Hned na začátek by bylo asi potřeba zmínit, že nejsem
přílišným fanouškem Marvelu. Všichni ti Iron Manové, a především ten třetí, mě
naprosto minuli. Dnes už mám takový pocit z komiksové přesycenosti trhu,
přičemž se studio nechalo slyšet, že má plány až do roku 2028, kdy nám ročně
přinese dokonce více dobrodružství než nyní. Máme se tedy na co těšit a pokud v mém
textu cítíte lehkou ironii, tak to cítíte správně. Marvel si docela koleduje,
že na nynější úspěch ho čeká časem slušný sešup, pokud hodlá v budoucnu nadále
přinášet stejné hrdiny na filmové plátno. Každý trh se jednou přesytí. V současnosti
kina okupuje druhý Captain Amerika s podtitulem Winter soldier (u nás
nečekaně s úplně jiným podtitulem a to Návrat prvního Avengera). Komiksový
gigant vlastněný ještě větším gigantem Disneym má co napravovat. Třetí Iron Man
byl pro spoustu fanoušků zklamáním a druhý Thor přinesl mezi obecenstvo taky
velkou míru rozladěnosti. Steve Rogers alias Captain America tedy neměl lehký
úkol a vězte, že pokud Vás první díl nezaujal, tak nyní dostanete přesně to, co
slibovaly trailery.
V prvním díle jsme sledovali Rogersovo proměnění se z pouličního
loosera v legendárního kosiče nácků. V tom druhém už je po událostech
v Avengers plně zapracován do naší doby, kdy minulost sledujeme jen skrze
nostalgické vzpomínky, které patří snad k jediným emocionálnějším scénám.
Jinak je Návrat prvního Avengera poměrně chladný díky politickým událostem. Právě v týmovce jsme
mohli sledovat první náznaky nesouladu mezi politikou Shieldu a představami
Kapitána Ameriky o svobodě. Zde se toto ostří skutečně rozevře, kdy se z Rogerse stane
uprchlík pátrající jak po totožnosti nájemného vraha Wintera Soldiera, tak po
rozkrytí konspirace okolo Shieldu. Pro někoho bude pointa zajímavá a někdo ji
uhádl už z traileru, přesto prozrazovat nic nehodlám. Dějově a žánrově je tedy druhý Káp zasazen do
špionážního thrilleru beroucího si základ ze 70. Let, kdy to Marvel a bratři
Russové lízli klasickou studiovou produkcí, na kterou jsme z předešlých let
zvyklí, což platí především o poslední půl hodině. Na konspirační část naráží už klasické záběry na Washington a jeho obelisk.
Už z ohlasu z předpremiér se ozývaly nadšené
výkřiky všech, co měli možnost film vidět. Mluvilo se dokonce o nejlepší márvelovce.
Je tomu skutečně tak. Ano, je. Děj je patřičně nahuštěný, postavy do jedné
(ne)sympatické s vynikající a přehlednou akcí. Zatímco předloha pracovala
se Sovětským svazem, tak nyní to tvůrci přizpůsobili dnešku a předkládají
nejčastější „konspirační teorie“ povalující se na internetu. Především diskuze
o Novém světovém řádu je ve druhé polovině opravdu častá. Když tohle slyším,
tak si vždy vzpomenu na dnes už legendární projev George Bushe staršího, kdy v televizi,
před první válkou v Perském zálivu, mluvil o vybudování Nového světového
řádu. Tvůrci s tímto motivem tedy velmi silně pracují a je hlavní linií,
kdy tou vedlejší je právě Winter Soldier. Na jednu stranu je zde úplně
zbytečný, nemá zásadní dopad na příběh a mohl by místo něho být kdokoli.
Většina z nás ale ví, že s ním budou plány do budoucna, takže se dá
dvojka považovat za takový rozjezd.
Marvel měl casting vždy v malíku, i u Kapitána se mu
sázka na Evanse vyplatila. Právě zde už ho beru poprvé skutečně jako onu
postavu. Jeho naivní obličej odráží i naivní představy o světě (rozuměj ale, že
ne špatné představy). S přehledem zvládá jak nostalgické vzpomínky, tak
akci. Tentokrát jsme ušetřeni milostné linie, přestože to mezi ním a Black
Widow slušně jiskří. Ta je pro mě nejzajímavější postavou celého filmu.
Je spojujícím článkem událostí i postav – Kapitán a Fury. U něho
ale předvedli tvůrci největší veletoč, který mi spíše zkazil zážitek a právě to je
největší slabinou jinak skvěle vystavěného špionážního thrilleru. Ani jednou
jsem se totiž o žádnou postavu nebál. Ta nesmrtelnost mi přijde vskutku
přehnaná a je kontraproduktivní v tom, jak vážně se film často bere.
