cítit jen lítost z toho, že se s hrdiny budeme muset nadobro rozloučit. Velká část motivů je v této skladbě obsažená a nechybí ani Aragornův zpěv při korunovaci, opětovný hlas Renée a flétna Sira Jamese Galwaye při návratu do Kraje. Společenstvo je opět spolu….ale na jak dlouho?

Et Earello Endorenna utulien
Sinome maruvan ar Hildinyar tenn’ Ambar-metta
Out of the Great Sea to Middle-earth I am come.
In this place I will abide, and my heirs, unto the ending of the world

To už nám naznačuje název dalšího tracku „The Grey Havens“. Jde skutečně o emocionální zážitek a především ve filmu splňuje svou úlohu na jedničku. Motiv Šedých přístavů je použit i v oskarové písni „Into the West“ od Annie Lennox, jenž je jednoznačně nejlepší z celé trilogie. Vystihuje vlastně všechny tři díly a způsobuje silnou nostalgii po tom, co bylo. Za sebe mohu říci, že jsem strávil krásné tři roky čekáním na každý díl Pána prstenů. Asi už nikdy něco podobného nezažiji a nejspíš ani s Hobitem. Děkuji Peterovi, Howardovi a dalším, co měli možnost se na tomhle projektu podílet. Teď už bych jen mohl citovat Galadriel :

„Svět se změnil.“

01. A Storm is coming
02. Hope and Memory