Hollywood
už nám několikrát přinesl schéma smrti a vzkříšení v narážce na
Kristovo zmrtvýchvstání a ne jinak je tomu i u prvního hitu holandského
režiséra Paula Verhoevena, Robocop. Verhoeven zde
uplatnil svou zálibu v otevřeném násilí a lidem představil strážce
zákona, jehož pozemské tělo zemřelo a mohl se tak znova narodit jako
„Mesiáš“. Režisér velkou část koncepce Robocopa použil o deset let později i v dalším svém filmu, Hvězdná pěchota. Celkově snadno se dají jeho snímky identifikovat díky stylizované brutalitě a sexu. Robocop
byl jedním z největších překvapení roku 1987 a tvůrci otevřel mnohá
vrátka ve filmovém světě, díky čemuž mohl natočit snímky jako Total Recall, Základní instinkt nebo už zmiňovanou Hvězdnou pěchotu. My můžeme být zároveň rádi, že si za skladatele mohl vybrat Basila Poledourise, což byl vynikající tah.
Středobodem soundtracku je silná hlavní melodie objevující se v jak velkolepé podobě, tak i v té komornější. Na tohle byl Basil vždy machr. Jelikož se z hlavního hrdiny stane robot, tak vedle mohutnějšího orchestru přichází na scénu netradiční synťáky, které podtrhují rozdělení živoucího orchestru (člověk) a elektroniky (stroj). Tohle spojení bylo ve své době nepříliš tradiční a rozhodně ho lze jen chválit. Stejně jako u Pěchoty ani tady nás ale nečeká příliš dlouhý zážitek, protože album má okolo 38 minut. Sice v roce 2010 vyšla rozšířená nahrávka obsahující skoro hodinu hudby, ale u nás je těžko dostupné.
Soundtrack k Robocopovi není na motivy příliš bohatý, ale celkově se mi zdá album lepší než podobně laděné z Hvězdné pěchoty. Asi je to na každém jednotlivci. Tady mi celá nahrávka přijde soudržnější a komplexnější, což je dáno právě rozpracovanějším hlavním motivem, který je použit vždy v odlišné formě za pomocí smyčců a dechových nástrojů, kdy vynikne ona velkolepost a jindy jde spíše jen o dojemnější verzi. Ostatní skladby se tím dostávají do menšího útlumu ve srovnání s tímhle „trackem“.
Pokud by se mě někdo zeptal, zda stojí za to si album poslechnout, tak
bych odpověděl, že rozhodně ano. Pokud se mě ale někdo zeptá, zda stojí
za to si album koupit, tak odpověď už nebude tak jasná, když vezmu v
potaz délku nahrávky a nepřílišnou bohatost. Možná by se to chtělo
podívat po verzi z roku 2010. Robocop má ale rozhodně silný
velkolepý motiv, o který se může v poklidu opřít a za to vděčí Basilovi,
protože i hudba samotná se zasloužila o kultovnost celého snímku.
1. Main Title (0:32)
2. Van Chase (4:50)
3. Murphy’s Death (2:30)
4. Rock Shop (3:38)
5. Home (4:05)
6. Robo vs. ED-209 (2:00)
7. The Dream (3:00)
8. Across the Board (2:28)
9. Betrayal (2:12)
10. Clarance Frags Bob (1:40)
11. Drive to Jones’ Office (1:40)
12. We Killed You (1:30)
13. Directive IV (1:00)
14. Robo Tips His Hat (2:00)
15. Showdown (5:00)
Robocop – Showdown
Celkový čas : 38:05
7/10
0 komentářů:
Okomentovat
Žádný spam a trolování. Děkuji jinak za hodnotné komentáře. ;)