6. 6. 2013

Čelisti - John Williams

Čelisti byly prvním snímkem, kterému se v USA podařilo překonat hranici sta milionů dolarů na tržbách. Jednalo se o první komerční trhák Stevena Spielberga (se započtením inflace snímek vydělal přes dvě miliardy dolarů celosvětově!) a i dnes, po víc jak třiceti letech od premiéry, film dokáže spolehlivě navodit strach z neznáma. Spielberg se skvěle rozhodl, že žraloka nechá pod hladinou co nejvíce času a ukáže ho divákům až v závěru. Otázkou je, zda za jeho rozhodnutím nestály spíše problémy s mechanickou loutkou zabijáka. Sám režisér se vyjádřil, že natáčení Čelistí bylo jedno z nejhorších a to byl jeden z hlavních důvodů, proč nevzal natáčení druhého dílu. Všechny problémy ale vzaly za své při pohledu na tržby a všemožná ocenění po celém světě, nemluvě o čtyřech Oscarech, kde se dostalo i na Johna Williamse, pro kterého to byla v té době druhá cena Akademie. Svou prací se nemalou zásluhou zasloužil o obrovský úspěch filmu.

Čelisti patří k nejcitovanějším snímkům historie, nemluvě o slavném hlavním motivu. Zajímavá je historie ústředního tématu, kdy Spielberg přišel za Williamsem a požádal ho o předvedení hudby. Ten mu část ukázal na klavír a Spielberg na to reagoval slovy : „To si děláš srandu?“ Oba pak byli překvapeni, jak monstrózně to znělo při zahrání orchestrem. Titulní téma se tak stalo jedním z nejznámějších a staví se na úroveň Hvězdných válek. Williams v titulním motivu shrnul hned několik témat – postupné přibližování žraloka k oběti, kdy orchestr zrychluje (těžké záseky violoncella) a použití harfy jako simulaci vodní hladiny. Samotný motiv nám dává najevo, že se žralok přibližuje, i když vidíme hřbetní ploutev a nebo dokonce jen záběr mořské hladiny. Vždy cítíme, že tam někde je, což je úžasný výsledek spolupráce Williams/Spielberg.

V naprostém opaku stojí další motivy, kterým dominuje především skladba „The Shark Cage Fugue“, jenž začne zvesela a postupně se rozjede do famózní části, až s vojenským potenciálem. Ve filmu se jí dočkáme při přípravách na lov. Takové smyčce člověk jen tak někde neuslyší. Opravdu výjímečné. Rytmus tomu dodávají tympány, které ale nepřehlušují ostatní nástroje, spíše dělají jemné „křoví“.

Soundtrack k Čelistem patří k tomu nejlepšímu, co kdy John Wiliams složil. Myslím, že se nenajde nikdo, kdo by ústřední téma neznal, ale byla by škoda si nevyslechnout celé album. Jedinou výtku lze směřovat k přílišnému použití hlavního motivu na úkor něčeho nového, album tím pádem není tak pestré, jak by mohlo být, proto nemohu dát desítku. To ale nemění nic na faktu o jak geniální výtvor jde. Samozřejmě musím zohlednit i rok vzniku, protože dnes se především hraje na to, aby soundtrack byl co nejmelodičtější kvůli prodejům, což dříve nebývalo. O to více člověk musí smeknout. (Hodnotil jsem nahrávku z roku 2000 Deca Records Album!)

• 1. Main Title and First Victim (3:27)
• 2. The Empty Raft (1:23)
• 3. The Pier Incident (2:23)