Film roku: Na hraně zítřka
Doug Liman má na kontě kvalitní rozjezd série o Bournovi v Agentu
bez minulosti a dokázal natočit i poměrně zábavnou podívanou Mr. and Mrs. Smith.
Sice přišlo několik klopýtnutí, přesto se režisér vrátil v nabušené militaristické
sci-fi, která si v nedocenění nezadá s nepochopenou Hvězdnou
pěchotou. Liman se vykašlal na novátorské postupy s hromadou originálních
prvků. Vše už jsme někde viděli, ale skloubení různých postupů je natolik
podmanivé, kouzelné a dynamické, že letos těžko hledá konkurenci. Zastávám
názor, že natočení zábavného a ne blbého blockbusteru vyžaduje stejný talent
jako natočení vážnějšího dramatu. Na hraně zítřka má vše k získání kultovního
statusu a je škoda, že kiny spíše prosvištělo. Má vše, co fanoušek dokáže ocenit:
skvělou hereckou sestavu nebo dynamickou akci, za kterou stojí tvůrci filmu Zachraňte
vojína Ryana. Chválu určitě zaslouží i střih, díky kterému opakování událostí
nenudí a vždy dokáže nabídnout nový pohled na už prožité události. Film, který
není sebestředný. Není egoistickým projevem, kdy si tvůrce snaží říct o plácání
po zádech a sošky. Schválně, zda uhádnete na koho narážím.
Režisér roku: Alejandro González Iñárritu
Pro některé stále neznámý mexický režisér, který má už na
svém kontě několik kritikou velebených děl. Loňský rok dokázal porotce získat
se svým kousavým Birdmanem s herecky famózním Keatonem. Letos se právě
jeho Birdman utká o Oscara s Grandhotelem a Chlapectvím. Dlouho tu nebyl
takhle vyrovaný souboj, takže se můžeme těšit, jak Akademie nakonec rozhodne.
Herec roku: Michael Keaton
Oscar za nejlepší herecký výkon v hlavní roli? Nejspíš
ano. V Birdmanovi to Keaton rozbalil s nebývalou lehkostí, kdy se
může opřít o zbytek vynikající herecké sestavy.
Herečka roku: Emily Blunt
Emily si získala srdce nejednoho fanouška se svým podmanivým
projevem v Na hraně zítřka. Oskarové ambice sice nemá, ale nekompromisní tah na branku ano. Herečka, kterou se vyplatí v budoucnu sledovat. Aspoň doufám.
Technické ceny: Interstellar
Zde nebylo o prvním místě pochyb. Pokud jde o triky nebo
ozvučení, tak těžko hledal Nolanův opus konkurenci a jeho průlety kolem planet braly dech. Pokud jde o triky, tak mu
mohly místo uzmout maximálně Opice, jejichž provedení bylo nejspíš náročnější.
Interstellar ale dokázal spojit krásu praktických efektů s těmi digitálními,
což by si měl vzít na srdce především Peter Jackson. Škoda, že stejnou péči tvůrci nevěnovali i scénáři.
Soundtrack roku: Jak vycvičit draka 2
John Powell loni vládl, i když je jasné, jak se Akademie
staví k pokračováním. Jeho epickému doprovodu k tomuto animáku není
co vytknout. Na posluchače útočí s takovou hravostí a rozmachem, jenž se
dá srovnávat snad jen se Shorem, Williamsem nebo Poledourisem. Ostatní v Remote
Control mohou jen tiše závidět.
Animovaný film roku: Jak vycvičit draka 2
Oblíbený animovaný snímek si získal mnohá srdce a dvojka to
neměla příliš snadné. V Dreamworks se po Shrekovi poučili a nedodali do
kin vyčpělé pokračování klasiky. Dvojka sice splňuje kritéria pokračování,
která musí být prostě větší, ale zachovává si kouzlo dílu předchozího s několika
silně emočními scénami. Škoda, že někteří diváci nevidí onen vnitřní vývoj
filmu, kdy první byl dětsky naivnější a dvojka je vyzrálejší s tím, jak
dospěl i ústřední hrdina.