Naskakování do vrtulníku při pádu jsem nežral ve Zlatém oku a nežeru ho ani
tady. Jde bohužel o shazování celé myšlenky. Aspoň, že většina vtipů je
umírněná (a trefná – vede narážka na Bannera), takže se z toho nestala
sebeparodie jako u Iron Mana 3, kde se musely sekat hlášky za
každou cenu. Robert Redford si slušně střihl šéfa Shieldu a vzhledem ke
spoilerům snad ani více prozrazovat nebudu, pokud jde o děj.
Hodně se namluvilo o akční stránce, která nyní skutečně bere
dech. Nevím, jak ve 3D, ale ve 2D byla přehledná s fantastickou choreografií.
Dynamika soubojů je na vysoké úrovni, což platí především o soubojích na
silnici a mezi Kapitánem a Winterem. Klidně bych si to zopakoval znova. V tomhle
se osvědčila Russovic sázka na natáčení v reálných lokacích. Každý úder
skutečně bolí a dokáže zařezat do sedačky. Matně si vzpomínám, že jsem obdobný
pocit měl u Bourneova ultimáta. Každá akční scéna je jinak nasnímaná, takže se
nikdy nemá člověk při ní šanci nudit. V tomhle směru nejslaběji vyznívají
digitální hrátky při demolici v závěru. Tady je prostě vidět, že digitál nikdy
nenahradí skutečnost v prožitku. Právě akce byla největší slabinou
jedničky a ve dvojce se ji povedlo skvěle vychytat. A propo, při úvodním
osvobozování lodi jsem si při vzdálených záběrech říkal, jak by to vypadalo,
kdyby to natáčel Cuarón, protože ve mne to evokovalo právě jeho oblíbenost pro
delší scény bez střihu.
Kapitán Amerika po hudební stránce zněl poměrně slušně, i
když se zdálo, že Silvestri je v tvůrčí krizi. Avengers to jaksi jen potvrdili.
Ale právě díky tomu jsme se dočkali provázání obou filmu, což nejvíce u Marvelu
kritizuji – vždy najmou jiného skladatele, který předchozí práci ignoruje.
Henry Jackman nepatří mezi mé oblíbence, ale u dvojky odvedl opravdu dobrou
práci. Využívá jak elektroniku (ne samoúčelně!), tak i velký orchestr, kdy je
navzájem kříží anebo vynechává dle potřeby. Pro špionážní thrillery se používá
chladná elektronika, tak právě proto je trefné její začlenění i zde. Vzpomeňme
na Powellovu práci pro trilogii o Bourneovi. Winter Soldier je voják složený z velké
části z kovu, s vymytou pamětí bez emocí a tomu odpovídá i jeho
elektronický motiv v protikladu s orchestrálním motivem Kápa. Ten
Jackman ve filmu několikrát cituje. Přesto se elektro v rámci žánru odráží
i v něm. Skladbu „Captain Amerika“ na soundtracku opravdu doporučuji. Tou
nám Jackman přenesl hrdinu do 21. století. Ve filmu bohužel zazní jen fragment v závěru.
Rozhodně se tedy jedná o to nejzajímavější, co Jackman ve své kariéře
vyprodukoval.
Ano, mám několik výhrad k filmu a s recenzí jsem
nějakou dobu čekal, abych si to nechal projít hlavou a nepropadl tak lacinému
hypu okolo něho. Máme tu zbytečné mrkání na diváka v podobě nesmyslných
scén a s tím spojenou nesmrtelnost hlavních postav. Pokud bych si tohle
odmyslel, včetně třetího a závěrečného klasicky márveláckého aktu, tak by to
bylo bez přemýšlení za plný počet. Vše šlape jako hodinky, o postavách se
dozvíme hromadu nových informací, dějově je snímek nejspíš nejzásadnějším
přírůstkem do komiksového světa, takže není co řešit. Jen nepodlehněte řečem,
že jde o akční nářez. Nejde. Charaktery a příběh jsou vždy na prvním místě.
Pokud váháte nad návštěvou kina, tak není třeba, běžte. Sám jsem byl překvapen,
jak mi to sedlo a to píše, člověk….no, viz první odstavec. A docela jsem zvědav, co tvůrci plánují s Emily VanCamp (seriál Revenge) a s Frankem Grillem (Warrior). Aspoň to na mě tak působilo, že si pro ně budoucnu něco připravují. Možná budou mít větší roli v seriálu Agents of Shield. Uvidíme.
P.S.: Rychlodabingu bych se obloukem vyhnul.
+ postavy, děj, akce, hudba
- nesmrtelnost, některé přehnané scény a efekty (Falcon)
8/10
0 komentářů:
Okomentovat
Žádný spam a trolování. Děkuji jinak za hodnotné komentáře. ;)