30. 5. 2015

Zaklínač 3: Divoký hon (The Witcher 3: Wild Hunt) - Mikolai Stroinski, Marcin Przybylowicz, Percival

Zaklínač patří k nejoblíbenějším spisovatelským dílům ve střední a východní Evropě, kde se klidně může poměřovat se samotným Tolkienem. Slavná fantasy sága polského spisovatele Andrzeje Sapkowského se vedle nepříliš povedeného seriálu dočkala i herního zpracování, které sklízelo chválu jak u kritiky, tak u fanoušků. Letos jsme se dočkali třetího dílu, jenž přímo navazuje na konec toho druhého. Jediný rozdíl je v tom, že už se pohybujeme v otevřeném světě s plnými možnostmi RPG žánru. CD Projekt stojící za vývojem pracoval dlouhé tři roky, aby přinesl na PC, PS4 a Xbox One silný zážitek a recenze i většinové nadšení napříč herním světem jim tleská. Zaklínač 3 je vskutku povedený a brutálně rozsáhlý, přesto si troufám tvrdit, že má hodně daleko do desítkových recenzí. Nic proti vývojářům. Jejich práce zaslouží obdiv, jenže množství chyb a nedodělků zbytečně kazí zážitek. A opět se objevil v posledních letech velmi populární nešvar s downgradem v oblasti grafiky, kdy nás tvůrci masírují nádhernými videi z hraní, aby do prodeje následně hodili notně osekanou verzi o nejrůznější efekty. U PS4 verze jsem měl často pocit, že sleduji spíše olejomalbu bez ostrosti. Dohled do dálky je taky minimální, kdy si vývojáři pomáhají berličkami v podobě mlhy. Neostrost objektů, slabé textury, neustálé a zdlouhavé nahrávací obrazovky jsou opravdu smutnou ukázkou roku 2015. K tomu PS4 verze trpí padajícím snímkováním (fps), což se odráží na plynulosti. Hlavně během vydání to mělo silný vliv na hratelnost. A takhle by se dalo pokračovat i u nepovedeného namluvení postav, které je dnes opravdu zastaralé ve srovnání s konkurencí.

Percival s Marcinem Przybylowiczem

Bohužel i jinak povedený soundtrack naráží na určitou filmovou neprofesionalitu a nezkušenost studia a stále se opakuje až do zemdlení ve smyčce. Někdy je to opravdu iritující slyšet jeden krátký motiv hrát několik minut bez jakékoli změny byť jen tempa. Je to škoda, protože sám o sobě je soundtrack na CD vskutku povedený s neoposlouchaným slovanským nádechem. Přesně taková alba tu chybí. Původního Zaklínače složil Adam Skorupa a Pawel Blaszczak. O druhý díl se postarala dvojice (opět) Adam Skorupa a Krzysztof Wierzynkiewicz. Zde se o hudební doprovod postaral Marcin Przybylowicz, který napsal nějaké narážky už pro dvojku, s Mikolaiem Stroinskim. Skupina Percival se zasloužila jen o pár dalších hudebních narážek.

Úvodní skladba "The Trail" od Przybylowicze je ideální ukázkou toho, co vás na albu čeká. Středověká atmosféra líznutá slovanským nádechem za doprovodu perkusí, smyčců a kytar s nádherným ženským vokálem, který se na albu vyskytuje opravdu často. Moderní uchopení látky a zvuků má za cíl líbit se i mladším posluchačům. Pokud to mám srovnat s tématicky podobnou Hrou o trůny, tak minimálně hudebně vede Zaklínač 3 o několik délek před přeceňovanou Martinovou/HBO ságou. Geraldovo téma začíná poklidněji s militaristickým základem. Motiv je to silný a úderný. "Wake Up, Ciri" je první hudební přínos Mikolaie Stroinskiho pro tento soundtrack. Nese se v poklidnějším a smyčcovém duchu. Další z příspěvků jako "Aen Seidhe", "Commanding the Fury" nebo "Emhyr Var Emreis" jsou takové klasické výplně. "King Bran's Final Voyage" konečně přináší díky poklidnosti i nějaké ty emoce, ačkoli nejde o nic zásadního. "Silver for Monsters"... je první skladbou skupiny Percival ve spolupráci s Marcinem. Jde o dramaticky budovanou energetickou fantazii s nádherným vokálem a perkusemi. Fanoušci jistě slyšeli už v traileru.

Zaklínač 3: Divoký hon má vynikající hudbu, o tom žádná. Na CD překvapí tematická bohatost, která působí mnohem lépe než ve hře a to z jediného důvodů – tam se střípky motivů prostě a jednoduše opakují ve smyčce při každé scénce, až se stávají otravnými. Snažil jsem se při hraní na to nesoustředit, ale bohužel to nešlo. Kdyby skladatelé lépe pracovali s motivy a více je rozbalili, tak je výsledek podstatně lepší. Přesto si soundtrack Zaklínač 3 zaslouží pozornost. Nabídne posluchači něco nového v dnešní přeplácané době. Hra jako taková je přes problémy kvalitní a nabídne slušný zážitek pramenící především z kvalitní předlohy (příběh). Nepochybuji, že kladného přijetí se hudba dočká hlavně v Evropě. Jen podotknu, že soundtrack je přibalen ke hře samotné (bohužel jen s 31 skladbami) a všechny mé dojmy jsou prezentovány s Playstation 4 verze.

1. The Trail
2. Geralt of Rivia
3. Eredin, King of the Hunt