Nejhorší film roku: Babovřesky 2
Osobně nevyhledávám tyhle odpady, takže se omlouvám, když tu
nezahrnu všechny. Trošku považuji za katastrofu pro naší společnost a film, a
důvod, proč se raději v neděli podívám na něco s Burianem, Marvanem,
nebo si pustím něco s Cimrmanem. Nehorázně mě se… mi vadí, jakým způsobem
lidem podstrkává svou představu „lidového“ humoru založeného na nejnižších
pudech. Trojku rád vynechám a nechápu, kdo za tohle v kině platí.
Zklamání roku: Hobit: Bitva pěti armád, Interstellar
Začneme Hobitem. Osobně si myslím, že Jackson ohledně
Hobita lhal, když tvrdil, jak rozdělení filmů ze dvou na tři byl jeho nápad.
Stačí se podívat na politiku Warnerů a Hollywoodu jako celku a je jasné odkud
se tyto nápady berou. Nejspíš si studio i režisér mysleli, že jim to projde,
když tohle rozhodnutí přehodí na „fanouška Tolkiena“ jakým se Jackson od Lotra
označuje. Ten si příběh vystřílel už v prvních dvou dílech a nyní se měl
zaměřit plně na charaktery, což neudělal ani zdaleka. Už oznámení délky ve mně
vyvolalo strach a to se při premiéře potvrdilo. Nesourodá volovina založena na
počtu digitálních atrakcí bez nějakého smyslu. Vždy se někde někdo objeví, aby
zachránil situaci nebo ji zkomplikoval, aby následně zase zmizel ve
scénáristickém a střihačském oparu a zmaru. Krátilo se dokonce tolik, že i samotná
bitva postrádá mnohdy smysl. Tohle si Středozem nezasloužila, a přestože
rozšířená verze může leccos napravit, tak pachuť z kina jen tak nezmizí. A můžeme spekulovat nad tím, co ve skutečnosti stojí za odchodem del Tora.
Druhým adeptem na zklamání roku je Nolanova egoistická
fraška, kterou může vyzdvihovat jen jeho nekritické jádro okupující filmové
databáze. Interstellar může s Promethem nebo s Po zániku Země
aspirovat na nejhloupější AAA sci-fi za dlouhé roky. Mám takový pocit, že nám
rejža chtěl sdělit hlavní myšlenku o slepici a vejci a bylo mu úplně jedno, jak
k tomu dojde. Nestačil bych tu vyjmenovat všechno, protože přibližně 169 minut
tvoří směs hovadin a kokotin urážejícího každého, kdo aspoň jednou během
sledování zapne mozek. Takže ve zkratce pár z nich (spoilery):
-
Tvůrce nás pomalu tři hodiny mučí řečmi o konci
civilizace, a že není co jíst, kdy i poslední potravina (kukuřice) umírá, aby
nám pak hlavní hrdinka z vrtochu zapálila kukuřičné pole a odsoudila tak
stovky či tisíce lidí k hladovění.
-
Na misi je vybrán člověk, který se na základně
objevil náhodně, aby pilotoval raketoplán bez testu a zkoušek. A až na cestě se
dozví, jak funguje červí díra.
-
Připojení k rozbité lodi je naprostá
hovadina, nemluvě o jejím zastavení.
-
Závěr s hodinkami může být označen za
nejdebilnější scénu nejen tohoto roku. Už vidím, jak by člověk, který o fyzice
ví kulové „vybrnkal“ na hodinkách nesmírně složitou rovnici o několika
miliardách znacích a to ještě za pomocí Morseovy abecedy či binárního kódu.
Hlavní hrdinka měla asi i neskutečnou paměť.
-
Jak Cooper přišel na „MY“ a jeho dcera na to, že
je to od něj?
