20. 6. 2015

Cesta na tajuplný ostrov (Journey 2: The Mysterious Island) - Andrew Lockington

Nenáročná fantasy báchorka jménem Cesta do středu Země se stala nečekaným hitem roku 2008. Pokračování na sebe nenechalo dlouho čekat a o čtyři roky později připlulo pod názvem Cesta na tajuplný ostrov (Journey 2: The Mysterious Island). Sice se jedná o přímé pokračování těžící z Verna, Stevensona (Ostrov pokladů) nebo ze Swifta (Gulliverovy cesty), ale z herců nám tu zůstal jen mladý Josh Hutcherson (Hunger Games). Toho doplnil čím dál populárnější Dwayne Johnson jinak známý jako The Rock. Dějově není o co stát. Jde o klasickou záchrannou akci na skrytém ostrově uprostřed oceánu, kde parta okolo Hutchersona ztroskotá díky tornádům a musí bojovat proti přerostlým zvířátkům. Jak u jedničky, tak i zde hraje prim 3D, které bylo celkem povedené a to patřím mezi lidi, kteří se mu v kině vyhýbají, a nic na tom měnit nehodlám, pokud tedy nebude v HFR. Velkým plusem vyloženě průměrného filmu je především a hlavně hudba. Stejně jako u dílu předchozího i zde se o ni postaral Andrew Lockington.

Už Cesta do středu Země stála hudebně za to, ale především zde se Lockington vyšvihl ke svému nejlepšímu výkonu. Minimálně z těch, co jsem od něho slyšel. Jako mladý skladatel z Kanady se dostal do povědomí právě u Cesty do středu Země. Do té doby sloužil jako orchestrátor Mychaelu Dannovi, který nedávno získal Oscara a Zlatý Glóbus za Life of Pi. Jde o staršího bratra Jeffa Danny (Continuum). Bohužel ani ono zábavné album k prvnímu dílu nevedlo k tomu, že by se hrnuly zakázky. Lockington vydržel u série, kde se projevil jeho talent pro akční žánr s chytrou výstavbou na úrovni Briana Tylera nebo Alana Silvestriho (Mumie se vrací). Pro druhou Cestu zvolil podobné aranžmá, kdy ponechal hlavní téma dávající pocit kontinuity. Soundtrack je poměrně často orchestrálně dravý s epickým rozsahem a fantazií. Lockington přidal na sborech, hlasech, přidal vrstvy, syntezátory, exotické perkuse, které pochytil při měsíčním trávení „dovolené“ na Papui - Nové Guinevy. Synťáky využil podobným způsobem, jako to dělával Basil Poledouris. Vokály zase připomínají práci Johna Newton Howarda stejně jako klavírní pasáže.

Vedle hlavního motivu si pro posluchače připravil hned několik nových, které úspěšně zapracoval do celkového konceptu a nabídl posluchačům mnohem ucelenější poslech než dříve. Přitom témata dokáží být soběstačná a hlavně přitažlivá. Mistrně využívá kontrapunkt k novým myšlenkám. Řekněme, že první Cesta je solidní osmička, tak zde musím jít o něco výš. Celé je to skvěle vystavěné s nečekanými dvěma příspěvky od samotného Dwayna Johnsona. Sice se soundtrack tváří nabubřele, přesto bych si troufl tvrdit, že je to záměr. Nemám ani tak co vytknout. Lockington napsal skvělý soundtrack, k čemuž určitě nemalou měrou pomohl i orchestrátor Nicholas Dodd. Epické, akční, strhující, někdy dojemné, přesto po celou dobu zábavné. Škoda takové hudby pro tento film. Stejný případ jako mnohokrát dříve v historii. John Debney by mohl povídat.

Vydavatel: WaterTower Music
Datum vydání: 7. února 2012
Složil: Andrew Lockington