26. 12. 2013

Můj TOP 10 seriálů za rok 2013

Sledovat seriály je běh na dlouhou trať, kdy mají nezkrácené řady přibližně 22 dílů. Není snadné čekat každý týden na nový díl a stane se, že to spoustu lidí odradí. Samotnému se mi to stalo několikrát, ale občas jsem se k onomu seriálu vrátil a překvapivě mě dokázal udržet u obrazovky. Pokud má člověk možnost sledovat díly za sebou, tak ihned stoupá kvalita se zájmem. U Ztracených mě to odradilo tak, že jsem se k nim už nevrátil, zatímco u 24 hodin jsem tomu dal znova šanci od druhé série a nakonec jsem zkouknul všechny řady snad během týdne. Dnes jsem si vybral desítku seriálů, které mě letošní rok nejvíce zaujaly. V plánu mám dokoukat ještě takový Revenge. Hodnocení berte jako dočasné pokud jde o podzimní a nové seriály. Jejich dělení přes roky mi není zrovna po chuti.

10. Under the Dome (1. řada)

Jeden z mnoha kvalitních Kingových románů se dostal na obrazovku a jménem ho zaštítila legenda Steven Spielberg. První polovina dost lidí rozladila, včetně mě, ale pak to nabralo grády, kdy člověk nestíhal počítat překvapivé zvraty. Škoda, že seriál takové tempo neměl od začátku. Ale asi bylo potřeba na něčem prvně stavět. Herecká sestava je slušná, nikdo mě vyloženě neštve ve své roli a konečně dostala šanci má oblíbená Britt. Za šanci to stojí, především díky druhé půlce. 6,5/10

Premiéra: 24. června 2013

9. Almost Human (první polovina 1. řady)

Velice očekávaný seriál z produkce J.J. Abramse, který vyniká sympatickými postavami a především na televizní tvorbu famózní trikovou výbavou. Karl Urban hraje to, co vždy, ale pořád mu to žereme i s navijákem. Co Almost Human ubližuje je klišovitost a ignorování mytologie nastavené prvním dílem. V těch dalších sledujeme vlastně jen obyčejnou detektivku ve sci-fi kulisách, kdy vše zachraňují Urban s Ealym a jejich vtípky a rýpání. Chemie mezi nimi funguje skvěle. Snad se ale seriál nakopne k tomu, co předvedl díl první. 6,5/10

Premiéra: 17. listopadu 2013

8. Dracula (první polovina 1. řady)

Role jako stvořena pro Johnathana Rhys Meyerse. Začátek byl vlažný, ale díl od dílu se to lepší. Tvůrci vzali základ a některé postavy ze Stokera, ale vybudovali svůj vlastní svět a vše upravili pro dnešní dobu. Ač se dění odehrává v 19. století, tak se nelze nevšimnou moderních prvků v natáčení - hudba, medicína, ropa apod. Uvidíme, kam se to posune. 6,5/10

Premiéra: 25. října 2013

7. Hra o trůny (3. řada)

Nemohu se zbavit dojmu, že se vlastně za těch bezmála třicet hodin pomalu nic nestalo. Ano, bylo tam pár překvapení, ale ve většině sledujeme nyní už únavné dialogy o tom, kdo koho podvede nebo zradí. Akce je minimum, když už na ni dojde, tak je krátká. Vyjímkou byla snad jen bitva v závěru druhé řady. A jak je u HBO zvykem, nesmí chybět explicitní násilí a samoúčelné sexuální scény. Přesto má seriál silné postavy v hercích a na televizních obrazovkách snad dosud neviděnou výpravu. Kvalitní je, to se popřít nedá, ale rozhovory o ničem, které jen natahují délku a do toho onen sex za mě seriál zbytečně podsekávají. Není to čistokrevné fantasy, ať si říká kdo chce co chce. Chybí mi tam poetika. Dvě nejsilnější scény? Daenerys získávající armádu (čtvrtý díl) a Rudá svatba (devátý díl). 7/10