-
„Batgirl“ vychovala na cizí planetě novou rasu,
která nás zachránila v minulosti. Rasa je tak vyspělá, že umí vytvořit
černou díru, ale neumí komunikovat a tak sdělí vše pochybně jen Cooperovi přes
jeho robota. Nešlo to říct tomu plecháčovi na začátku?
-
Na planetě doktora Manna není kyslík, ale
základna hoří?
-
Úmrtí na vodní planetě vycucané z prstu,
protože si to scenárista přál.
-
Vlny na planetě doktorky Millerové taktéž
nestojí za řeč. Dvě vlny přijdou během hodiny, za tu dobu se tedy planeta
musela otočit minimálně o 180 stupňů. Žádné stmívání?
-
Z planety Země potřebují piloti třístupňovou
raketu, aby si následně na vodní planetě, která má podstatně větší gravitaci,
létali jen tak.
A tohle je jen pár věcí, které mě v kině naprosto ubíjely. Jejich výpis by byl na jeden velký článek. U Hvězdných válek něco takového člověk neřeší, ale v dokumentech a prohlášeních k Interstellaru si tvůrci stále hrají na realitu a jak se ji snažili být věrní. Interstellar je jedna velká zavádějící (a nudná) blbost, která nemá s vědou nic společného, ať vám v PR dokumentech k filmu tvrdí cokoli.
Finanční ohlédnutí:
Rok 2014 s tržbami 1,087 miliardy dolarů vyhráli s přehledem Transformers : Age of Extinction. Doma sice uhráli jen 245 milionů, ale především Asie (neskutečných 301 milionů dolarů z Číny!) je nakopla. Jinak je to jediný film roku, kterému se podařilo překonat miliardu, což je s pohledem na kvalitu této série smutné. Pokud jde o tržby, tak studia se na loňský rok budou snažit rychle zapomenout. V USA vyhráli Strážci galaxie s bídnou číslovkou 333 milionů vzhledem k pohledu do minulosti. O to smutnější to je při pohledu na inflaci, kdy například v roce 2001 by částka činila 233 mega. Interstellar by dokonce v přepočtu v té době vydělal bídných 129 mega. A to onen rok vyhrál první Potter se 317 miliony atakovaným Společenstvem Prstenu se 313 miliony dolarů. Rok 2015 slibuje reparát, kdy se očekává vláda Avengers 2 a Hvězdných válek.
A tohle je jen pár věcí, které mě v kině naprosto ubíjely. Jejich výpis by byl na jeden velký článek. U Hvězdných válek něco takového člověk neřeší, ale v dokumentech a prohlášeních k Interstellaru si tvůrci stále hrají na realitu a jak se ji snažili být věrní. Interstellar je jedna velká zavádějící (a nudná) blbost, která nemá s vědou nic společného, ať vám v PR dokumentech k filmu tvrdí cokoli.
Finanční ohlédnutí:
Rok 2014 s tržbami 1,087 miliardy dolarů vyhráli s přehledem Transformers : Age of Extinction. Doma sice uhráli jen 245 milionů, ale především Asie (neskutečných 301 milionů dolarů z Číny!) je nakopla. Jinak je to jediný film roku, kterému se podařilo překonat miliardu, což je s pohledem na kvalitu této série smutné. Pokud jde o tržby, tak studia se na loňský rok budou snažit rychle zapomenout. V USA vyhráli Strážci galaxie s bídnou číslovkou 333 milionů vzhledem k pohledu do minulosti. O to smutnější to je při pohledu na inflaci, kdy například v roce 2001 by částka činila 233 mega. Interstellar by dokonce v přepočtu v té době vydělal bídných 129 mega. A to onen rok vyhrál první Potter se 317 miliony atakovaným Společenstvem Prstenu se 313 miliony dolarů. Rok 2015 slibuje reparát, kdy se očekává vláda Avengers 2 a Hvězdných válek.
0 komentářů:
Okomentovat
Žádný spam a trolování. Děkuji jinak za hodnotné komentáře. ;)