12. 9. 2013

Elysium - filmová recenze

Neill Blomkamp měl díky skvěle přijatému filmu District 9 volnou ruku při výběru látky a opět sáhl po sci-fi. Bohužel pro něj se už Elysium nesetkalo s tak jednoznačným přijetím u diváků a kritiky, jsem tedy zvědav, jakou látku si vybere příště. Blomkamp si Elysium sám napsal, režíroval a produkoval, což je oproti Districtu rozdíl, tam mu kryl záda Peter Jackson z producentského postu. S sebou si přivedl hned několik opor z předchozího projektu a to Trenta Opalocha (kamera), Julian Clarke (střih) nebo Sharlto Copleyho jako jednoho z hlavních záporných postav Elysia. V lednu 2011 se Blomkamp setkal se Sony, kde představil některé návrhy pro film a získal tím distributora. V červenci se tedy mohlo točit se stanoveným rozpočtem 115 milionů dolarů. Zatímco pozemské scény byly natočeny na okraji Mexico City, tak ty pro Elysium vycházely především z Vancoveru. Hlavní roli získal Matt Damon, který si musel oholit hlavu a přitom byl pro roli zamýšlen i Eminem. Ten měl ale podmínku, že se bude točit v Detroitu, což Blomkamp odmítl. Futuristický design dostal na starost Philip Ivey. Po dlouhém zkoumání starších sc-fi filmů se stala inspirací, s podstatným vlivem, práce Syda Meada. Weta Workshop zase dostala na starost esko skeleton pro Damona a Copleyho, zatímco náročnou trikovou stránku zase Image Engine, kteří byli nominováni za District 9 na Oscara.

V roce 2154 žijí už jen dvě třídy obyvatel: chudí na zdevastované a přelidněné Zemi, a bohatí na vesmírné stanici zvané Elysium. Díky technologii netrpí nemocemi a s pomocí robotů hlídají obyvatele planety za přísných až totalitních podmínek. Max Da Costa (Matt Damon) je bývalý zloděj aut, který nyní pracuje na lince v Armadyne Corp., což je společnost stojící za vybudováním Elysia. Max při nehodě ve společnosti dostane silnou dávku radiace a je nemilosrdně propuštěn. Zbývá mu pár dní života a jeho touha po životě je silnější než bezpečnostní opatření. Jeho jedinou šancí je Elysium, kde se může zachránit. Jenže každé cizí plavidlo je bez registrace sestřeleno ministryní obrany Jessicou Delacourt (Jodie Foster), takže šance se dostat na vesmírnou stanici je takřka nulová. Leda by měl Max něco, co ti bohatí chtějí. Do toho se vloží ještě tajný agent, nebo spíše žoldák, se sadistickými sklony Kruger (Sharlto Copley). Divák sleduje Maxův boj o přežití, který se postupně mění na mesiášské poslání.

Jedna z nejvíce věcí, která byla snímku vyčítána, je jeho levicové zaměření. Pokládá tedy otázku, zda je možný rozdělit bohatství úzké skupiny lidí mezi ostatní. Zatímco v Districtu 9 se Blomkamp točil kolem rasismu, tak zde právě mezi třídními rozdíly. Váš názor na film se tedy bude hodně odvíjet od vašeho pohledu na svět a nejspíš i politického smýšlení. Předem dodávám, že nepatřím ani k jednomu politickému spektru. Takže tu máme několik tisíc miliardářských rodin, jejichž majetek a bohatství vychází z práce lidí na planetě, kteří z toho ale nic nemají. Známe z dob minulých věty jako „všechno je všech“ apod. Otázkou tedy je, zda je možné, aby mohl fungovat spravedlivě rozdělený svět. Ano, myslím si, že ano, ale muselo by se nejspíš změnit myšlení většiny lidí, což by byl ten největší problém. Vždy totiž budou existovat ti, kterým tahle situace (ne)vyhovuje. A je vůbec rovnost možná v tom směru, když se s ní přírodě setkat nemůžeme? Ideologicky má tedy film jasný směr od začátku do konce a je tedy na divákovi, zda ho odsoudí jako pohádku nebo jako reálnou možnost. Taky si říkám, zda není pokrytecké, aby ze Spojených států a ze Sony vypadl zrovna film, jako je Elysium. Není to jen hozená kost masám, aby měly co ohlodávat? V tomhle směru je snímek tedy čistě subjektivní záležitost. Už samotný název Elysium dokáže vlastně vysvětlit, o co ve filmu jde. Název vychází z řecké mytologie, kdy Elysium bylo místo, kam bohové odváděli své oblíbence. Později bylo místo určeno pro spravedlivé duše. Kdo už má film za sebou, dokáže si spojit určité články.