Premiéra: 31. března 2013

6. Nikita (3. a 4. řada)

Kdo by řekl, že se Nikita vydá touto depresivní cestou. Sice na začátku třetí série hledala svůj směr, ale pak to nabralo otáčky, které mi připomenuly 24 hodin. Škoda, že čtvrtá řada má jen šest dílů a bude tímto ukončena. Dost nedoceněný seriál. Akce se povedla skvěle, aspoň pokud jde o ruční souboje, a postavy si člověk zamiloval. V tomhle směru u mě vládne Alex a Owen. 7,5/10

Premiéra: 18. ledna 2013 (sedmý díl 3. řady), 22. listopadu 2013 (čtvrtá řada)

5. Walking Dead (3. a první polovina 4. řady)

Občas nějaký logický laps, k tomu se mi nechce moc věřit, že tenhle druh zombie by dokázal vyhladil planetu, ale budiž. Ani nevím čím to je, že si mě dokázal Walking dead udržet. Možná je to nekompromisním násilím a přístupem k postavám, kdy si nemůžeme být jisti, kdo bude žít. Závěr první poloviny čtvrté řady to jen potvrdil. V únoru pokračuje polovina druhá, takže je na co těšit. Jen by to chtělo něco udělat s tím nevyváženým tempem. Naštěstí se druhá série neopakuje, kde jsme patnáct dílů jen farmařili. 7,5/10

Premiéra: 10. února 2013 (devátý díl 3. řady), 13. října 2013 (první díl 4. řady)

4. Arrow (závěr 1. a první polovina 2. řady)

CW vytvořila temnou komiksovku ala Temný rytíř, kde nám jen chybí Nolanova propracovanost. Samozřejmě je to myšleno nadneseně, ale určitá podobnost s Temným rytířem tam je. Díl od dílu se Arrow zlepšoval, až do nabušeného finále první řady a ta druhá šlape skvěle už od začátku. Pořád sledujeme dvě linie - Olivera jako Arrowa ve městě a Olivera na ostrově, kde je to někdy i zajímavější než-li v prvním případě. Sám jsem zvědav kam až tvůrci u tohoto seriálu zajdou. Nejlepší postavou je pro mě Felicity. 7,5/10

Premiéra: 16. ledna 2013 (desátý díl 1. řady), 2. října 2013 (první díl 2. řady)

3. The Originals (první polovina 1. řady)

Stalo se přesně to, co jsem čekal. Původní zadupali Upíří deníky do země snad ve všem. O kvalitnějších hercích snad netřeba ani mluvit. Dospělejší tón taky hodně prospěl. Zatímco Deníky jdou od třetí série do odpadu, tak zde se našlapaně jede kupředu. Nápad oddělit Původní od Eleny a spol. byl skvělý. Snad si seriál udrží kvalitu i nadále. 8/10

Premiéra: 3. října 2013

2. Blacklist (první polovina 1. řady)

Jeden z nejlepších seriálů na obrazovkách, kterému vládne geniální James Spader. Postava mu byla evidentně napsaná na tělo a nominace na Zlatý Glóbus je zasloužená. Zbytek osazenstva sice už tak nenadchne, ale ani neurazí. Přesto jsou všichni ve Spaderově stínu. Sice nejde o nic objevného v rámci žánru, ale ve všem to klape. V desátém díle nám byla konečně naznačena i mytologie, takže se máme rozhodně na co těšit. 13. ledna bychom se mohli v jedenáctém díle dozvědět víc. 8/10

Premiéra: 23. září 2013

1. Banshee (1. řada)

Objev a největší překvapení roku. Nic jsem od toho nečekal a naprosto mě to válcovalo. Takový nářez tu snad nebyl a Antony Starr má šanci být televizní ikonou. Opět se nejdná o nic objevného, ale ve všech ohledech Banshee nemilosrdně jede, kdy největším plusem seriálu je realističnost. Každá rána tu bolí, nic není zadarmo. 10. ledna 2014 startuje druhá řada, takže není třeba psát o jak očekávanou záležitost se jedná. 9/10

Premiéra: 11. ledna 2013