Neill Blomkamp měl díky skvěle přijatému filmu District 9
volnou ruku při výběru látky a opět sáhl po sci-fi. Bohužel pro něj se už Elysium nesetkalo s tak
jednoznačným přijetím u diváků a kritiky, jsem tedy zvědav, jakou látku si vybere
příště. Blomkamp si Elysium sám napsal, režíroval a produkoval, což je oproti
Districtu rozdíl, tam mu kryl záda Peter Jackson z producentského postu. S sebou
si přivedl hned několik opor z předchozího projektu a to Trenta Opalocha
(kamera), Julian Clarke (střih) nebo Sharlto Copleyho jako jednoho z hlavních
záporných postav Elysia. V lednu 2011 se Blomkamp setkal se Sony, kde
představil některé návrhy pro film a získal tím distributora. V červenci se
tedy mohlo točit se stanoveným rozpočtem 115 milionů dolarů. Zatímco pozemské
scény byly natočeny na okraji Mexico City, tak ty pro Elysium vycházely
především z Vancoveru. Hlavní roli získal Matt Damon, který si musel
oholit hlavu a přitom byl pro roli zamýšlen i Eminem. Ten měl ale podmínku, že
se bude točit v Detroitu, což Blomkamp odmítl. Futuristický design dostal
na starost Philip Ivey. Po dlouhém zkoumání starších sc-fi filmů se stala inspirací, s podstatným
vlivem, práce Syda Meada. Weta Workshop zase dostala na starost esko skeleton
pro Damona a Copleyho, zatímco náročnou trikovou stránku zase Image Engine, kteří
byli nominováni za District 9 na Oscara.
V roce 2154 žijí už jen dvě třídy obyvatel: chudí na
zdevastované a přelidněné Zemi, a bohatí na vesmírné stanici zvané Elysium. Díky
technologii netrpí nemocemi a s pomocí robotů hlídají obyvatele planety za
přísných až totalitních podmínek. Max Da Costa (Matt Damon) je bývalý zloděj
aut, který nyní pracuje na lince v Armadyne Corp., což je společnost stojící za
vybudováním Elysia. Max při nehodě ve společnosti dostane silnou dávku radiace
a je nemilosrdně propuštěn. Zbývá mu pár dní života a jeho touha po životě je
silnější než bezpečnostní opatření. Jeho jedinou šancí je Elysium, kde se může
zachránit. Jenže každé cizí plavidlo je bez registrace sestřeleno ministryní obrany
Jessicou Delacourt (Jodie Foster), takže šance se dostat na vesmírnou stanici
je takřka nulová. Leda by měl Max něco, co ti bohatí chtějí. Do toho se vloží
ještě tajný agent, nebo spíše žoldák, se sadistickými sklony Kruger (Sharlto
Copley). Divák sleduje Maxův boj o přežití, který se postupně mění na mesiášské poslání.
Jedna z nejvíce věcí, která byla snímku vyčítána, je jeho levicové zaměření. Pokládá tedy otázku, zda je možný rozdělit bohatství úzké skupiny lidí mezi ostatní. Zatímco v Districtu 9 se Blomkamp točil kolem rasismu, tak zde právě mezi třídními rozdíly. Váš názor na film se tedy bude hodně odvíjet od vašeho pohledu na svět a nejspíš i politického smýšlení. Předem dodávám, že nepatřím ani k jednomu politickému spektru. Takže tu máme několik tisíc miliardářských rodin, jejichž majetek a bohatství vychází z práce lidí na planetě, kteří z toho ale nic nemají. Známe z dob minulých věty jako „všechno je všech“ apod. Otázkou tedy je, zda je možné, aby mohl fungovat spravedlivě rozdělený svět. Ano, myslím si, že ano, ale muselo by se nejspíš změnit myšlení většiny lidí, což by byl ten největší problém. Vždy totiž budou existovat ti, kterým tahle situace (ne)vyhovuje. A je vůbec rovnost možná v tom směru, když se s ní přírodě setkat nemůžeme? Ideologicky má tedy film jasný směr od začátku do konce a je tedy na divákovi, zda ho odsoudí jako pohádku nebo jako reálnou možnost. Taky si říkám, zda není pokrytecké, aby ze Spojených států a ze Sony vypadl zrovna film, jako je Elysium. Není to jen hozená kost masám, aby měly co ohlodávat? V tomhle směru je snímek tedy čistě subjektivní záležitost. Už samotný název Elysium dokáže vlastně vysvětlit, o co ve filmu jde. Název vychází z řecké mytologie, kdy Elysium bylo místo, kam bohové odváděli své oblíbence. Později bylo místo určeno pro spravedlivé duše. Kdo už má film za sebou, dokáže si spojit určité články.