Co na Districtu 9 rozhodně zaujalo, byla jeho technická stránka za 30 milionů dolarů. Blomkamp opravdu předvedl hodně muziky za málo peněz. Tady měl k dispozici takřka čtyřikrát více finančních prostředků a je to sakra znát. Ani na moment jsem si neřekl, že by byl některý z efektů nedotažený nebo bijící do očí. Nejvíce mě zaujalo realistické ztvárnění robotů a vesmírných plavidel, což platí i o samotném Elysiu, které je krásně vykresleno jako protiklad Země. Zatímco slumy jsou špinavé a na člověka dýchne District 2.0, tak Elysium překypuje barvami, osvětlením či bohatou flórou. S tím jsou spojené i vynikající trikové akční záběry, kdy u mě vede zpomalená scéna se střelbou výbušných nábojů na robota. Skvělá práce s detaily. Vedle toho bohužel trpí nesmyslně rozklepaná ruční kamera při osobních soubojích. Často jsem nevěděl, co se vlastně děje a kdo vyhrává. Na DVD nebo blu-ray může tenhle problém odeznít, ale na velkém plátně šlo o nepříjemný prvek. Syrovost se dala zpracovat jinak a lépe. Tady můžeme být rádi za erko, protože nás opět čeká několik opravdu libových scén a hromada létajícího masa. Lámání a trhání končetin je v tomto světě běžnou praxí, do toho si připočtěte špinavost slumů a vytříbenost vizuálu, takže o zábavu je postaráno.

Herci hrají, co je potřeba a nikdo veskrze nevyčnívá, včetně Matta Damona nebo Jodie foster. Je sice fajn vidět ji v záporné roli, ale občas se tlačilo až příliš na pilu, čímž mi její osoba nevyvolávala odpor, ale spíše úsměv ve tváři, nemluvě o bajce o hrochovi a surikatě. Některá klišé mohli tvůrci taky narušit, abychom se dočkali nějakého toho překvapení jako v případě Districtu. Přímočaré filmy mi nevadí, což o to, ale zrovna zde bych čekal něco víc. Takhle se právě ukazuje, že film vlastně špatný není, jen se asi čekalo příliš. Postava Maxe se snažila nepůsobit černobílým dojmem, ale ve své podstatě taková je. Tenhle zlodějíček je už od počátku vykreslen jako sympatický klaďas, tudíž nás čeká prosté vykreslení všech postav, stejně jako příběhu – dobro a zlo, černá a bílá. Se šedou se tu nesetkáte. To platí i pro partu kolem Maxe. Všichni se tváří drsně, ale od začátku vidíte, že jde vlastně o ty hodný, co se snaží jen přežít. Vedle ideologické roviny to tedy může být další problém pro některé diváky.

Pokud se nyní zaměřím na soundtrack, tak na albu zní tedy lépe. Už v recenzi jsem si hudbu začátečníka Ryana Amona pochvaloval. Až na pár výjimek je ve filmu nevýrazná anebo nehraje vůbec. Mezi ty výjimky patří úvodní scéna v montovně robotů a nástup lidí do letadla při cestě na vesmírnou stanici („Fire Up The Shuttle“), Maxova cesta do Elysia („Heading to Elysium“) nebo až titulková „New Heaven, New Earth“. Sice jde o Amonovu prvotinu, ale mrzí promarněná příležitost. Spousta akčních scén by si zasloužila jiný nebo aspoň nějaký hudební podklad. Asi se ukázala skladatelova nezkušenost pro tvorbu hudby k obrazu, či zda šlo o Blomkampovo rozhodnutí, těžko říct.

Elysium je postavené na vašem vidění světa. Blomekamp opět porušuje klasické dogma a snaží se přinášet zajímavé myšlenky a nápady. Získává tím na kontroverznosti, ale zároveň i na oblíbenosti mezi fanoušky. Sice tu nemáme znepokojivé podání jako v Districtu, ale pořád jde o skvělé řemeslo. Žádnou stránku nepodcenil, film znova vypadá mnohem dráž, než ve skutečnosti byl a většina filmařů by potřebovala dvojnásobný rozpočet, aby dokázala vyprodukovat takovýhle film. Pokud odhlédnu od subjektivních „nedostatků“ kolem politické linie a jednoduchého vykreslení charakterů, tak vlastně jediným skutečným problémem je ruční kamera v osobních soubojích a pro mě často nevýrazná hudba. Režii má Neill pevně v rukách a dokáže diváka potěšit spoustou nádherných záběrů. S emocemi dokáže taky pracovat, i když kapesníky můžete nechat doma. Jedna z nejlepších sci-fi roku, jenže je to spíš slabou úrodou než aby šlo o skutečně zásadní dílo. Uvidíme, co na to Gravity.

+ technická stránka, zajímavá myšlenka, originalita v rámci možností

- klišé, kontroverznost, celkem ploché a nezajímavé charaktery = není to špatné, ale mohlo být lépe

Tržby v USA : 86 milionů dolarů