1. 12. 2013

Drive - Cliff Martinez

Bez mučení přiznávám, že Drive miluji. Vizuálně podmanivý, jednoduchý příběh doplněný o sympatické herce v čele s Ryanem Goslingem a neméně působivým soundtrackem laděným do osmdesátkových let. Nicolas Winding Refn z Dánska zaválel a přinesl nám mlčenlivého (anti)hrdinu jako z dob nejlepších westernu, jen zasazeného do současnosti a místo otěží držícího volant. Ve dne dělá hollywoodského kaskadéra a v noci řidiče těm, kteří se potřebují vytratit z místa činu. Jeho profesí je ale v obou světech volant. Vše se zkomplikuje láskou k sousedce a následným vloupáním se do benzínky, před jejímž dopadem už se ujet nedá. Jednoduchý příběh, ale podaný strhujícím způsobem, kdy největší režisérovou zbraní je ticho jen za doprovodu skvělé hudby. Chápu ty, které film odradil svým tempem, ale mně prostě sedl.

Refn chtěl elektronickou hudbu k vyjádření abstrakce, dal tedy Cliffu Martinezovi vzorky, podle kterých skrze syntezátory vytvořil jakousi směsici retro zvuku ve stylu elektropopu 80. let. Martinez složil většinu hudby, o zbytek se postaraly elektronické kapely jako Desire, College nebo Kavinsky. Bezpochyby jsou právě oni tou nejsilnější zbraní celého soundtracku. Úvodní jukeboxová vypalovačka „Nightcall“ od Kavinského, doplněná o zpěv brazilské zpěvačky Luísa Hanae Matsushita, známé spíše jako Lovefoxxx, nám dá jasně najevo, v jakém stylu se celé album pojede. Syntetika je opravdu všudypřítomná, ať už u písní, tak i v instrumentální části, kterou měl na starost právě Martinez. Ten se snažil udržet styl nastavený písněmi, takže koncepčně je vše v pořádku.  Písně mají prostý základ, což je jejich největší síla. Třešničkou je atmosférický synthpop křížený se synthwave od Chromatics v „Tick of the Clock“.

Martinez udržel stejnou linku a tak se jeho hudba bez problému napojuje. Bohužel patří v samostatném poslechu k tomu nejslabšímu, těžko se vybírá byť jen jediná skladba, co byl byla funkční i bez filmu. V něm vše funguje parádně a doprovod mu je ušit na míru, přesto na albu to nedokáže nějak zaujmout. Dostaneme neurčité elektronické zvuky zapadající do obrazu, mimo něj nemohou fungovat. Z alba si tedy odnesete jen skvělé písně v retro disko stylu, jejichž největší síla je ve filmu a o Martinézově hudbě to platí doslova. Hodnocení není kruté. Berte to tak, že s písněmi je soundtrack za šest, bez nich za čtyři, ale ve filmu obojí kolem osmičky. Stylové OST, které patří k filmu jako málokteré jiné. Můžete to brát jako kompliment.

Tržby v USA : 35 milionů dolarů
Tržby za víkend : 11 milionů dolarů
Tržby celosvětově : 76 milionů dolarů