Co na Districtu 9 rozhodně zaujalo, byla jeho technická
stránka za 30 milionů dolarů. Blomkamp opravdu předvedl hodně muziky za málo
peněz. Tady měl k dispozici takřka čtyřikrát více finančních prostředků a
je to sakra znát. Ani na moment jsem si neřekl, že by byl některý z efektů
nedotažený nebo bijící do očí. Nejvíce mě zaujalo realistické ztvárnění robotů
a vesmírných plavidel, což platí i o samotném Elysiu, které je krásně
vykresleno jako protiklad Země. Zatímco slumy jsou špinavé a na člověka dýchne
District 2.0, tak Elysium překypuje barvami, osvětlením či bohatou flórou. S tím
jsou spojené i vynikající trikové akční záběry, kdy u mě vede zpomalená scéna
se střelbou výbušných nábojů na robota. Skvělá práce s detaily. Vedle toho
bohužel trpí nesmyslně rozklepaná ruční kamera při osobních soubojích. Často
jsem nevěděl, co se vlastně děje a kdo vyhrává. Na DVD nebo blu-ray může tenhle
problém odeznít, ale na velkém plátně šlo o nepříjemný prvek. Syrovost se dala
zpracovat jinak a lépe. Tady můžeme být rádi za erko, protože nás opět čeká
několik opravdu libových scén a hromada létajícího masa. Lámání a trhání
končetin je v tomto světě běžnou praxí, do toho si připočtěte špinavost
slumů a vytříbenost vizuálu, takže o zábavu je postaráno.
Herci hrají, co je potřeba a nikdo veskrze nevyčnívá, včetně
Matta Damona nebo Jodie foster. Je sice fajn vidět ji v záporné roli, ale
občas se tlačilo až příliš na pilu, čímž mi její osoba nevyvolávala odpor, ale
spíše úsměv ve tváři, nemluvě o bajce o hrochovi a surikatě. Některá klišé
mohli tvůrci taky narušit, abychom se dočkali nějakého toho překvapení jako v případě
Districtu. Přímočaré filmy mi nevadí, což o to, ale zrovna zde bych čekal něco
víc. Takhle se právě ukazuje, že film vlastně špatný není, jen se asi čekalo
příliš. Postava Maxe se snažila nepůsobit černobílým dojmem, ale ve své
podstatě taková je. Tenhle zlodějíček je už od počátku vykreslen jako sympatický
klaďas, tudíž nás čeká prosté vykreslení všech postav, stejně jako příběhu –
dobro a zlo, černá a bílá. Se šedou se tu nesetkáte. To platí i pro partu kolem
Maxe. Všichni se tváří drsně, ale od začátku vidíte, že jde vlastně o ty hodný, co se snaží jen přežít.
Vedle ideologické roviny to tedy může být další problém pro některé diváky.
Pokud se nyní zaměřím na soundtrack, tak na albu zní tedy
lépe. Už v recenzi jsem si hudbu začátečníka Ryana Amona pochvaloval. Až
na pár výjimek je ve filmu nevýrazná anebo nehraje vůbec. Mezi ty výjimky patří
úvodní scéna v montovně robotů a nástup lidí do letadla při cestě na vesmírnou
stanici („Fire Up The Shuttle“), Maxova cesta do Elysia („Heading to Elysium“)
nebo až titulková „New Heaven, New Earth“. Sice jde o Amonovu prvotinu, ale
mrzí promarněná příležitost. Spousta akčních scén by si zasloužila jiný nebo
aspoň nějaký hudební podklad. Asi se ukázala skladatelova nezkušenost pro
tvorbu hudby k obrazu, či zda šlo o Blomkampovo rozhodnutí, těžko říct.
Elysium je postavené na vašem vidění světa. Blomekamp opět
porušuje klasické dogma a snaží se přinášet zajímavé myšlenky a nápady. Získává
tím na kontroverznosti, ale zároveň i na oblíbenosti mezi fanoušky. Sice tu
nemáme znepokojivé podání jako v Districtu, ale pořád jde o skvělé řemeslo.
Žádnou stránku nepodcenil, film znova vypadá mnohem dráž, než ve skutečnosti
byl a většina filmařů by potřebovala dvojnásobný rozpočet, aby dokázala
vyprodukovat takovýhle film. Pokud odhlédnu od subjektivních „nedostatků“ kolem
politické linie a jednoduchého vykreslení charakterů, tak vlastně jediným
skutečným problémem je ruční kamera v osobních soubojích a pro mě často
nevýrazná hudba. Režii má Neill pevně v rukách a dokáže diváka potěšit
spoustou nádherných záběrů. S emocemi dokáže taky pracovat, i když
kapesníky můžete nechat doma. Jedna z nejlepších sci-fi roku, jenže je to
spíš slabou úrodou než aby šlo o skutečně zásadní dílo. Uvidíme, co na to
Gravity.
+ technická stránka, zajímavá myšlenka, originalita v rámci možností
- klišé, kontroverznost, celkem ploché a nezajímavé charaktery = není to špatné, ale mohlo být lépe
Tržby v USA : 86 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace : ---
Tržby za víkend : 30 milionů dolarů
Tržby celosvětově : 213 milionů dolarů
Rozpočet : 115 milionů dolarů
Oscar : ---
Premiéra : 9.8. 2013
Distributor : TriStar
Délka : 109 minut
Žánr :akční sci-fi, thriller
7,5/10
0 komentářů:
Okomentovat
Žádný spam a trolování. Děkuji jinak za hodnotné komentáře. ;)