26. 5. 2014

Jak vycvičit draka 2 (How to Train Your Dragon 2) - John Powell

Animák Jak vycvičit draka byl v roce 2010 obrovské překvapení. Výborně napsané (sympatické) postavy v uvěřitelném a přesto animovaném světě si dokázaly získat na svou stranu mnoho diváků a dvojka je tak náležitě očekávaným hitem. DreamWorks se tím povedl další zásah, který bych přirovnal k prvnímu Shrekovi. Teď už jen doufat, aby nešel v jeho stopách i v pokračováních, které měly silně sestupnou tendenci. Dean DeBlois si opět napsal scénář a znova se postavil k režii, takže je šance, že by se dvojka povést mohla a čeká nás další epický zážitek. Naději mi dodává i fantastický soundtracku John Powella. Ten předvedl skvělý výkon už minule, ale zde stoupl do výšin, kam na něj z Remote Control snad nikdo nedohlédne. Ano, už v prvním odstavci si troufám napsat, že tu máme dost možná nejlepší soundtrack roku. Nebál bych se říci, že pokud jde o animovanou tvorbu, tak hudba z Jak vycvičit draka 2 nemá široko daleko konkurenci.

Pokud se bojíte, že Powell jen přepsal povedenou jedničku, tak se pletete. Vzal hlavní motiv, což je logické pro kontinuitu, ale přidal hromadu dalších témat, které rozvinul v impozantní dílo. Takové, které bude v historii vzpomínáno jako to (zatím) nejlepší od tohoto skladatele. Album začíná skladbou "Dragon Racing", která je kompilací známých témat z jedničky, spojujících do jednoho úchvatného celku podepřeného mohutným sborem a orchestrací. Přitom se celá skladba tváří nejenom monumentálně, ale především je z ní cítit upřímné nadšení. Tomu dopomáhá irský nádech některých částí. Album se vyznačuje zároveň jednou podstatnou věcí – nedá možnost se nudit. Hravost je vším. Neustále plynoucí pozitivní nálada střídá jak tempo, tak nástroje, posluchač je zasažen dojetím z celé nahrávky. Perkuse, dechové nástroje a sbory dávají monumentální ráz (těch 120 člennů v orchestru a stovka ve sboru musí být přeci slyšet), za to občasný klavír, nebo dojemné smyčce tahají emoce z procítěnosti. Díky ději zasazeným mezi vikingy občas dojde na keltský zvuk flétnou nebo dudy, jenž měla na starost skotská kapela The Red Hot Chilli Pipers. Sám skladatel se vyjádřil, že stejně jako příběh musel dozrát i on sám, čímž rozvinul všechny melodie i každý aspekt. Ve spolupráci se Sigur Rósem, zpěvákem Jónsi, zároveň napsal texty.

Posluchač si sám může rozpitvat nádherné pospojování motivů do úchvatné podoby. Nemám absolutně nic, co bych nahrávce vytkl. Pokud mě potěšila Desplatova Godzilla, tak Powell mě strhl v úžas. Už dříve se mluvilo o tom, že je v Remote Control nejtalentovanější a nyní to jen potvrdil. Tolik mě těší, že se zde nezahazuje elektronikou a vše je primárně organické. Pochvala samozřejmě patří i jeho spolupracovníkovi Gavinu Greenawayovi. Co vás při poslechu čeká? Silné emoce, strhující dobrodružství a akce. Pokud hledáte to nejlepší, co Powell napsal, stejně jako nejlepší soundtrack pro animovaný film, tak už nehledejte. Jak vycvičit draka 2 splňuje vše. Pokud Akademie přehlídne Powellovu práci jen díky stigmatu pokračování, tak už předem se bude jednat o fail, i přesto, že za první díl získal svou jedinou nominaci na Oskara. Epická "Toothless Found" se mi v sestavě točí už nějaký ten den, což mluví samo za sebe. Pevná desítka jak vyšitá. Klasika.

Vydavatel: Regime Music Group
Datum vydání: 10. června 2014
Složil: John Powell